به جای ترمیم، زیر سوراخ اقتصاد تشت گذاشتیم/ مشکل از تحریم‌ها نیست

یک تحلیلگر مسائل بین المللی گفت: مشکلات اقتصاد ایرانی ناشی از آمریکا، تحریم و برجام نیست، بلکه مدیریتی است و ما نیز به جای ترمیم مشکلات، تنها زیر سوراخ‌هایش تشت گذاشتیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسنی _عصر دیروز شنبه ۲۹ اردیبهشت_ در سمینار بررسی تاثیر ابعاد خروج آمریکا از برجام بر اقتصاد ایران که به همت کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی در سالن همایش های اناق بازرگانی برگزار شد اظهارکرد: کل تحریم‌های ایران شامل تحریم های کنگره آمریکا، ریاست جمهوری آمریکا، اروپا و سازمان ملل است.

وی افزود: به طور کلی چهار تحریم از اتحادیه اروپا، چهار تحریم از سازمان ملل و سایر تحریم‌ها از کنگره و سازمان ملل است، که با خروح آمریکا از برجام این تحریم ها باز می‌گردد.

این تحلیلگر مسائل بین المللی اضافه کرد: از سال ۱۹۷۹، تحریم ها آغاز و تا سال ۲۰۱۰ به حداکثر رسید، تعداد تحریم‌هایی که در زمان اخیر انجام شد تاثیر حداکثری را داشتند در صورتی که تحریم‌های گذشته اثر گذاری کمتری بر اقتصاد ایران داشتند.

حسنی تصریح کرد: با آغاز مذاکرات اجازه ندادیم تحریم‌ها بیش از پیش شود، از این رو نتایج حداقلی مذاکره این بود که صلح اولیه حاصل شد و مانع وضع تحریم‌های جدید شد.

وی با اشاره به هدف گذاری تحریم ها گفت: تحریم‌های اصلی ما درباره سلاح است. تنها یک تحریم از سوی ریاست جمهوری آمریکا وضع شده است. همچنین در مورد موشکی و هسته‌ای دو تحریم از سوی ریاست جمهوری آمریکا وضع شده است.

تعداد تحریم‌ها

این تحلیلگر مسائل بین المللی با اشاره به تحریم های مالی گفت: در این باره ۱۰ تحریم رسمی وجود دارد و در بخش انرژی پنج، مسافرت پنج، تجارت چهار و در سایر بخش ها مانند حقوق بشر یک تحریم وجود دارد.

حسنی تصریح کرد: تعداد تحریم‌های موشکی و هسته‌ای که از سوی ریاست چمهوری آمریکا وضع شده بسیار کم است و خروج آمریکا از برجام منجر به بازگشت سایر تحریم‌ها می‌شود، گرچه در زمان تحریم‌ها نیز بخش قابل توجهی از آنها باقی مانده بود.

وی با اشاره به تحریم ۱۲ میلیارد دلاری آمریکا که از ابتدای انقلاب شروع شد افزود: پس از برجام بخشی از این پول با دستور اوباما به صورت قسطی به کشور بازگشت.

این تحلیلگر مسائل بین المللی ادامه داد: سال ۱۹۹۵ تحریم "ایسا"، سال ۲۰۰۲ تحریم علمی، سال ۲۰۰۶ تحریم فدرال و تحریم‌های ایالتی آمریکا و سال ۲۰۰۷ تحریم یاهو مسنجر وضع شد که با خروج آمریکا از برجام تمامی این تحریم ها باز می‌گردد.

همراهان تحریم

حسنی افزود: به واسطه تحریم‌های آمریکا، انگلیس، کانادا، هلند، بلژیک، آلمان، فرانسه، سوییس، امارات متحده، مصر، ژاپن، بحرین، چین، آذربایجان، مالزی، هند، آژانس اتمی، اتحادیه اروپا، ایتالیا و... ما را تحریم کردند.

وی با اشاره به مذاکرات نفس گیر ۲۲ ماهه تیم ایران اظهارکرد: نهایتا در روز سه شنبه ۲۳ تیر ۹۴ برجام امضا شد. به موازات این امضا تعهدات ایران مبنی بر کاهش غنی سازی و ذخیره اورانیوم، کاهش دو سومی تعداد سانتریفیوژها به مدت ۱۵ سال، محدود شدن فعالیت سانتریفیوژ ها به یک تک ساختمان و ... اجرایی شد.

این تحلیلگر مسائل بین المللی ادامه داد: نتیجه برجام این شد که تعداد ۱۹ هزارتایی سانتریفیوژهای نسل نخست به شش هزار عدد کاهش یافت، ۱۹ هزار تن ذخایر غنی شده اورانیوم به ۶۴۹ تن کاهش یافت و کیک های زرد ایران نیز به کشورهای دیگر فروخته شد و هیچ مقداری از آن وجود ندارد.

