۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱
آرامشی از جنس علم

زینب تقریبا از زمانی که به دنیا آمد، به جز دعواهای خانوادگی و طلاق و اعتیاد چیز دیگری ندیده بود. او دیگر ناامید به گذشته فقط سعی می‌کرد تا روزها را سپری کند و احتمالا مطمئن شده بود که دیگر راهی برای زندگی بهتر نیست. تا اینکه مدرسه‌اش ناجی او شد و زینب را دوباره به زندگی امیدوار کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این مدرسه همان جاییست که "محمود جامه طحاف" در سال 1372 ساخته و تا به امروز توانسته اشخاص مهمی را در جایگاه‌های مختلف علمی پرورش دهد. این مدرسه به نام همین خیر نامگداری شده، اگرچه در منطقه‌ای محروم قرار دارد، اما معلمان و مسئولان آن به گونه‌ای عمل کرده‌اند که می‌توان آن را جز مدرسه‌های نمونه شهر به شمار آورد.

یکی از فعالیت‌هایی که در این مدرسه انجام گرفته و باعث بهبود شرایط جسمی و روحی دانش‌آموزان شده است، طرحی است به نام "آرامش" که همانطور که از نامش پیداست، هدفش آرامش بخشیدن به بچه‌هایی است که شاید به جز آسیب و استرس چیز دیگری ندیده‌اند.

آنطور که مسئولان این مدرسه می‌گویند، تا قبل از اجرای این طرح، دانش آموزان انقدر در تنگنا بوده‌اند که گاهی به خاطر ضعف‌های جسمانی و سوءتغذیه در مدرسه از حال می‌رفته‌اند و کارشان به بیمارستان هم کشیده می‌شده است.

به علاوه این مشکلات، به خاطر معضلات و آسیب‌هایی که در خانواده یا محله‌شان وجود داشته، این دختران یا به ازدواج اجباری تن می‌دادند و یا همیشه تحت فشار والدین و اطرافیان بوده‌اند. حال آسیب‌هایی همچون اعتیاد و فقر و طلاق نیز همچون یک اپیدمی در میان اکثر دانش آموزان شایع بوده است.

اما طرح "آرامش" توانسته حداقل در محیط مدرسه برای این دختران فضایی آرام و خوب فراهم کند تا در کنار رسیدگی به مسائل فیزیکی و جسمانی آنها، با مشاوره و همدلی معلمان، دیگر مشکلاتشان نیز تا میزان زیادی حل شود. به عنوان نمونه، یکی از کارهایی که در این طرح انجام می‌شود، سرویس‌دهی صبحانه به صورت روزانه برای همه دانش آموزان است تا دیگر کسی به خاطر ضعف گوارشی و سوتغذیه، با بی حالی، رنگ پریدگی و گاهی بی هوشی مواجه نشود.

همچنین مشاوره و به نوعی مددکاری به دخترانی که با آسیب‌های اجتماعی درگیر هستند، بخش اعظمی از فعالیت‌های معلمان و مسئولان این مدرسه را تشکیل می‌دهد. این مشاوره‌ها که هم درسی و هم غیردرسی هستند تا به امروز توانسته دانش‌آموزان زیادی را در این مدرسه از خطرات گوناگون نجات دهد و دوباره به زندگی امیدوار کند.

به  گونه‌ای که برخی از آنها امروز در مراتب بالای اجتماعی یا پزشک هستند و یا با گرفتن دکترای رشته‌های دیگر، در دانشگاه‌های خارج از کشور تدریس می‌کنند.

در حال حاضر نیز بسیاری از دانش‌آموزان این مدرسه در مسابقات علمی و غیرعلمی شرکت کرده و حایز رتبه‌های برتر شدهاند. همچنین آنطور که مدیران این مدرسه بیان می‌کنند، مدرسه "محمود جامه طحاف" بالاترین میانگین قبولی را در بین مدارس منطقه چهار دارد و دانش آموزان آن کمترین دچار ناهنجاری‌های اخلاقی و رفتاری شده‌اند.

محمود جامه طحاف به عنوان پایه‌گذار این مدرسه، همیشه در آن حضور دارد و همه چیز را به دقت پیگیری می‌کند. وی در رابطه با طرح "آرامش" می‌گوید: طرح آرامش تنها یکی از کارهایی است که مسئولان مدرسه برای رفاه دانش آموزان این مدرسه انجام داده‌اند  کادر مدرسه با گفتمان ویژه خود توانسته‌اند، دانش‌آموزان را به خود جذب کنند و این باعث شده تا آن ها به معلمان و مسئولان مدرسه اعتماد کرده و مشکلاتشان را مطرح کنند.

وی می‌افزاید: مسئولان این مدرسه به طرزی آموزش دیده‌اند که کوچکترین برخورد بدی با دانش‌آموزان نداشته باشند. به همین دلیل دانش آموزان هم آنها را عضوی از خانواده خود می‌دانند و مشکلاتشان را برای آنها بازگو می‌کنند.

مسئولان این مدرسه در راستای طرح آرامش از بنیاد فرهنگی آموزشی امام صادق به عنوان مجموعه‌ای برتر از نظر علمی و آموزشی کمک گرفته‌اند تا از نظر علمی و آموزشی نیز دانش آموزان خود را تقویت کنند.

اما این طرح و فعالیت‌های مدرسه محمود جامه طحاف باعث شد تا مسئولان شهر هم از آن بازدید کنند و حرف‌هایشان را بشوند. به همین منظور مهدی مزروعی، عضو شورای شهر به همراه دکتر علی فقیه، مدیرعامل بنیاد فرهنگی آموزشی امام صادق (ع) با مسئولان این مدرسه دیدار کردند تا همکاری‌های بیشتری برای بهبود رشد دانش آموزان آن صورت بگیرد.

حال با تمام این مسائل، اگرچه زینب هنوز درگیر مشکلات و آسیب‌های بسیاری است، اما می‌داند که دیگر تنها نیست و در مدرسه‌ای درس می‌خواند که می‌تواند به آن تکیه کند و در آن آرامش داشته باشد.

کد خبر 344956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.