فرایند پذیرش در پارک فناوری شیخ بهایی طولانی نیست

یکی از اهدافی که پارک علم و فناوری شیخ بهایی در شهرک علمی و تحقیقاتی استان اصفهان دنبال می کند، توسعه بازاریابی و معرفی محصولاتی است که کیفیت تولیدات داخلی را بالا ببرد.به همین بهانه گفت وگویی با حمید مهدوی، مدیرپارک علم وفناوری شیخ بهایی داشته ایم که در ادامه می‌خوانید.

شهرک علمی تحقیقاتی چه برنامه و اهدافی را دنبال می کند؟

ماموریت شهرک؛ رشد و توسعه شهرک های مهندسی است، شرکت ها اصولاً تکنولوژی محوری را انتخاب می کنند که در اکثر صنایع مهم نقش بسزایی دارد. شرکت زمانی که محصولی را تولید یا خدماتی را عرضه می کند. ویژگی های محصول  مختص به خود شرکت است با ارائه سرویس و خدمات  توسعه ای که بازارمارکت برای آنها فراهم می کند. تجارت این شرکت ها رشد خواهد کرد و برند می شوند که نیاز کشور را تامین و در صادرات برای کشور ارز آوری خواهند کرد.

چند شرکت در پارک فناوری مستقر  وچند نفر مشغول به کار هستند؟

در حال حاضر ۵۲۰ واحد مسقر هستند و همچنان فرایند پذیرش ادامه دارد. شش هزار و ۸۰۰ نفر نفر  در شرکت ها مشغول به کار هستند  هستند که حدود چهار هزار و ۸۰۰  نفر تمام وقت هستند.

چرا ثبت  شرکت ها زمانبر است؟

فرایند ثبت ربطی به شهرک ندارد. مربوط  به ثبت شرکت ها است که  که زیر مجموعه قوه قضاییه است. طبق آیین نامه اسم شرکت و اساسنامه تیپ شرکت را خود شخص انتخاب می کند وفرایند ثبت نام شروع می شود که ممکن است بین یک تا سه ماه طول بکشد. حتی شرکت هایی هستند که به عنوان  خدمت هزینه ای را از شخص می گیرند و ثبت شرکت را انجام می دهند. کسانی که پیشینه بدی نداشته باشند به راحتی می توانند ثبت شرکت کنند. فرایند پذیرش در پارک فناوری طولانی نیست و ظرف سه هفته تا یک ماه  متقاضی می تواند وارد شهرک شود

بازدهی رشد شرکت ها به وام وابسته است، چرا روند دریافت وام انقدر کند است؟

 شرکت های دانش بنیان می توانند از وام های صندوق نوآوری شکوفایی استفاده کنند که کارمزد انها بین ۴ تا حداکثر۱۱ درصد است که نسبت به کارمزد مصوب بانک مرکزی خیلی کمتر است. صندوق یک واحد مستقل مالی محسوب می شود که فرآیندهایی برای پرداخت وام دارد متقاضی زمانی که طرحش را مطرح می کند سیکلی وجود دارد که طرح بررسی شود اند تا تایید طرح زمانبر است که بیش از حد انتظار شرکت هاست.

 شرکت ها متعقدند کسانی که ارزیابی انجام می دهد، متخصص نیستند.

نمی گویم چنین مشکلاتی پیش نمی آید اما با توجه به اینکه اصفهان از متخصصین و اساتید با تجربه دانشگاهی استفاده می کند  به ندرت دچار چنین خطا هایی پیش می آید. افراد متخصص مرتبط با موضوع انتخاب می شوند. ارزیابی وام ها توسط کارگزارها انتخاب شده انجام می شود. مشکلات با تذکر و پیگیری و اصلاح  دیگر تکرار نمی شود.

شرکت ها گلایه دارند که دردستگاه های دولتی از کالای مشابه خارجی استفاده می شود.

از نظر فرهنگی هنوز در جامعه کالای ایرانی جایگاه خود را پیدا نکرده است واین موضوع یک پیشینه تاریخی دارد و به زمانی برمی گردد که ایران هنوز توانایی تولید با کیفیت را نداشت اما امروز تولید کننده با بالا بردن کیفیت می تواند این اعتبار را بین مردم ایجاد کند و افراد در این صورت دیگر سراغ کالای خارجی نمی روند؛ ولی کشور دچار مشکلات خاص اقتصادی است که تولیدکننده برای اینکه تولید خود را کاهش ندهد گاهی در فرآیند تولید، کیفیت کالای خود را کاهش می دهد اما باید تولیدکننده  بپذیرید که اولویت ما برای خرید تولیدات داخلی عرضه خدمات با کیفیت است حتی اگر سودی دریافت نکند و ضرر دهد بایدکیفیت کالای خود را حفظ کنیم. دستگاه های دولتی هم باید اعتماد کند. بهترین راهکار اخذ استاندارها و تاییدیه های لازم برای تولیدات ماست که توسط مراجع ذی صلاح انجام شود تا محصولاتی با  استاندارد های جهانی تولیدکنیم.   به عنوان مثال در صنعت خودرو سازی پایین ترین گرید را می زنند ولی همچنان خودرو داخلی پر مصرف است. در فرایند تولید باید کیفیت را در الویت کار خود قرار دهیم گرچه در برخی مواقع کیفیت محصولات خارجی از محصولات داخلی کمتر است صرفاً به  دنبال برند خاص نرویم. کار فرهنگی و اجرایی منسجم داشته باشیم. دولت و مردم در کنار هم باشند و به توانمندی تولیدات داخلی ایمان داشته باشیم. زمانی که تولید داخلی اتفاق بیفتد اشتغال، توسعه اجتماعی و رفاهی در کنارش ایجاد خواهد شد و امنیت در جامعه برقرار می شود. نمی توان تنها  از یک حلقه زنجیر انتظار داشته باشیم.

بازاریابی برخی از شرکت ها دچار مشکل است. چه راهکاری دارید؟

یکی از اهدافی که پارک دنبال می کند، توسعه بازاریابی یا معرفی محصولات است که کیفیت تولیدات داخلی را بالا ببریم و محصولات را با اطمینان به مشتری معرفی کنیم و نیازهای داخلی را فراهم کنیم. از طرفی پارکهای علم و فناوری محفلی هستند برای اینکه توانمندی های شرکت ها را به بازار مارکت معرفی کنند. شرکت ها در کنار هم طبق برنامه هایی که پارک ارائه می دهد می توانند توانمندی محصولات  خود را به جامعه معرفی کنند. تشکل های صنفی یا مراکزی مانند خانه صنعت و معدن می توانند در معرفی این دستاوردها  نقش داشته باشند و بازار را نسبت به  این رقابت ها آگاه کنند.

کد خبر 348662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.