تماشای زندگی شاد دیگران شما را افسرده می کند

از زمانی که شبکه های اجتماعی وارد زندگی ما شدند، امکان سرک کشیدن در زندگی دیگران هم راحت تر شد. زمانی بود که فقط هنرمندان زیر ذره بین بودند اما حالا آدم های عادی با هزاران فالوور در محبوب ترین شبکه اجتماعی با نام این اینستاگرام حضور دارند که عکس های شاد و رنگی از زندگی خودشان به نمایش می گذارند.

به گزارش سرویس علمی ایمنا، همه ما ممکن است با دیدن عکس هایی که افرد از زندگی شخصی شان در اینستاگرام منتشر می کنند، فقط به این فکر کنیم که زندگی دیگران بهتر از ماست و خودمان زندگی شاد وخوبی نداریم. چنین مقایسه هایی در نهایت ممکن است ما را به سمت افسردگی پیش ببرد. طی یکی از مطالعاتی که ارتباط بین نوع رفتار در شبکه های اجتماعی و وضعیت سلامت روانی و افسردگی افراد را بررسی می کرد، نتایج جالب توجهی به دست آمد.

در این تحقیق، محققان اطلاعاتی را از حدود ۵۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد که به صورت مستمر از فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و یا اسنپ چت استفاده می کردند، بررسی کردند و متوجه شدند که استفاده از بعضی شبکه های اجتماعی موجب تشدید نشانه های افسردگی می شود. پژوهشگران دریافتند که استفاده از رسانه های اجتماعی - چه از روی خستگی و یا به قصد سرگرمی و یا مشاهده اخبار -به طور مستقیم با افسردگی مرتبط نیست اما اینکه چگونه از رسانه های اجتماعی استفاده می کنیم، با احتمال تشدید افسردگی مرتبط است. به عنوان مثال، افرادی که دارای افسردگی هستند بیشتر احتمال دارد که موارد زیر را هنگام استفاده از شبکه های اجتماعی انجام دهند:

مقایسه خود با دیگران

مطمئنا کسی که دچار افسردگی است با دیدن عکس های شاد و مسافرت های دیگر افراد در شبکه‌ های اجتماعی نظیر اینستاگرام بیشتر به فکر فرو می رود و بدون اینکه از درون و باطن زندگی دیگران با خبر باشد ظاهر زندگی آنها را با باطن زندگی خودش مقایسه می کند. افسرده ها اغلب خودشان را با دیگران مقایسه می کنند و فکرمی کنند که سایر افراد بهتر از آنها هستند. این درحالی است که روانشناسان می گویند در هر صورت نباید افراد از حیث ظواهر، زندگی خود را با سایرین مقایسه کنند چرا که ما معمولا تنها شمایلی غیرواقعی از زندگی افراد را می بینیم. مردم اغلب تمایل دارند خود را بهتر از آنچه در واقعیت هستند در رسانه های اجتماعی نشان دهند؛ عکس ها و فیلم های منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشانگر " زندگی واقعی "نیستند. پس مهم است که قبل از عضو شدن در شبکه های اجتماعی به این حقیقت واقف باشیم.

فقط زندگی دیگران را تماشا می کنند

افراد افسرده هرچند علاقه دارند که صفحات دیگران را ببینند اما خودشان کمتر عکس هایشان را با دیگران به اشتراک می گذارند. نتیجه مطالعه ای در دانشگاه ایالتی تگزاس نشان می دهد افرادی که دارای افسردگی هستند احتمال کمتری دارد عکسی از خودشان با دیگران به اشتراک بگذارند. در واقع آنها اعتماد به نفس پایینی دارند چرا که فکر می کنند عکس هایی که از طبیعت یا خودشان می گیرند برای دیگران جذاب نیست.

فالوور بسیار کمی دارند

آنتونی رابینسون، دانشجوی روانشناسی دانشگاه ایالتی تگزاس می گوید افراد مبتلا به افسردگی خود را از دیگران جدا می کنند و هرچند دیگران را دنبال می کنند اجازه دنبال کردن صفحه خودشان را به دیگران نمی دهند. مهم است که توجه داشته باشید که مطالعه جدید تنها ارتباط بین این عادت های رسانه های اجتماعی و افسردگی را نشان می دهند؛ اما قطعا تعیین نمی کند که آیا این رفتارها منجر به افسردگی می شوند و یا اینکه افراد افسرده بیشتر احتمال دارد که  این رفتارها را از خود نشان دهند. اما محققان اعتقاد دارند که این یافته ها می توانند آگاهی از انواع رفتارهای رسانه های اجتماعی را که مرتبط با افسردگی هستند، افزایش دهند.

زمان زیادی را در شبکه های اجتماعی می گذرانند

این نخستین مطالعه برای نشان دادن ارتباط استفاده از رسانه های اجتماعی با علائم افسردگی نیست و البته آخرینش هم  نخواهد بود. یافته های یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۲ در دانشگاه هوستون نشان می دهد مدت زمانی که در  فیس بوک یا شبکه های اجتماعی صرف می کنیم با بروز علائم افسردگی در ارتباط است. علاوه بر این نتایج پژوهشی دیگر که در سال ۲۰۱۷  انجام شده حاکی از آن است که صرف زمان زیاد در رسانه های اجتماعی با منزوی شدن افراد مرتبط است. در ماه دسامبر سال گذشته نیز فیس بوک در یک خبرنامه اعلام کرد که انتشار اطلاعات غلط و دروغین برخی افراد از زندگی شخصی در این شبکه، برسلامت روان افرادی که دچار اختلال خلقی هستد، تاثیر گذاشته است.

هرچند با وجود چنین معایبی، شبکه های اجتماعی مزایایی نیز دارند؛ مانند برقراری ارتباطات سالم در یک چهارچوب سازمان یافته نظیر ارتباطات بیشتر با افراد خانواده و آشنایانی که از هم دور هستند. محققان هاروارد همچنین تأکید کردند که یافته های آنها به این معنا نیست که استفاده از رسانه های اجتماعی الزاما بد یا خوب است. شبکه های اجتماعی می توانند بر زندگی شما تاثیر منفی بگذارند، اما گاهی هم می توانند حمایت اجتماعی و نزدیکی بیشتری را از طرف خانواده و دوستان برایتان فراهم کنند. در نهایت، هاوارد امیدوار است تحقیقات منجر به بینش های جدیدی شود که به مردم آموزش دهد چگونه از فناوری بهتر استفاده کنند، نه اینکه آن را به طور کامل دور بریزند!

کد خبر 345206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.