۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
کلاف سردرگم بهداشت حرفه‌ای...

با چشمان پُر از اشک به برگه صادره از شورای حل اختلاف خیره شده؛ چند ماه پیش که با یک طناب فرسوده مصالح را به بالای ساختمان می‌کشید، فکرش را هم نمی کرد که طناب، پاره شده و تمام مصالح، بر سر کارگری که در پایین مشغول درست کردن ملات بود، آوار شود؛ حالا از کارفرما خبری نبود و او مانده بود با یک جریمه...

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کارگران، از جمله مهم ترین سرمایه های یک واحد فعال در بخش های مختلف به‌شمار می روند و در حالی که با وجود فشار بالای کاری و نبود تجهیزات به‌روز و کارآمد، مظلومانه به کار ادامه می دهند تا مبادا از شغل خود اخراج شوند اما در بسیاری از مواقع، نداشتن همین تجهیزات حفاظتی و ایمنی باعث شده تا یک لحظه اشتباه، یک عمر پشیمانی به بار بیاورد. 

وضعیت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در ایران آن‌چنان که باید و شاید مناسب نیست، به گونه ای که حوادث ناشی از کار هنوزهم  روند کاهشی به خود نگرفته است و می‌توان گفت افراد برای به‌دست آوردن روزی حلال در مواردی با مرگ نیز دست و پنجه نرم می کنند. 

لزوم آموزش و ترویج مسایل ایمنی و حفاظت فردی​

اصغر برشان، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان، توجه به ایمنی و بهداشت حرفه ای را مسئله نوظهوری نمی داند و می گوید: اگرچه در قانون کار به این موضوع توجه شده است اما عده ای از کارفرمایان به دلیل بالابودن هزینه های لازم برای حفاظت و ایمنی سیستم‌ها و ماشین آلات مختلف، چندان به بهداشت حرفه ای و رعایت ایمنی کارگران توجهی نمی کنند.

وی با بیان اینکه روند بازرسی های متعدد از صنوف و واحدهای فعال کارگری باید افزایش پیدا کند، ادامه می دهد: از آنجایی که گزارش های ارائه شده از سوی بازرسان با حکم دادگستری برابری می کند می توان از این طریق، کارفرمایان را به بهبود شرایط کاری، کارگران ملزم کرد.

این فعال جامعه کارگری با تاکید بر اینکه باوجود روند نظارتی بر رفتار کارفرمایان، هنوز هم حوادث کارگری کاهش نیافته، تصریح می کند: متأسفانه کارگران با وجود مشکلات معیشتی ناچار به کار و فعالیت زیاد هستند که این مسئله باعث عدم تمرکز حواس و کاهش قوای جسمانی آنها شده و حوادث جبران ناپذیری را رقم می زند.

وی از نبود فرهنگ‌سازی مناسب برای استفاده حداکثری از وسایل ایمنی و رعایت بهداشت حرفه ای به هنگام کار خبر می دهد و می افزاید: متاسفانه رسانه ملی ما آنقدر به مسایل جزئی پرداخته که مسایل اصلی و اساسی را از یاد برده است درحالی که مسئله آموزش و ترویج مسایل ایمنی و حفاظت فردی را می توان از زمان کودکی با نمایش فیلم و انیمیشن های آموزنده در ذهن افراد نهادینه کرد.

برشان با اشاره به وضعیت رسیدگی به خسارات آسیب‌دیدگان به حوادث کار، می گوید: بر اساس قانون، سازمان تأمین اجتماعی، تنها ارگانی است که می تواند خسارت های  آسیب‌دیدگان را پرداخت کند، بنابراین کارگران در هر حرفه ای مشغول به کار هستند بهتر است برای  بیمه شدن اقدامات لازم را انجام دهند البته خوشبختانه به دلیل اجرایی شدن قوانین، بسیاری از مشکلات همچون قطع عضو و مشکلات جسمانی کاهش پیدا کرده است.

جای خالی اجرای قانون...

مجید مشایخ، مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه ۹۰ درصد از واحدهای کارگری مورد بازرسی قرار گرفته اند، می گوید: در حال حاضر  ۳۰۰ هزار کارگاه فعال در استان اصفهان وجود دارد که ۲۵۰ هزار  کارگاه مورد بازرسی قرار گرفته اند البته صنایع بزرگ با تشکیل واحد بهداشت حرفه ای در درون ساختار سازمانی خود، این وظیفه را عهده‌دار شده اند و به صورت سالیانه کارگران خود را مورد معاینات پزشکی و طب کار قرار می دهند.

وی از خلاء قانونی به منظور استعلام تأسیس و بهره برداری در صنایع و کارگاه های کوچک خبر می دهد و اضافه می کند: بسیاری از کارگاه ها به راحتی مجوز فعالیت می گیرند اما دریافت استعلام در برنامه چهارم توسعه در نظام صنفی کار در نظر گرفته شده بود که در تدوین قانون پنجم و ششم توسعه تنها به واحدهایی که با صنایع غذایی ارتباط دارند محدود شد، اگرچه بهتر است این قانون مورد بازنگری قرار گیرد تا بسترهای لازم برای نظارت بر فعالیت صنوف بهتر فراهم شود.

این کارشناس بهداشت حرفه ای معتقد است که پرداختن به تمامی مسایل مرتبط به بهبود شرایط کارگران و رعایت موارد ایمنی، امر بسیار پیچیده ای بوده و روشن کردن مقصر در حوادث مختلف کار ساده ای نیست.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس قانون کارگران باید تمامی آیین نامه های محیط کار را رعایت کنند، تاکید می کند: متأسفانه این موضوع در بسیاری از کارگاه ها رعایت نمی شود که می توان علت آن را نبود بسترهای لازم، فرسوده بودن ماشین آلات و تجیهزات، نبود امکانات حفاظتی مناسب و بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری کارگران دانست که بیشتر در کارگاه های کوچک به خصوص کارگاه های ساختمانی اتفاق می افتد.

مشایخ در خصوص رسیدگی به وضعیت کارگران آسیب دیدۀ ناشی از شرایط نابه سامان کاری، می گوید: در صورت بروز هر گونه مشکل، افراد فعال در واحدهای کارگاهی و صنفی باید شکایت کرده تا کارشناس رسمی دادگستری میزان زیان وارده و درصد قصور کارگر و کارفرما را تعیین کند و براساس آن حکم، صادر شده و به این ترتیب غرامت لازم برای کارگر تعریف می شود، البته اگر حادثه در اثر بی احتیاطی کارگر اتفاق افتاده باشد، هیچ غرامتی به او تعلق نمی گیرد.

به گزارش ایمنا، رعایت شرایط ایمنی و ارتقای تجهیزات حفاظتی در محیط کار علاوه بر افزایش بهره‌وری کارگران می تواند از بسیاری از مصدومیت ها جلوگیری کند، البته برای رسیدن به شرایط ایده‌آل به تعهد کارفرمایان برای ایجاد این شرایط و الزام کارگران به انجام آنها هستیم تا شاید کلاف سر در گم ایمنی و بهبود شرایط کاری کارگران از هم باز شود.  

گزارش از امیر امین الرعایایی، خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 343525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.