روحانی: نصب تندیس کاوه آهنگر از محاسن توسعه شهری است

مدیر مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل اصفهان گفت: نصب مجدد تندیس کاوه آهنگر در میدان آزادی اصفهان از محاسن ساماندهی و توسعه شهری است و تابلویی است که شهروندان اصفهان را به سمت اسطوره‌های خود متوجه ساخته و هدایت می کند.

رضا روحانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص بازگشت تندیس کاوه آهنگر به میدان آزادی اصفهان، ضمن ابراز خرسندی از این موضوع، اظهار کرد: در بحث‌های اصفهان‌شناسی آنچه بسیار مورد توجه و پیگیری است موضوع میراث ناملموس ایران و به ویژه اصفهان است.

مدیر مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل با اشاره به هویت‌بخشی میراث ناملموس به شهرها، افزود: میراث ناملموس برای جامعۀ ما معنا و هویت ایجاد می‌کند و در حقیقت باعث نشاط اجتماعی شهروندان است و در واقع می توان گفت که احساس رضایت، معنا و هویت، اضلاع مهم یک جامعه توسعه یافته هستند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌های نمادین، به عنوان یکی از بخش‌های میراث ناملموس به شمار می روند، تصریح کرد: شخصیت‌های اسطوره‌ای مانند کاوه آهنگر که در حقیقت نماد آزادی‌خواهی جامعه ایران در عصر باستان است و ازجمله اسطوره‌های ایران به شمار می رود، بسیار می‌تواند ارزشمند و الهام‌بخش باشد، ضمن اینکه تابلویی است که شهروندان اصفهان را به سمت اسطوره‌های خود متوجه ساخته و هدایت می کند.

روحانی نصب دوباره این تندیس را در شناخت افرادی که نسبت به شخصیت کاوه آهنگر اطلاع اندکی دارند بسیار موثر دانست و گفت: شخصیت کاوه آهنگر در اصل اصفهانی است و مقبره‌ای در شهرستان چادگان به وی منصوب است، هم‌چنین از آنجا که برخی از شهروندان ممکن است توجهی به اسطوره‌ها نداشته باشند و شخصیتی مانند کاوه را نشناسند این اقدام، اقدام بسیار مثبتی است.

روحانی با تاکید بر جایگاه اسطوره‌هایی مانند کاوه، گفت: کاوه آهنگر شخصیتی است که به لحاظ اسطوره‌ای به عنوان فردی از بطن مردم علیه ظلم ضحاک قیام می‌کند و بعد از هزار سال که جامعه ایرانی تحت تاثیر ضحاک بود این شخصیت بزرگ توانست کیان و آزادی ایرانی را برای جامعه ایرانیان به ارمغان می‌آورد و به همین دلیل نیز  پیشبند چرمین خود را بر سرنیزه می‌کند که به نام درفش کاویانی شهرت یافت. این درفش نماد هویت و آزادگی ملت ایران در طول تاریخ است که تا پایان دوره ساسانیان نیز همچنان محفوظ ماند.

روحانی با بیان اینکه آوردن این تندیس و نصب مجدد آن، شهروندان را کنجکاو و با شخصیت اسطوره‌ای کاوه آشنا می‌کند، افزود: قطعا این اقدام، جامعه را به سمت اسطوره‌ها و سرمایه‌های نمادین خود علاقمند می‌کند و از این رو در ایجاد هویت ایرانی و نشاط اجتماعی مردم تاثیرات مثبتی دارد و این موضوع سبب خرسندی بسیار است

مدیر مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل ادامه داد: با نگاه دیگر، توسعه شهری رضایتمندی و نشاط را به همراه دارد و یکی از اضلاع مهم آن رفاه است و بخشی از رفاه نیز ساماندهی شهری است و از این رو نصب مجدد تندیس کاوه آهنگر در میدان آزادی نیز به طور مشخص با شهروندان ارتباط می یابد و از محاسن ساماندهی و توسعه شهری است.

کد خبر 343235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.