خدمات فرهنگی عادلانه در شهر توزیع می‌شود

توسعه پایدار شهری زمانی محقق می شود که تمامی نیازهای شهروندان در محلات تامین شود، از خدمات شهری تا خدمات فرهنگی...

به گزارش ایمنا، یکی از الزامات ارتقاء کیفیت زندگی در شهر اصفهان، ارائه خدمات متنوع شهری، فرهنگی و ... به شهروندان است در این صورت می توان گفت شهر به توسعه پایدار رسیده است. در همین راستا مدیریت شهری اصفهان توزیع عادلانه خدمات شهری و فرهنگی را در دل محلات در دستور کار خود قرار داده است.

محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، معتقد است هر شهروندی در کمترین زمان و فاصله باید بتواند از خدمات فرهنگی بهره مند شود، به همین دلیل در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی به سمتی حرکت خواهیم کرد که به نسبت سرانه، خدمات فرهنگی را توزیع کنیم.

مشروح گفت و گوی خبرگزاری ایمنا را با محمد عیدی را در ادامه می‌خوانید:

برای توزیع عادلانه امکانات فرهنگی چه برنامه‌ای دارید؟

در صدد هستیم بتوانیم ساختارهای مویرگی ایجاد کنیم تا در تمام مناطق شهرداری حضور داشته باشیم، به همین دلیل رییس اداره فرهنگی در مناطق ۱۵ گانه از دو سال پیش مستقر شده اند. یکی از مشکلات توزیع عادلانه خدمات است، اینکه در برخی از مناطق فراوانی امکانات و خدمات است و در برخی مناطق امکانات فرهنگی کمی وجود دارد، این در حالی است که هر شهروندی در کمترین زمان و فاصله باید بتواند از خدمات فرهنگی بهره مند شود، به همین دلیل در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی به سمتی حرکت خواهیم کرد که به نسبت سرانه، خدمات فرهنگی را توزیع کنیم.

حقوق فرهنگی شهروندان یکی از مؤلفه‌هایی است که در شهرهای فرهنگی باید رعایت شود. ضمن اینکه در تمام مناطق ردیف بودجه‌های فرهنگی در نظر گرفته شده است، در صدد هستیم حداقل حقوق فرهنگی شهروندان را از طریق جانمایی درست خدمات فرهنگی تأمین کنیم.

سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تحقق چه برنامه‌هایی را دنبال می‌کند؟

چند ماموریت برای سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در نظر گرفته شده از جمله آنها تقویت هویت دینی و ملی، حقوق شهروندی، حوزه سلامت اجتماعی، ارتباط انسان با کالبد است.

اتفاقی که در این فرایند با نگرش جدید رخ داده این است که اهداف شش گانه سازمان مطابق با سند ۱۴۰۴ تدوین شده است، اما برای تشریک مساعی و حرکت هدفمند در سازمانی فربه، کلان هدفی را با عنوان «حقوق شهروند» مد نظر قرار داده‌ایم که زیر مجموعه اهداف شش گانه سازمان است. وقتی از حقوق شهروندی در یک زیست بوم فرهنگی صحبت می‌کنیم، آن را با مؤلفه‌های خودمان اعم از مؤلفه‌های دینی و ملی بررسی می‌کنیم و اهداف تدوین شده به صورت هدفمند پیاده سازی می‌شود.

علت این است که ساختار پیچیده ای به نام سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان داریم که اگر جزیره‌ای عمل کنند موفق نمی‌شود به همین دلیل نیاز بود کلان هدفی در نظر گرفته شود تا تمام اضلاع سازمان به سمت آن حرکت کند و برای تامین این اهداف باید ساختارهای متناسب طراحی شود.

بر اساس چارت مصوب وزارت کشور، باید سه معاونت را برای پیگیری ماموریت‌ها تشکیل می‌دادیم، یکی «معاونت فرهنگی هنری» با سه اداره هنری، فرهنگی و کتابخانه‌ای است، «معاونت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی» که اداره مشارکت‌ها، معاونت اجتماعی، اداره گردشگری و اداره سلامت و کمیته شهروندی در ذیل آن قرار دارد، همچنین «معاونت ورزشی» که اداره ورزش همگانی، مجموعه‌های ورزشی و اداره تفریحی به صورت ساختارمند زیرمجموعه آن قرار دارد و به صورت تعاملی کار می‌کنند.

