صعود پس از سقوط سکه/ رفع فقر مطلق محال است

درحالی که دیروز قیمت سکه کاهش یافت اما هجوم برای خرید آن مجددا قیمت ها را بالا برد.

به گزارش ایمنا، روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با اشاره به کاهش قیمت سکه در روز قبل نوشت: روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی از مرز یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پایین رفت، ولی با مقاومت معامله‌گران تغییر مسیر داد.

در سومین روز هفته، سکه در ابتدای روز به روند کاهشی خود ادامه داد و تا قیمت یک میلیون و ۸۸۰ هزار تومان رسید. با این حال، معامله‌گران بزرگ در این کانال خریدهای خود را بالا بردند و قیمت به سرعت به بالای مرز روانی یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بازگشت.

قیمت این فلز گرانبها ساعت ۳ بعدازظهر روی عدد یک میلیون و ۹۰۳ هزار تومان قرار گرفت. این قیمت ۷۳ هزار تومان پایین تر از روز یکشنبه بود و زمینه ساز ثبت سومین افت متوالی شد. با این حال، عده‌ای مقاومت سکه در مرز روانی دوم یعنی عدد یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان را نشانه‌ای از رسیدن قیمت به کف دانستند.

این عده باور داشتند، ارزش ذاتی سکه بالای دو میلیون قرار داشت و همین موضوع به برخی معامله‌گران جسارت خرید داد. برخی خبرها حاکی از آن بود که پس از ساعت ۴ بعدازظهر خریداران بار دیگر فروشنده شدند و قیمت سکه را به زیر یک میلیون و ۸۸۰ هزار تومان رساندند. البته قیمت سکه در معاملات خرد پس از این ساعت نیز بالای یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله می‌شد.

حمایت: از شعار تا عمل

در سال «حمایت از کالای ایرانی» انتظار می‌رود هر سه قوه، رویه‌های جدیدی را برای تحقق این هدف در پیش‌ گیرند؛ زیرا اگر شیوه‌های حمایتی گذشته جوابگوی نیازهای اقتصادی جامعه بود، دیگر ضرورتی برای تاکید بر آن در شعار امسال وجود نداشت. اما چه سیاست‌های حمایتی‌ای باید در پیش گرفته شود؟ پاسخ قدری پیچیده است. برای اثرگذاری سیاست‌ها، حمایت باید معطوف به کالایی باشد که تولید نمی‌شود.

کالای ایرانی به‌طور ذاتی هیچ برتری نسبت به مشابه خارجی ندارد. اما از آنجا که حمایت از کالای ایرانی موجب دستیابی به اهدافی عالی‌تر می‌شود، مورد تایید همه آحاد جامعه است. همان‌طور که در بیانات رهبر انقلاب در پیام نوروزی تاکید شد: تولید، محور حل مشکلات اقتصادی است و برای تقویت تولید و اشتغال، باید از کالای ایرانی حمایت کرد.

بنابراین برنامه‌های حمایت از کالای ایرانی باید به گونه‌ای طراحی شوند که هدف اصلی یعنی رونق تولید و خلق مشاغل جدید محقق شود. واضح است حمایتی که تنها از تولیدات و مشاغل موجود حفاظت کند، هدف نهایی را برآورده نمی‌کند. از این رو، پیشنهاد می‌شود هر سه قوه، حمایت خود را به گونه‌ای اعمال کنند که منجر به تولید محصولات و مشاغل جدید شود. اما چگونه؟

تجمع روی ریل راه آهن

روزنامه شرق نیز در گزارشی به قلم محمد مساعد از اوضاع بحرانی و بیکاری کارگران هپکو نوشته است: هپکو، کارخانه‌ای که روزی نگین تولید و مونتاژ ماشین‌آلات صنعتی خاورمیانه بود، امروز با خبر تلاش برای خودکشی کارگرش و تجمع کارگران دیگرش در مسیر راه‌آهن شمال-جنوب به رسانه‌ها بازگشته است. این شرکت که در جریان خصوصی‌سازی‌ها واگذار شده، چند سالی است با مشکلاتی جدی دست‌وپنجه نرم می‌کند. در این بین، زمزمه‌هایی مبنی بر تلاش برای به‌نابودی‌کشاندن هپکو شنیده می‌شود؛ تلاش‌هایی که هدفش تعطیلی کارخانه و فروش زمین‌ها و دستگاه‌هایی است که بسیار ارزشمندند. در این شرایط، کارگران هپکو روز گذشته در مسیر راه‌آهن شمال- جنوب تجمع و برای ساعاتی این مسیر را مسدود کردند؛ تجمعی که در نهایت با تصمیم خود کارگران به پایان رسید.

میدری: رفع فقر مطلق در ایران نشدنی است

یکی از شعارهای انتخاباتی حسن روحانی و بعد از آن یکی از برنامه‌های وزارت کار دولت دوازدهم، رفع فقر مطلق در ایران عنوان شد؛ طرحی که به‌زعم بسیاری از کارشناسان اجرای آن نشدنی است. معاون رفاه وزارت کار در تازه‌ترین اظهارات خود این را تأیید کرده و عنوان کرد، منظور از این طرح نه زدودن فقر مطلق، بلکه کاهش فقر غذایی بین ۸۸۰ هزار خانوار ایرانی است که از خردادماه با بودجه دوهزار میلیاردتومانی اجرا خواهد شد. احمد میدری که در همایش فقر و نابرابری در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران سخن می‌گفت، پیش‌بینی کرد، با توجه به نوسانات ارزی و افزایش تورمی که به‌دنبال خواهد داشت، تعداد بیشتری زیر خط فقر قرار خواهند گرفت.

کد خبر 343815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.