باید در تهاجم هم به خوبیِ دفاع شویم/ کی روش نقاط ضعفی هم دارد

کارشناس فوتبال اصفهان گفت: تیم ملی فوتبال کشورمان تفکرات دفاعی را به خوبی دریافت کرده است و باید در حمله نیز به خوبیِ دفاع شود.

غلامرضا جعفری مدرس AFC و کارشناس فوتبال در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص عملکرد تیم ملی فوتبال، اظهار کرد: به ‌کارگیری مربیان داخلی در گذشته معضلاتی از جمله بازیکن سالاری و کسب نتایج سریع و مقطعی را در پی داشت و اولین دغدغه هر مربی این بود که آیا سال آینده نیز هدایت تیم را برعهده دارد یا خیر، چراکه ماندگاری در تیم به شرط نتیجه گرفتن تیم بود بنابراین مربی از بازیکنان باسابقه‌ و کسانی که امتحان خود را پس داده‌اند استفاده می‌کرد.

وی با اشاره به عدم دعوت رحمتی و سیدجلال حسینی به تیم ملی، ادامه داد: در آن برهه از زمان همه می‌گفتند این کار، اشتباه بزرگی است اما شخصاً درک کردم مربی قصد استفاده از بازیکنانی را در خط دفاعی دارد که قدرت بازی‌سازی هم داشته باشند . حذف این دو بازیکن از تیم ملی منطقی بود چرا که چشم‌انداز برنامه های کی روش به این صورت بوده که بتواند سال‌ دیگر از این بازیکنان استفاده کند نه بازیکنانی که تنها یک سال جواب دهد و بعد از آن هم بازنشسته شود.

کارشناس فوتبال اصفهان گفت: حرکت کی‌روش باعث پوست‌اندازی در تیم ملی ایران شد. تمام بازیکنان تیم ملی در قالب یک تیم قدرت لازم را دارا هستند، دچار کمبود نیستیم و به قدری انتظارات از تیم ملی بالا رفته است که همه منتظر حضور ایران در جام جهانی آینده هستند.

جعفری در مورد نقاط ضعف تیم ملی فوتبال کشورمان تصریح کرد: زمانی که مربی چشم‌انداز و طرح استراتژیک چهار یا هشت ساله‌ای را ترسیم می‌کند، ممکن است کمی و کاستی‌هایی هم در کار خود داشته باشد ولی تعطیلی مسابقات باشگاه‌ها، جام حذفی و مسابقات لیگ‌های دسته یک و دو، در بازه‌هایی از زمان به‌خاطر اردوهای بلندمدت تیم ملی، موجب فشردگی لیگ و آسیب‌رساندن به بازیکنان شد.

وی افزود: استفاده از لژیونرها به جای بازیکنان داخلی که در مسابقات لیگهای کشوری درخشیده بودند از نقاط ضعف کار کی‌روش در این چند سال است، پله‌های پیشرفت بازیکنان در هر رده حضور در مسابقات رسمی و بین‌المللی است و باید به بازیکنان داخلی بیشتر میدان داده شود، بازیکنی مثل محمدرضا خان‌زاده و خیلی های دیگر که در تیم بودند از بهترین‌های فوتبال ایران و جزو بازیکنان با قابلیت و با تکنیکی است که می‌تواند خیلی به تیم کمک کند.

مدرس فوتبال ایران خاطرنشان کرد: تمام تیم‌های ملی در دنیا تقویم مشخصی دارند و تاریخ مسابقات لیگ هم در آن مشخص شده اما کی‌روش با برنامه‌ریزی‌هایی که برای تیم ملی دارد، زمان برگزاری مسابقات لیگ را تغییر می‌دهد و از طرفی هم لژیونرها را در هر سطحی که باشند به بازیکنان داخلی ترجیح می‌دهد که به نظر من این دو موضوع جزو نقاط ضعف کار کی‌روش در این مدت بوده اما در مجموع کار کی‌روش را مثبت ارزیابی می کنم.

جعفری در مورد سطح پتانسیل تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، اظهار کرد: زمانی که قرعه مرگ به تیم ملی ایران افتاد و در گروهی قرار گرفتیم که تیم‌های مراکش، اسپانیا و پرتغال حضور داشتند به این فکر می‌کردیم که چند گل بخوریم و چند گل نخوریم اما با توجه به قابلیت‌های تکنیکی بازیکنان، باید یک پله بالاتر برویم. بازیکنان تفکرات دفاعی را به خوبی دریافت کرده‌اند و در مبحث دفاعی قوی شده‌ و محکم کار می‌کنند اما باید به فکر تهاجم باشیم.

وی ادامه داد: ژاپن در بازی مقابل سنگال به راحتی مشق فوتبال خود را به حریف دیکته و در دفاع و حمله بسیار قوی کار کرد، کما اینکه در بازی ایران و پرتغال هر زمان که بازیکنان مهاجمان ایران صاحب توپ می‌شدند، حمایت صحیحی در منطقه حمله صورت می گرفت و ایران چیزی از تیم‌های فوتبال پرتغال و اسپانیا کم نداشت، ضمن اینکه بازیکنان ما قابلیت‌های ویژه‌ای دارند که می‌تواند برای مقابله با اینجور تیم ها تأثیر مضاعف داشته باشد.

این کارشناس فوتبال با اشاره به اینکه تیم ملی فوتبال کشورمان مبحث دفاع را کاملاً فراگرفته، اضافه کرد: با توجه به بازیکنانی که در اختیار داریم از جمله جهانبخش و بازیکنان جوان دیگر، انتظارمان از تیم ملی در سال‌های آینده این است که فوتبال خودمان را بازی کنیم نه اینکه صرفاً بر روی تفکرات دفاعی کار کنیم. در بُعد حمله قوی نیستیم اما در بُعد دفاع مقتدر شده‌ایم و می‌توانیم ادعا کنیم که از هر تیمی به راحتی گل نمی‌خوریم.

جعفری با تأکید بر اینکه پتانسیل ایران بالا است اما لازم بود از این مرحله رد شویم، اظهار کرد: قبل از جام جهانی ۱۹۹۸ هفت گل از تیم رم ایتالیا خوردیم اما بعد از آن مسابقه ایوویچ(سرمربی وقت تیم ملی) تفکرات دفاعی را وارد تیم کرد تا به‌راحتی گل نخوردیم. تیم ملی فوتبال کشورمان با وجود موقعیت‌های زیاد، یک فوتبال پایاپای را بازی کرد اما در تهاجم  نیاز به کار بیشتری داریم و باید در این این مرحله را رد کنیم تا  در حمله هم به خوبی دفاع شویم.

کد خبر 346895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.