اداره کتابخانه‌ها نیز جزء زیرمجموعه‌های سازمان است. کتابخانه‌ها گنجینه‌ای گرانبها و ثروتی ارزشمند در شهر است که در تقویت داده های فرهنگی شهروندان بسیار مؤثر است، برای کاراتر شدن کتابخانهها چه اقداماتی انجام شده است؟

یکی از ماموریت‌های مشخص و مبیّن سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، تقویت مطالعه است. مطالعه مفهوم اعم دارد که شهروندان فرهنگ خوانش واقعیت‌ها را داشته باشند؛ یکی از مشخصه‌های بارز میل به مطالعه، رجوع به کتاب و کتابخانه است.

خوشبختانه از دیرباز شهرداری سنت حسنه‌ای را برقرار کرده و امروز ثمرات و برکات آن را در قالب کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه سطح شهر می‌بینیم و هر روز تلاش ما این است که کتابخانه‌ها را به روز رسانی کنیم.

کتابخانه‌ها برای افزایش جذب مخاطب باید هم به لحاظ ساختاری، تغییر مدیریت دهد و هم به لحاظ محتوایی خود را فربه کند. اما یک نکته ای که مورد توجه قرار گرفته این است که در نگرش جدید به مدیریت کتابخانه‌ها از حوزه‌های تخصصی کتابداری استفاده کردیم تا ایده‌های جدیدی وارد سیستم شود و مخاطبان بیشتری با سلایق مختلف را تحت پوشش قرار دهیم.

ایده دیگری برای ترویج فرهنگ مطالعه مد نظر است و آن طرح «کتابدار کودک» است که در ایام تابستان امسال برگزار می شود؛ در این طرح که ویژه کودکان است، فضایی ایجاد می شود تا کودکان شهر در یک روز تجربه کتابداری را به دست آورده و با فرهنگ کتابداری و کتابخانه داری خو بگیرند.

این موضوع را رییس اداره کتابخانه‌ها به صورت تخصصی برای تقویت بُعد مشارکتی و بر اساس رویکرد مشارکت‌جویی اطلاع‌رسانی خواهد کرد. در حال حاضر نیز کتابخانه مرکزی اصفهان نمایشگاه کتابی برگزار کرده که حاصل خرید بخش کتابخانه‌ای سازمان از نمایشگاه کتاب است. در نمایشگاه کتاب ۱۰ هزار جلد کتاب ارایه شده تا سلایق سطوح مخاطب را پوشش دهد. نمایشگاه همه روزه در کتابخانه مرکزی فعال است و مردم می‌توانند از داده‌های جدید نشر مطلع شوند، ضمن اینکه مدت برگزاری این نمایشگاه زمان خاصی ندارد.

نقش بخش خصوصی و سرمایه گذاری آنها در پیشبرد اهداف سازمان چیست؟

یکی از سیاستهای سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، رویکرد مشارکت جویی شهروندان است، این مفهوم غیر از مشارکت‌پذیری است، زیرا در مشارکت‌پذیری ما تصمیم می‌گیریم و دیگران در اجرای برنامه‌ها مشارکت می‌کنند.

سیاست سازمان مبتنی بر توسعه مشارکت‌جویی نهادهای مدنی است تا هزینه‌های اقتصادی سازمان کاهش یافته و تضمینی برای رسیدن به اهداف باشد. از مزایای مشارکت این است که از یک سو می توانیم به برنامه‌ها تنوع دهیم و از سوی دیگر میزان تاثیرگذاری برنامه‌ها را افزایش دهیم. در ماه مبارک رمضان عمده برنامه‌ها با مشارکت مؤسسات خیریه برگزار می‌شود.

به چند مورد از برنامه‌های مشارکتی اشاره کنید.

