زمینه نظارت عمومی بر فعالیت اعضای شورای شهر فراهم شد

رییس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی از اقدامات شورای پنجم این است موافقین و مخالفین هر قانون در زمان تدوین آن معرفی می‌شوند و شهروندان می‌توانند بفهمند که نمایندگانشان در صحن شورا به قوانین چه رایی می‌دهند این امر زمینه نظارت عمومی شهروندان را بر موکلین خود فراهم می کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از معاونت ارتباطات و بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران ازدیاد قوانین و وجود قوانین مشابه یکی از موانع اجرای مصوبات و قوانین تصویب شده می تواند و نیز یکی از دلایل بازگشت مصوبات از سوی فرمانداری  باشد که  برای جلویگیری از آن باید شبکه ای به وجود آورد تا از تکرار این قوانین جلوگیری شود. در شصت و ششمین جلسه شورا و پیرامون بررسی یک فوریت طرح ایمنی حمل و نقل دانش آموزان این امر مورد تذکر مرتضی الویری رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا  قرار گرفت.

مجید فراهانی رییس کمیته بودجه و نظارت شورا در پاسخ به این سوال که آیا در شورای پنجم به تنقیح قوانین توجه می شود؟ می گوید : هم در شورای اسلامی شهر تهران  و هم در مجلس شورا  و نیز  در دنیا  این موضع مطرح است و اساسا نهاد های قانو ن گذاری چه ملی و چه محلی بعد از مقطعی با ازدیاد قوانین مواجه می شوند و این قوانین خصوصا در جایی که قوانین موازی و متنوعی در یک موضوع وجود دارد به چشم می آید و می تواند یکی از دلایلی باشد  که بعضا باعث سردرگمی مجریان در جهت اجرای این قوانین باشد.

وی ادامه داد: چنین شرایطی  عملا نظام قانون گذاری را سست و ضعیف می کند به همین دلیل نقش تنقیح قوانین در نهاد های ملی و محلی پیش بینی شده که  وظیفه اش منقح کردن است یعنی قوانین مشابه و با یک موضوع را با هم تلفیق و ممزوج می کند و یک قانون جامع را ایجاد می کند.

فراهانی افزود:  ما در شورای پنجم ن نیز بخشی به نام تنقیح قوانین داریم که در این راستا  سامانه ای ایجاد شده که در دسترس نمایندگان هست و آنان  موضوعی را که صلاح بدانند در سامانه جستجو می کنند و قوانین مشابه را می بینند و حتی  قوانین کلانشهر ها مطالعه می کنند تا قانونی را تدوین  کنند که کمترین موازی کاری را داشته باشد.

وی گفت: در موضوع مورد اشاره در جلسه شورا مربوط به ایمنی حمل و نقل دانش آموزان نیز آنطور که بیان شد بخش هایی از قانون قبلی ناقص بوده و در این مورد کاری صورت نگرفته است و طبیعتا با رایی که اعضای شورا دادند این قانون مصوب به قانون شهر دوستدار کودک اضافه می شود  تا یک قانون جامع تری ایجاد شود. لذا ما در شورا پنجم به دنبال ایجاد موازی کاری و ازدیاد قوانین نیستیم بلکه به دنبال این هستیم تا اشکالات قوانین گذشته را رفع کنیم و یک قانون جامع با شکل عملیاتی را به وجود آوریم که این امر در نهایت به نفع شهر و شهروندان خواهد بود.

فراهانی افزود: در حال حاضر شهروندان می توانند با رجوع به سایت شورا دسترسی به کلیه مصوبات شورا داشته باشند و آنان نیز در جریان تصویب قوانین قرار گیرند اما نکته ای که باید در اینجا بدان اشاره کنم این است که  در شورای پنجم  هر قانونی که مطرح می شود موافقین و مخالفین مصوبات معرفی می شوند و شهروندان می توانند بفهمند که نمایندگانشان در صحن شورا به قوانین چه رایی می دهند، این امرزمینه نظارت عمومی شهروندان را بر موکلین خود فراهم می کند و با یک مقایسه تلفیقی می توانند دریابند  مسیر رای دهی نمایندگانشان چگونه است . این مسیری است که  در کشور های توسعه یافتعه نیز وجود دارد.

کد خبر 344804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.