صلواتی: نگذاریم نمادهای غربی جای آهنگرها را بگیرد

یک فعال فرهنگی گفت: تندیس پهلوانان تاریخ ایران در میادین و حتی محله‌های شهر نصب شود تا نسل جوان به دنبال الگوبرداری از غرب نباشد.

فرید صلواتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با ابراز خوشحالی از نصب مجدد تندیس کاوه آهنگر در میدان آزادی اصفهان، اظهار کرد: شاید برخی افراد با این اقدام موافق نبودند و چوب لای چرخ می‌گذاشتند اما این کار یک اقدام طبیعی است و در کنار آن، اقدامات دیگری نیز می‌توان انجام داد.

وی افزود: متأسفانه برخی افراد، مسئولان و برخی اندیشه‌ها در شهر اصفهان مخالف نصب دوباره این تندیس بودند که امیدواریم با دید باز به موضوع نگاه کنند. این کشور و شهر به طرح‌های نو و بدیع نیاز دارد البته منظور این نیست که فقط تندیس نشان‌دهنده بدیع بودن است.

صلواتی تصریح کرد: از امروز وقتی فرزندم از میدان آزادی عبور می‌کند، با دیدن این مجسمه سوال می‌کند  کاوه آهنگر چه کسی بوده است؟ حک شدن هویت ایرانی در ذهن فرزند من برای من نیز اهمیت بسیاری دارد چراکه نمی‌خواهم از نمادهای خارجی الگوبرداری کنند. معرفی سمبل‌ها، هویت و تاریخ ایران به فرزندان‌مان، بازخوردهای خوبی در آینده در جامعه به دنبال خواهد داشت.

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: امروز که از میدان آزادی عبور کردم و عظمت کاوه آهنگر را تماشا کردم، با وجود اینکه تا حدودی با شخصیت کاوه آشنایی داشتم اما اطلاعات بیشتری از کاوه آهنگر جستجو کردم تا اگر کسی در مورد شخصیت او از من سوال پرسید بتوانم پاسخگو باشم.

وی گفت: باید تندیس بزرگان تاریخ را در میادین شهر و حتی محله ها نصب کرد، چراکه آن‌ها برای جامعه و به‌خصوص نسل جوان نشانه‌ افتخار هستند. متأسفانه جوانان امروز به دنبال الگوبرداری از جوامع غرب هستند. زمانی که نتوانیم هویت کشورمان را به طور صحیح به جامعه بشناسانیم مشخص است که "ولنتاین" جایگزین هویت ایرانی می‌شود.

صلواتی تصریح کرد: زمانی که کاوه آهنگر به صورت نماد در شهر حضور نداشته باشد، "هرکول" الگوی جوانان جامعۀ می‌شود، در صورتی که کاوه آهنگر از نظر مردانگی و ایستادگی مقابل ستمگران، یک ادبیات و تاریخ بشمار می رود.

این روزنامه نگار و فعال فرهنگی افزود: ما ایرانیان فراموشکار هستیم و از زمانی که این مجسمه برداشته شده است تا اکنون، شاید بسیاری از مردم آن را فراموش کردند اما امروز که از میدان آزادی عبور کردم متوجه شدم که چقدر جای خالی آن احساس می‌شد.

وی تأکید کرد: تندیس بسیاری از شهدا در شهر نصب است و همان طور که شهیدان برای ما افتخار مردانگی هستند، افردای مثل کاوه آهنگرها، پوریای ولی‌ها، تختی‌ها نیز سمبل‌ پهلوانی هستند و تاریخ گذشته را که نمی‌توان فراموش کرد، این افراد افتخار زمان گذشته هستند که  نسل جوان باید آن‌ها را بشناسد.

کد خبر 343261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.