درختان قدیمی شهر را نمی‌توان قطره‌ای آبیاری کرد

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: در حال حاضر یک سوم چاه‌های متعلق به شهرداری یا به طور کلی خشکیده است و یا مقدار کیفیت آب در آن‌ها کاهش یافته است که این مسئله باعث شده به طور مطلوب نتوانیم از آن‌ها برای آبیاری فضای سبز بهره برداری کنیم.

حیدر قاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اصفهان همواره از لحاظ آب متکی به زاینده رود بوده و این مسئله تنها دلیل متمایز کننده اصفهان به عنوان یک کلان‌شهر با سایر شهرهای کشور به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: مساحت فضای سبز شهر اصفهان بیش از پنج هزار هکتار است که سه هزار و ۷۰۰ هکتار آن در اختیار شهرداری است که به آن به عنوان یک میراث طبیعی نگاه می‌شود در این راستا مدیریت شهری اصفهان به حفظ این میراث توجه ویژه داشته و حوزه خدمات شهری نیز در این چارچوب از مسئولیت تعریف شده خود کوتاهی نکرده است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه مسئولیت سازمان پارک‌ها و فضای سبز در حوزه شهرداری تعریف شده است، اضافه کرد: در این راستا اقدامات مناسبی برای آبیاری فضای سبز صورت گرفته که از جمله آن می‌توان به استفاده از پساب با تصفیه اولیه اشاره کرد. با وجود اینکه استفاده از پساب هزینه بالایی دارد، اما از این طریق توانستیم آبیاری بخشی از پارک‌های جنگلی را پوشش بدهیم.

قاسمی از مدیریت استان و دستگاه‌های متولی خواستار همکاری و همیاری بیشتری شد و گفت: با همکاری مدیریت استان می‌توانیم از پساب برای آبیاری درختان غیرمثمر استفاده کنیم.

وی گفت: در حال حاضر سه تصفیه‌خانه در اختیار معاونت خدمات شهری قرار گرفته، تصفیه‌خانه سپاهان شهر که قرار است ۱۴۰ لیتر پساب را تامین کند، تصفیه‌خانه شاهین‌شهر نیز ۱۰۰ لیتر پساب را تامین می‌کند که هم اکنون در حال بهره برداری است و خط انتقال آن نیز در دست تکمیل است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان افزود: یکی دیگر از اقدامات شهرداری برای آبیاری فضای سبز در این شرایط بازنگری در تجهیزات و تاسیسات آبی در جهت مصرف بهینه است، در این راستا همچنین از بیش‌آبیاری و کم‌آبیاری جلوگیری کرده‌ایم که البته با توجه به گستردگی عرصه فضای سبز ممکن است این حرکت کمی زمان بر باشد.

قاسمی خاطرنشان کرد: کارگران و پیمانکاران فضای سبز دو گروهی هستند که در آبیاری فضای سبز شهر نقش مهمی دارند از این رو برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه این دو گروه برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه اصلاح آبیاری سطح چمن، جلوگیری از کاشت چمن جدید و کاشت گونه‌های کم نیاز آبی در دستور کار است، ادامه داد: حدود ۳۰ درصد از گونه‌ها، گل‌های پیازی هستند که به آب کمتری نیاز دارند.

 معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به استفاده از روش‌های نوین برای آبیاری فضای سبز گفت: آبیاری فضای سبز به دو روش قطره‌ای و غرقابی انجام می شود، ممکن است بعضی این دیدگاه را مطرح کنند که همه عرصه‌های فضای سبز باید به روش آبیاری قطره‌ای انجام شود ولی با توجه به اینکه بخشی از درختان شهر قدیمی هستند و ریشه آنها گسترده است نمی‌توان به روش قطره‌ای آن‌ها را آبیاری کرد، بنابراین لازم است از روش‌های قدیمی‌تر استفاده کرد، همچنین جوی‌ها و مادی‌ها نیز باید با روش غرقابی آبیاری شوند.

قاسمی ادامه داد: درختانی که در حاشیه انهار و مادی‌ها وجود دارند در گذشته از طریق زاینده رود آبیاری می‌شدند، اما در حال حاضر که زاینده رود بی‌آب شده است، مجبوریم آب را به داخل مادی‌ها بیندازیم که از کف جذب درختان شود و آن قسمت‌هایی که دارای سطح شیب‌دار است را باید از طریق جوی‌ها و تشتک‌های کنار مادی‌ها آبیاری کرد.

وی اضافه کرد: متأسفانه در حال حاضر یک سوم چاه‌ها یا به طور کلی خشکیده است و یا مقدار کیفیت آب در آن‌ها کاهش یافته است که این مسئله باعث شده به طور مطلوب نتوانیم از آن‌ها بهره برداری کنیم، همچنین این نگرانی وجود دارد که سایر چاه‌ها به همین وضعیت دچار شود راهکاری که در این زمینه لحاظ شده ارتباط بین مناطق مختلف است به طوری که چاه‌هایی که وضعیت بهتری دارند بتوانند به چاه‌های مناطق همجوار کمک کنند.

وی از شهروندان در زمینه همکاری و حفظ فضای سبز شهر اصفهان تشکر و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گرفته و شهروندان اصفهانی در حفظ فضای سبز کوشا هستند.

کد خبر 347053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    0 0
    مشکل اصلی چمن های اطراف درختان هستند که مانع آب رسانی مناسب به درختان می شوند.
  • 0000 IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    0 0
    بانشت یابها محل نشتکلکتور فاضلاب را پیدا کنید واب را به سطح بیاوریدیاشبکه اصلی فاضلاب راترمیم کنید اب حاصل از ان را برای فضای سبز استفاده کنید
  • 88 IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    0 0
    میلیونها لیتر اب به فاضلاب وارد به سفره زیر زمینی میروددرهر منطقه با ایجاد منن هو ل بتنی اب جمع اوری پساز تصفیه نقطها ی به مصرف فاضلاب میرسد