تراز تجاری، ۷ میلیارد دلار منفی شد

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در سال گذشته در بخش واردات ۱۰ میلیارد و در بخش صادرات ۳ میلیارد صادرات غیرنفتی اضافه شد و تراز تجاری ۷ میلیارد منفی شد.

به گزارش ایمنا، به نقل از اتاق بازرگانی اصفهان مجتبی خسروتاج شامگاه شنبه در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان با بیان اینکه سال گذشته را با ۴۷ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی سپری کردیم، اظهارکرد: سال ۹۵، ۴۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم در این راستا سال گذشته افزایش ۳ میلیارد دلاری صادرات که نتیجه تلاش فعالان اقتصادی بوده را شاهد بودیم.
 
وی افزود: در یک ماهه فروردین ماه صادرات غیر نفتی با رشد ۱۵ درصدی سپری شد و امیدواریم که بتوانیم به اهداف برنامه ششم توسعه و رشد ۲۲ درصد سالانه برسیم.
 
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: به غیر از چند استان اصلی حجم فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها زیاد است، با آماری که از ۲۳ استان در اختیار داریم نزدیک به ۸ میلیارد دلار پروژه‌های مختلف در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
 
وی با اشاره به ظرفیت سازی، توانمندسازی بنگاه‌ها، انواع نرم افزارها و تسهیلاتی که می‌تواند در داخل کشور مشکلاتی برای صادرکننده ایجاد نکند، افزود: امیدواریم مشکلات را در سال جاری با اجرای پروژه‌های مختلف به صورت متمرکز و کمک‌های بانکی و تسهیلاتی حل کنیم.
 
خسروتاج با بیان اینکه در این‌گونه محافل که محفل خصوصی است حضور داریم تا گوش شنوای صادرکنندگان باشیم، بیان کرد: باید گوش شنوا داشته باشیم و از نقدها استفاده کنیم و در یک کشتی با کمک همه از این اقیانوس عبور کنیم.
 
وی ادامه داد: در سال گذشته در بخش واردات ۱۰ میلیارد و در بخش صادرات ۳ میلیارد صادرات غیرنفتی اضافه شد و تراز تجاری ۷ میلیارد منفی شد.
 
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: در سال گذشته در بخش خشکبار ۱.۷ میلیارد صادرات داشتیم که نسبت به سال‌های قبل ۸ درصد منفی بوده است.
 
وی اضافه کرد: تراز تجاری محصولات دامی حدود ۶۰۰ میلیون دلار منفی بوده است که باید در این صنعت کار کرد، در حجم گوشت وارداتی ما چه گوشت تازه و چه گوشت یخ زده تراز منفی است.
 
خسروتاج اظهار داشت: در بخش گیاهان دارویی علی رغم اینکه کشور در این زمینه ظرفیت خوبی دارد اما متأسفانه در رشد گیاهان دارویی تراز منفی داریم و گیاهان دارویی وارد می‌کنیم و آنچه تولید و صادر می‌کنیم بیشتر است، همچنین در بخش چای و گیاهان و دارویی تراز منفی داریم.
 
وی با بیان اینکه یک میلیارد دلار تراز تجاری ما در بخش ورق منفی است، افزود: در بخش آلیاژ ٢٦٢ میلیون دلار، برق و الکترونیک با ٦ میلیارد دلار، تجهیزات پزشکی با ١/٢ میلیارد دلار و ماشین سازی و تجهیزات ٥ میلیارد دلار تراز کشور منفی است.

کد خبر 343149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.