۱۴ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
جلسه رسیدگی به شکایت قلم

روزی روزگاری در تنگنای بی‌کسی، در میان انگشتانش قرار گرفتم، دستی بر سرم کشید و از شیره وجودش در من دمید. اوج لذت آن‌روزهایم، این بود که کاغذی را بر دهانم می‌فشرد. نمی‌دانم من روی ریل خط‌های کاغذ مانند قطاری تندرو حرکت می‌کردم یا کاغذ روی دهان من حرکت می‌کرد.. .

به گزارش ایمنا، آنقدر این رفت و آمدها سریع اتفاق می‌افتاد که مجال سوال کردن نبود. سکوت می‌کردم و هرچه در من تراویده می‌شد با دقت تمام، بر صفحه کاغذ می‌نگاشتم. گاهی انگار شیره وجودش ته می‌کشید و کاغذ را از روی دهانم بر می‌داشت. آن‌جا بود که ته‌مانده شیره وجودم را از طریق دستانش به مغز آن می‌ریختم تا ادامه بدهد. از حرف اولی که نوشته می‌شد تا آخرین کلمه که همیشه "یاحق" بود، همراهش می‌ماندم و هرجا به‌قول خودش کم می‌آورد، کمک حالش بودم. تا اینکه یک روز... .

یک‌روز قلم، دست را به جرم استفاده نادرست از وی، به زندان انداخت. در گزارش شکوائیه قلم آمده بود که "آن روز، رمق نوشتن نداشتم. اما من را برداشت و مثل همیشه میان انگشتانش قرار داد. کاغذ را بر دهانم گذاشت، با اینکه حس می‌کردم قرار است حالم خوب شود، اما هرچه پیش‌تر می‌رفت، بی‌رمق‌تر می‌شدم. آنقدر عصبانی بود که مجبور می‌شد تک‌تک کلمات روی کاغذ را با جوهر وجودی‌ام سیاه کند. از او دلگیر بودم که چرا هر بلایی می‌خواهد بر سر من می‌آوَرد. بدتر از رفتارش، کلماتی بود که بر من می‌دمید و من براساس وظیفه‌ای که بر گردن داشتم مجبور می‌شدم که آن‌ها را بر کاغذ بنگارم. تا قبل از آن، کلمات زیبایی به وجودم وارد می‌کرد و هربار که یاحق ‌می‌گفت دلم برای کاغذ و کلمات تنگ می‌شد. این‌بار اما، منتظر بودم یاحق را هرچه سریع‌تر بر من بدمد. ولی انگار قصد پایان دادن نداشت. سعی‌کردم با اکسیر جادویی وجودم، کلماتی که به ذهنش می‌رسد را تغییر دهم تا شاید از ادامه منصرف شود. اما با هربار استفاده از اکسیرم، کاغذ را با سیاهی جوهر وجودم پُر می‌کرد. دیگر کلافه شده بودم، قرار نبود آن‌روز اجازه بدهم آن کلمات را بر کاغذ بنشاند. تا اینکه عصبانیتش آن‌قدر زیاد شد که بدون یاحق، کاغذ را از دهانم برداشت. سرم را محکم روی میز کوبید و دیگر نفهمیدم چه اتفاقی افتاد ..."

جلسه رسیدگی به شکایت قلم، چهاردهم تیرماه، با حضور جمع کثیری از فرهیختگان و نویسندگان و در محل دایمی جلسات رسیدگی به شکایات فرهنگی کشور، برگزار شد.

طبق رای قاضی دادگاه، با وجود سوگند خداوند در قرآن به نام قلم، که شهادت دهنده شرافت و قداست آن است، وقوع بِزِه و صحت انتساب آن به متهم محرز و مسلم تشخیص داده شده و حکم صادر شد:

"زین پس، هرگونه استفاده نابه‌جا و خشونت علیه قلم، پیگرد قانونی خواهد داشت و مجرمین، به زندان یک‌ساله تا ابد و یک روز، بر حسب تشخیص قضات پرونده، محکوم خواهند شد. به موجب این حکم، به منظور تسلی خاطر قلم و تعالی جایگاه و ارزش آن، چهاردهم تیرماه هرسال، در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز گرامی‌داشت قلم نام خواهد گرفت. "

یادداشت از: نجمه بهنام‌نیا، خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 347575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.