حسنی با طرح این سوال که آیا انرژی هسته‌ای صرفا برای موشک سازی استفاده می‌شود؟ گفت: خیر. امروز انرژی هسته‌ای در صنایع غذایی بسیار اثر گذار است، به عنوان مثال عبور یک کنسرو یا غذا از دریاچه اورانیوم، باکتری این غذا را صفرکرده و تاریخ مصرف آن ۱۵ سال خواهد شد، بدون اینکه هیچ اتفاقی برایش بیفتد. ایران تا چند سال دیگر به انرژی هسته‌ای لازم دارد زیرا با هزینه کم، بهره وری را افزایش می‌دهد.

وی افزود: انتظاری که از برجام برای ما به وجود آمده بود به نسبت چیزی که در برجام عملی شد بالاتر بود زیرا گفته می‌شد، پس از توافق، در لحظه، تمامی تحریم‌ها برداشته می‌شود. در صورتی که پس از برجام بعضی از تحریم‌ها برداشته شد. به عنوان مثال بانک مرکزی همچنان تحریم است.

این تحلیلگر مسائل بین المللی گفت: در زمان امضای برجام تنها تحریم‌های سازمان ملل برداشته شد. با این حال امروز برجام ۴+۱ وجود دارد. دلیل این موضوع خروج ترامپ در ۱۸ اردیبهشت از برجام بود. وی از کلمه نقض و تعلیق استفاده نکرد و با تاکید گفت از آن خارج می‌شویم. امروز هم هیج راهی برای بازگشت آمریکا وجود ندارد مگر اینکه برجام تعمیم داده شود. یعنی سایر فعالیت‌های ایران که مدنظر آمریکاست محدود شود.

تاثیر برجام بر نفت

حسنی گفت: وزارت دارایی آمریکا دو مهلت ۹۰ و ۱۸۰ روزه داده تا از چرخه دلار، معاملات طلا، خودروسازی و معاملات مالی و نفتی حذف شویم.

وی در خصوص تاثیر حضور آمریکا در برجام گفت: زمانی که آمریکا فشار نفتی و مالی بر ایران را افزایش داد، تولید نفتی ایران کاهش یافت، همچنین تحریم اتحادیه اروپا این مسئله را تشدید کرد. اما پس از برجام، تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا برداشته شد و مجددا فروش نفت ایران افزایش یافت.

این تحلیلگر مسائل بین المللی ادامه داد: باید قبول کرد هم از لحاظ ذهن سیاستمداران و فعالان اقنصادی و هم بخش بودجه‌ای، درآمد ما متکی به نفت است از این رو برجام در این مورد بهبود بخش بود.

حسنی تصریح کرد: البته افزایش درآمدهای نفتی صرفا منجر به جبران کسری بودجه می‌شود در صورتی که اقتصاد ایران باید با تولید بهبود یابد.

وی ادامه داد: پس از برجام، چین، هند، کره و ترکیه مشتریان نفت ایران شدند. این کشورها در گذشته نشان دادند خرید نفتشان تحت تاثیر آمریکاست.

منافع آمریکا از برجام

این تحلیلگر مسائل بین المللی با اشاره به منافع آمریکا از برجام گفت: هیج منفعت مالی مستقیمی از برجام نصیب آمریکا نشد، این درحالی است که حتی بعد از برجام تجارت با آمریکا کاهش نیز یافت، تجارت ایران با آمریکا تنها محدود به مسافرت است.

حسنی با اشاره به ارزش تجارت ایران با اروپا نسبت به ایران و آمریکا گفت: در بهترین دوره تجارت یعنی سال ۲۰۱۷، تجارت کالا و حدمات ایران و اروپا ۲۵ میلیارد یورو بوده است در حالی که تجارت ایران با آمریکا از ۲۹۳ میلیون به ۲۰۱ میلیون دلار کاهش یافته است.

وی صادرات ایران در سال ۲۰۱۴ را ارزیابی کرد و گفت: ۶۱ درصد نفت، ۸ درصد فرآورده های نفتی، ۸ درصد پتروشیمی و سایر کالاها حجم پرونده صادراتی ایران تا پیش از برجام بوده است.

این تحلیلگر مسائل بین المللی ادامه داد: پس از برجام نیز سهم ۶۱ درصدی نفت، به ۵۹ درصد و سهم پتروشیمی به ۵.۳ درصد رسید، سایر کالا ها نیز با افزایش روبرو بوده است. به طور کلی پیش و پس از برجام توفیقی در صادرات حاصل نشده است.

حسنی در پایان تصریح کرد: مشکلات اقتصادی ایران ناشی از آمریکا و برجام نیست، بلکه ضعف های مدیریتی وجود دارد. این درحالی است که بیش از ۳۵ درصد از نحریم‌ها اثر گذار نبوده‌اند. متاسفانه به جای اینکه اقتصاد ایران را ترمیم کنیم مدام زیر سقف‌های سوراخ آن تشت گذاشته‌ایم.

کد خبر 344160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.