ساخت فیلم برای نجات و تعالی بشر افتخار بزرگی است

نام و خاطرات سالن مجتمع سوره برای اهالی سینما با فیلم‌های گروه هنر و تجربه گره خورده است اما دیگر خبری از آن‌ها در این سالن نیست. حالا روی صندلی‌هایِ سرخ و پر از تجربه‌های هنری‌اش نشسته‌ایم تا در دومین کارگاه از سلسله کارگاه‌های آموزشی جشنواره مهرسلامت، زیبایی‌شناسی و ساختار فیلم کوتاه را بشناسیم.

به گزارش ایمنا، دومین کارگاه از سلسله کارگاه‌های آموزشی جشنواره مهرسلامت زیبایی‌شناسی و ساختار فیلم کوتاه(پنج‌شنبه ۱۴ تیرماه) با حضور "احمد الستی" نویسنده، مترجم و عضو هیات علمی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، در سالن سوره حوزه هنری اصفهان برگزار شد.

الستی در رابطه با این سلسله جلسات و جشنواره چنین آغاز سخن می‌کند: این جشنواره یک جشنواره تماتیک است، یعنی جشنواره‌ای که فیلم‌هایش مبتنی بر تم‌ها است. تاکید این کارگاه بر نوع کارگردانی و شناخت این گونه فیلم‌ها است که به عنوان  فیلم‌های انسان‌دوستانه شناخته می‌شود. این گونه در سراسر دنیا بسیار متوجه هستند و حتی فیلم "مایل سبز" که یک فیلم هالیوودی است هم از همین دست است. امروزه نیم‌کره جنوبی جهان روز به روز بیشتر رو به این سینما دارد. در جهان و زمانِ فعلی ما مسایل شدید و مشکلات بزرگی پیدا کرده ایم. چه کسانی باید این مشکلات و مسایل را به گوش جهانیان برسانند؟ این کار فیلمسازان جوانی مثل شما است. ما در این کارگاه با نمایش فیلم‌هایی به بحث می‌پردازیم.

الستی با پخش فیلم "passing hearts" می‌گوید: اهدا اعضا به فیلم. جالب است که در این‌گونه هیچ‌گاه کارگردان اجازه نمی‌دهد که اهدا عضو با وعده پول باشد و صرفا به مسایل بشر دوستی اشاره می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به فیلم "۷ پوند" اضافه می‌کند: به یاد آوردن روزهایی که شخصیت فیلم همراه خانواده اش در سلامتی و شادی زندگی می‌کردند هالیوودیو بیشتر به دنبال گیشه است، اما این که شخصیت با آگاهی کامل و به دلیل عذاب وجدان اندامش را اهدا می‌کند باعث می‌شود تا این فیلم در دسته بندی فیلم‌های بشر دوستانه باشند. جالب است که این فیلم‌ها حتما باید داستانی باشند. حتی اگر فیلم مستند باشد، باید داستانی باشد و مثلا فیلم‌های اکسپریمنتال از این دسته نیستند.

در این بخش انیمیشن خیراندیشی پخش می‌شود و پس از آن الستی تصریح می‌کند: پدر کارگردان این فیلم قلبش را اهدا کرده است. اینکه یک ربات قسمتی از اندام خودرا به سگش اهدا می‌کند از نقاط جالب توجه است. عنوان خیراندیشی در فیلم را می‌توان از جمله نکات دیگر دانست چرا که این عنوان را به مثابه فیلم انسان دوستانه نیز دانسته اند.

 الستی ادامه می دهد: فیلم های این شاخه از سینما معمولا بدون تهیه کننده تولید می‌شوند و استودیوها روی آنها کمتر سرمایه گذاری می‌کنند. دلیل آن هم، اهمیت و آموزش دادن این نکته است که بتوانیم از خود بگذریم و به دیگران نیز بیندیشیم. شاید از این خلال بتوان حتی فرهنگ اهدا عضو را توسعه داد چرا که بعضی خانواده‌ها اصلا اجازه نمی‌دهند چاقو به اندام عزیز از دست‌رفته‌شان بخورد. دانشجویان به انجمن خیرین اصفهان مراجعه کنند، چرا که این انجمن سخت برای سرمایه گزاری روی طرح‌هایی از این نوع علاقه نشان می‌دهد.

سخنران این جلسه در رابطه با فیلم کوتاه "صدقه" می‌گوید: عل‌رغم اشکالات کارگردانی که در فیلم می‌بینیم اما اهمیت تلاش شخصیت در انتهایِ فیلم مشخص می‌شود. در این نوع از فیلم انسان دوستانه، شخصیت برای کسانی که به پول نیازمند هستند، پول فراهم می‌کنند حتی اگر خود نیازمند باشد. حتی اگر این یک شیوه ایجاد سلامت برای جامعه است، نوعی از خدمت به دیگران که امروزه بیشتر سازمان دهی شده است. برای مثال پل نیومن، بازیگر امریکایی، کارخانه بزرگ مواد غذایی داشت، اما هرگز از این کارخانه بسیار ثروتمند پولی بر نمی‌داشت تا آنجا که به خیریه پل نیومن معروف شد. جالب اینجا بود که وقتی ما در آمریکا مواد غذایی خرید می‌کردیم به عینه دیدم که مردم کالاهایِ این برند را برای کمک به نیازمندان بیشتر می خریدند.

الستی فیلم reach را فیلم دانشجویی سفارشی در رابطه با بحران کمبود آب  می‌داند و می‌گوید: این قرن نه در ایران که در جهان قرن کم آبی و بحران‌های سخت است و نکته مهم این است که ایده ها را چطور بیابیم و مهم تر از آن، این که مشکلات و معضلات در گوشه و کنار جهان چیست؟ حتی یک قطره می‌تواند نجات بخش باشد و به نظر من ساخت فیلم برای نجات و تعالی بشر افتخار بسیار بزرگی است.

به گزارش ایمنا، دومین کارگاه از سلسله کارگاه‌های آموزشی جشنواره مهرسلامت زیبایی‌شناسی و ساختار فیلم کوتاه با نمایش چهار فیلم کوتاه به پایان می رسد و کم کم باید از سینمایی که هنوزهم نامش با هنر و تجربه گره خورده بیرون برویم، سالنی که دیگر هنر و تجربه ندارد.

کد خبر 347633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.