زمین‌های ارزان قیمت؛ چالش بزرگ ورودی‌های شهر

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان گفت: شکل گیری صنایع نابه سامان و غیرهنجار به دلیل ارزان‌بودن زمین چالش مهم ورودی‌های شهر اصفهان به شمار می‌رود.

همایون نورایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: زمین‌های حاشیه ورودی شهر نسبت به اراضی داخل شهر بسیار ارزان قیمت است و همین موضوع باعث شده صنایع آلاینده و مشاغل مزاحم آرام آرام به سمت این زمین‌ها رفته و آنجا را تصاحب کنند که البته غفلت مدیران شهری در گذشته در گسترش این معضل بی‌تأثیر نبوده است.

وی با بیان اینکه در گذشته ورودی های شهرها با برج‌های زیبا و شکل گیری دروازه‌های ورودی تعریف و نمادی برای شهرها بوده است، افزود: در زمانی نه چندان دور دروازه شهرها مسیر تردد کاروان‌ها و تمام کسانی که می‌خواستند از شهرها عبور کنند یا در شهر دیگری سکنی گزینند، بوده است، اما امروزه بحث ورودی شهرها تغییر کرده و تبدیل به مکانی شده که مردم با سرعت از آن عبور تا به مقصد برسند.

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان تصریح کرد: در زمانی که مردم با استفاده از خودرو سفر می‌کنند و ورودی شهرها را با سرعت پشت سر می‌گذارند، باید علاوه بر نصب تابلوهای نظام آدرس‌دهی و هدایت مسافران، المان‌هایی که معرف هویت شهر باشد، نصب و خودنمایی کند.

وی با بیان اینکه ورودی شهرها همچون مقدمه نوشتارهای مختلف در کتاب‌ها و مقالات باید مقدمه‌ای برای ورود به شهرها باشد، تاکید کرد: این مقدمه باید بتواند شهر را به مسافران بشناساند و نمادی برای معرفی شهر باشد.

نورایی گفت: المان‌های ورودی شهرها بهتر است با معماری خاص، تزیین ویژه یا نشان خاصی با همفکری هنرمندان طراحی و ساخته شود و از تشویش و اغتشاش بصری دور باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ورودی شهر اصفهان از سمت جنوب ( سمت شیراز و بهارستان) همچنین از سمت نجف آباد به دلیل ارزان بودن قیمت زمین مملو از کارگاه‌های نامناسب و زمین‌هایی است که تبدیل به محلی برای اسقاط خودرو و مواد بازیافتی شده است، ادامه داد: مجموع این عوامل باعث شده که چهره ورودی شهر، چهره مناسبی نباشد.

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان مهمترین راهکار اساسی رفع کاربری‌های به وجود آمده در ورودی شهرها را تعیین تکلیف زمین‌های واقع شده در ورودی شهر اصفهان دانست و افزود: با توجه به اینکه حریم اصفهان بسیار محدود است، باید حریم اصفهان افزایش یابد تا شهرداری بتواند کارگاه‌ها و فعالیت‌های غیرمجاز را ساماندهی و ورودی‌های شهر اصفهان را در شأن پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی کند.

 وی تاکید کرد: اهمیت ورودی‌های شهر آن قدر مهم است که هر ورودی با نماد و ویژگی‌های خاص خود می‌تواند ایجاد حس تعلق و هویت در میان ساکنان و تازه واردان به شهر را ایجاد کند.

نورایی با بیان اینکه ورودی هر شهر به عنوان نخستین و آخرین سکانس پیش روی مخاطب با هر شهر است که به نوعی فرهنگ و هویت ملی مردم را به نمایش می‌گذارد، گفت: بخش عمده تصویر شهر در لحظه ورود به یک شهر شکل می‌گیرد که این امر نقش عمده‌ای از شخصیت آن شهر را ایفا می‌کند، بنابراین توجه مسئولان ذی‌ربط نسبت به ورودی‌ها و تدوین راهکارهایی برای زنده کردن مفهوم ورود به شهر ضروری است.

کد خبر 343126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.