افزایش قیمتها تحت تأثیر القائات روانی است

سخنگوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان گفت: شرایط جامعه باعث شده که بخش زیادی از افزایش قیمتها تحت تأثیر القائات روانی صورت بگیرد و برای همین مردم مقداری از کمبودها و کاستیها را در آینده احساس می کنند.

حیدر علی حجتی، در رابطه با  آشفتگی هایی که در ماههای اخیر در بازار سکه و ارز ایجاد شده، به خبرنگار ایمنا گفت: متاسفانه فرهنگ فرصت طلبی و جو روانی حاکم بر جامعه مردم را به طرف خرید بیشتر سوق داده است، این رفتارها بیشتر از اینکه اقتصادی باشد، ناشی از مسائل فرهنگی است، چرا که تا احتمال کمبود کالایی احساس می شود، حرص و ولع  بین مردم برای خرید آن کالاها زیاد شده وحتی  بعضی از رسانه ها هم به آن دامن می زنند.

وی افزود: این امر باعث شده که مردم خانه هایشان را تبدیل به انبار اجناس و کالاها کنند؛ رفتاری که خود آفت فرهنگی واقتصادی بسیار بزرگی درجامعه است و این رسانه ها هستند که باید این مسئله را از دیدگاه کارشناسی ونه دیدگاه نصیحتی که همیشه دارند، بررسی و موضوع را منتفی کنند.

سخنگوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان تأکید کرد: هجوم مردم به بازارها در حالی صورت می گیرد که جنس در بازار فراوان است، مردم شرایط عادی زندگی خود را دارند و دولت هم به صورت مرتب روی تأمین به موقع همه نیازهای اساسی مردم تأکید دارد، با وجود این مسائل، این نوع رفتار اجتماعی می تواند وضعیت و شرایط بدی را برجامعه حاکم کند و سبب بالا رفتن قیمت اجناس شود.

حجتی افزود: البته مقداری از گرانی طبیعی است، ولی شرایط جامعه باعث شده که بخش زیادی از افزایش قیمتها تحت تأثیر القائات روانی صورت بگیرد و برای همین مردم مقداری از کمبودها و کاستیها را در آینده احساس می کنند.

وی گفت: این در حالی است که در واقع، عامل کمبود، باعث نگرانی مردم و گرانی نیست؛ بلکه عوامل مختلفی دست به دست هم می دهد که یک بُعد آن فرهنگی و بُعد دیگر آن اقتصادی است؛ البته باید گفت تحریم‌هایی که قرار است در آبان ماه صورت بگیرد نیز مسلماً حالت رعب و ترس در مردم به وجود می آورد و این نگرانی را در آنها ایجاد می کند که قرار است بعد از این تحریم‌ها چه اتفاقاتی رخ دهد.

سخنگوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان گفت: حاکمیت و دولت  باید به سمتی بروند که مشکلات و چالشها را کاهش داده و اجازه ندهند که دولتهای بیگانه به مسائل داخلی ما دامن بزنند و کشور را دچار تهدید کنند.

وی افزود: از سوی دیگر، دولت باید تعاملات خود را با دنیا سازنده تر کند؛ دنیای امروز دنیای مبادلات و تعاملات است، هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند ادامه حیات بدهد، بلکه باید با دنیا تعامل داشت. در این راستا جمهوری اسلامی ایران نیز باید در حالی‌که استقلال خود را حفظ می کند، با سایر کشورها هم رابطه داشته باشد.

حجتی در رابطه با نقش مردم در کاهش تنش‌های روانی موجود در جامعه گفت: مردم باید به دولت کمک کنند و از طریق فضای مجازی و تعاملاتی که در همه جا، بین خودشان در گروه ها، بازار، در جمع های فامیلی دارند، یکدیگر را به بردباری و صبوری دعوت کنند. البته نکته مهم دیگر این است که مردم باید قانع باشند؛ نه اینکه مدام به بهره برداری بیشتراز بازار مصرف بیاندیشند.

کد خبر 347544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.