انتظارات ۲۰ ساله فوتبال ایران/حاج‌صفی به عابدزاده رسید

تیم ملی فوتبال ایران در شرایطی مقابل مراکش به پیروزی رسید که احسان حاج‌صفی بازوبند کاپیتانی را به بازو بسته بود، اتفاقی که قبل آن تنها احمدرضا عابدزاده تجربه آن را داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از پیروزی ایران مقابل آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه که احمدرضا عابدزاده بازوند کاپیتانی را بر بازو بسته بود، این بار تیم ملی کشورمان پس از ۲۰ سال در حالی مقابل مراکش در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به پیروزی رسید که احسان حاج صفی کاپیتان بود. در دوره های گذشته بازو بند کاپیتانی بر بازوی کدام بازیکن بوده و تیم ملی چه نتایجی کسب کرده است؟

جام جهانی آرژانتین - ۱۹۷۸

تیم ملی فوتبال ایران که برای اولین‌بار حضور در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین را تجربه کرد و با دو شکست مقابل پرو و هلند و تساوی مقابل اسکاتلند به کار خود پایان داد. در آن سال بازوبند کاپیتانی ایران به دست علی پروین یکی از مفاخر فوتبال ایران بسته شده بود. درست است که اولین تجربه حضور ایران در جام جهانی با پیروزی همراه نبود اما نقطه عطفی در تاریخ فوتبال کشور شد.

جام جهانی فرانسه - ۱۹۹۸

پس از این حضور، انتظاری ۲۰ ساله در فوتبال ایران آغاز شد و تیم ملی فوتبال ایران در سال ۱۹۹۸ برای دومین‌بار به جام جهانی صعود کرد. ایران با تیم‌های آمریکا و آلمان هم‌گروه شد، در بازی نخست نادر محمدخانی بازوبند کاپیتانی را بر بازو داشت اما تیم ملی مقابل یوگسلاوی با یک گل شکست خورد. در دومین دیدار شاگردان ابراهیم طالبی به مصاف آمریکا رفتند و با گل‌های حمید استیلی و مهدی مهدوی‌کیا دو بر یک حریف را شکست دادند تا در روزی که احمدرضا عابدزاده کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران بود، اولین برد ایران در تاریخ جام جهانی به ثبت برسد. در بازی پایانی مرحله گروهی نیز تیم ملی دو بر صفر بازی را به آلمان واگذار کرد و به کار خود در جام جهانی ۱۹۹۸ پایان داد.

جام جهانی آلمان - ۲۰۰۶

سومین حضور ایران در جام جهانی به سال ۲۰۰۶ برمی‌گردد که آلمان میزبان مسابقات بود. هم‌گروهی با مکزیک، پرتغال و آنگولا امید مردم ایران برای صعود به مرحله حذفی را زیاد کرده بود اما شکست مقابل مکزیک و پرتغال و تساوی با آنگولا پایان کار شاگردان برانکو با کاپیتانی علی دایی و یحیی گل محمدی در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان بود.

جام جهانی برزیل- ۲۰۱۴

پیروزی ایران در شهر سئول کره جنوبی مجوز دریافت بلیت سفر به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل را صادر کرد تا شاگردان کی‌روش به‌عنوان تیم اول گروه به جام جهانی ۲۰۱۴ بروند.

آرژانتین، نیجریه و بوسنی و هرزگوین هم‌گروهان ایران در این جام بودند. در نخستین بازی با نیجریه توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد تا کاپیتان نکونام و یارانش با تساوی به مصاف با آرژانتین برود. گل دقیقه ۹۲ لیونل مسی به ایران، که خود را نه تنها شایسته شکست بلکه شایسته پیروزی می‌دانست آب سردی بر پیکر تیم ملی فوتبال ایران و یا شاید مردم ایران ریخت. شاگردان بی‌انگیزه کی‌روش در بازی آخر مقابل بوسنی هم دو بر یک شکست خوردند تا حسرت برد در جام جهانی به چهار سال بعد موکول شود.

جام جهانی روسیه - ۲۰۱۸

در فاصله جام جهانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ تغییری در کادر فنی تیم ملی فوتبال ایران رخ نداد، کی‌روش به کار خود ادامه داد و توانست با اقتدار تیم ایران را راهی جام جهانی ۲۰۱۸ کند و مراکش اولین حریف ایران در این جام بود. مسعود شجاعی با بازوبند کاپیتانی پا به میدان گذاشت و ۱۰ بازیکن دیگر به دنبال او وارد زمین شدند، در دقیقه ۶۷ با خروج شجاعی بازوبند کاپیتانی تیم ملی به بازوی پسر کاشان یعنی احسان حاج‌صفی بسته شد. بعد از بازی حاج صفی گفت "پس از بستن بازوبند مسئولیتم سنگین‌تر شد." اما نقطه عطف این مسابقه و شاید فوتبال ایران دقیقه ۹۵ این مسابقه بود. جایی که حاج‌صفی پشت ضربه ایستگاهی قرار گرفت و توپ را روی دروازه مراکش ارسال کرد تا گل به خودی بازیکن مراکش پیروزی ایران را رقم بزند.

این پیروزی دومین برد ایران در تاریخ جام جهانی پس از ۲۰ سال بود و احسان حاج صفی در کنار احمدرضا عابدزاده درو بازیکنی بودند که طعم پیروزی در جام جهانی را با بازوبند کاپیتانی تیم ملی ایران چشیده‌اند. انتظارات ۲۰ ساله فوتبال ایران باز هم تکرار شد و پس از اینکه بعد از ۲۰ سال به جام جهانی ۱۹۹۸ صعود کردیم، بار دیگر بعد از ۲۰ سال موفق به پیروزی در یک دیدار جام جهانی شدیم.

کد خبر 346239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.