به عنوان مثال برای برگزاری ویژه برنامه ۹ شب ۹ ِشب بیش از ۱۰ مؤسسه خیریه و سمن‌ها با شهرداری همکاری دارند، ویژه برنامه «نسیم مهربانی» در باغ نور با همکاری مؤسسات خیریه برگزار می‌شود تا باری از دوش خانواده زندانیان برداشته شود. ۱۸ گروه ورزشی در مسابقات جام مولای عرشیان شرکت دارند که در برگزاری این مسابقات  نیز هیئت ورزشی مشارکت دارند. در هفته فرهنگی اصفهان عمده برنامه‌ها با مشارکت مؤسسات خصوصی و سمن‌های مردمی برگزار شد و همین موضوع باعث افزایش کیفیت برنامه‌ها شد.

در حوزه اقتصادی نیز بخش خصوصی می‌تواند به شاداب شدن فرآیند خلاقیت فرهنگی کمک کند، بدان معنا که کالاهای هویتی خود را قابل عرضه در سطح شهر، بین شهری، ملی و بین المللی بدانیم و به طور حتم این اقدام مصداق «اقتصاد خلاق» یا «اقتصاد فرهنگ» است و اهمیت زیادی دارد، زیرا هم می‌توانیم برای شهر درآمد اقتصادی داشته باشیم و هم می‌توانیم هویت فرهنگی شهر را جهانی کنیم.

بخش خصوصی برای فعالیت با سازمان باید شرایط خاصی داشته باشد؟

خیر، در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اداره‌ای به عنوان «مشارکت های مردمی» وجود دارد و به آن ابلاغ شده که برگزاری برنامه‌هایی با حضور مؤسسات خیریه، مذهبی و تشکل‌های غیردولتی در اولویت امور باشد.

در ماه مبارک رمضان چه برنامه‌هایی برگزار می‌شود؟

در ماه مبارک رمضان ۴۷ عنوان برنامه در سه بخش فرهنگی، اجتماعی و ورزشی برگزار می‌شود که بخشی از برنامه‌ها مناسبتی و با هدف تقویت هویت دینی و ملی است. در بخش اجتماعی برنامه «چهل چراغ» به مدت ۱۴ روز در تالار ادب برگزار می‌شود و به بررسی میانبرهای زندگی از تولد تا هفتاد سالگی با حضور کارشناسان مسایل خانواده می‌پردازد.

ویژه برنامه « ۹ شب ۹ ِ شب» در باغ غدیر با حضور بیش از ۱۰ سمن، ویژه برنامه «نسیم مهربانی» به مدت ۲۷ شب در باغ نور با همکاری سازمان زندان‌ها، استانداری اصفهان انجمن حمایت از زندانیان و با هدف حمایت از خانواده زندانیان جرایم غیر عمد در حال برگزاری است.

جشن ویژه میلاد امام حسن مجتبی(ع) را برگزار خواهیم کرد، همچنین ۱۶ برنامه فرهنگی و هنری از جمله «عبادت در معبر»، «زیرآسمان اصفهان»، «سه شب تعزیه در تخت فولاد» در حال برگزاری است.

۱۵ عنوان برنامه های تفریحی متناسب با مباحث مفهومی برگزار می‌شود که از جمله آنها می‌توان به «بهترین سفره ایرانی» در باغ‌های بانوان شهر، «مهمان کوچولوی خدا» در جزیره بازی و «مرثیه خوانی» به مناسبت شهادت حضرت علی(ع) اشاره کرد. در بخش ورزشی مسابقات جام مولای عرشیان در ۱۸ رشته ورزشی در حال برگزاری است.

برنامه سازمان برای توسعه ورزش در محلات شهر چیست؟

اساس ورزش از نگاه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی باید تقویت شود، اگر نیم نگاهی به مسابقات «جام مولای عرشیان» داشته باشید، متوجه خواهید شد قشر عظیم مخاطبان ما جوانان هستند، بنابراین باید بسترهای لازم در این راستا فراهم شود.

گفت و گو از راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس شهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 345032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.