استنداپ کمدی که به سیرک شبیه شد

نخست وزیر اسرائیل شامگاه دوشنبه در یک نشست خبری، با نشان دادن «مدارکی» که ادعا می‌شد محرمانه است گفت که ایران پس از توافق هسته‌ای مدارک اتمی خود را به منطقه‌ای مخفی در شورآباد منتقل کرده و به برنامه‌های هسته‌ای خود ادامه داده است.

بشیر اسماعیلی، تحلیل گر سیاسی و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد شهرضا در یادداشتی در خصوص کنفرانس خبری بنیامین نتانیاهو، برای خبرگزاری ایمنا نوشت: «رهبر و رییس جمهور ایران تاکید کرده‌اند که سلاح اتمی و هسته‌ای جایی در ایران ندارند، وزیر امور خارجه ایران هم تاکید کرده است. اما امشب میخواهم بگویم که ایران چندین بار دروغ گفته است. بعد از امضای توافق هسته‌ای، ایران فعالیتهای مخفی را آغاز کرد.»

این جملات را نتانیاهو در برنامه عجیب و غریبش که قرار بود یک افشاگری مهم درباره برنامه هسته ای ایران باشد به زبان آورد. سه شنبه شب نتانیاهو سخنرانی خود را به شکل ارایه مقاله ای در یک کنفرانس آغاز کرد، در حالی که در ادامه، اجرای او به استنداپ کمدی یا سیرک شبیه شد؛ وی در حالی پرده از  روی زونکن ها و سی دی های کشف شده درباره برنامه هسته ای ایران می کشید که مخاطب می پنداشت چه مدارک مهمی باید در آنها وجود داشته باشد، اما با توضیحاتی که نتانیاهو پیرامون آن ۵۵ هزار فایل و مدرک به زعم خودش «محرمانه و مهم» ارایه داد، پوچی این برنامه هویدا شد.

ادعای‌های نتانیاهو مبنی بر تلاش جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به بمب اتمی و پنهان کردن برنامه های هسته ای خودش به پیش از برجام و حتی دوران ریاست جمهوری دولت هشتم بازمی گشت! این مهم که ایران هم به پروتکل الحاقی پیوسته و هم بعد از برجام همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی را به گزارش خود آژانس محقق کرده است، مساله ای است که نتانیاهو زیرکانه از آن بی‌تفاوت گذشت.

مساله موشک‌های بالستیک ایران مورد دیگری بود که نسبت به آن ابراز نگرانی شد، در حالیکه برجام  برنامه موشکی ایران را فقط از نظر  موشک های دارای قابلیت حمل کلاهک هسته ای بررسی میکند و اساسا توان موشکی ایران نه تنها غیر قانونی نیست، بلکه حق مفروض ایران در بازدارندگی علیه دشمنان منطقه ای خود به حساب می آید.

در واقع نتانیاهو مطالب تکراری و بی اهمیتی را در یک قالب هیجان انگیز ارایه کرد به امید اینکه بتواند افکار عمومی جهان را در آستانه تصمیم آمریکا درباره ماندن یا خروج از برجام تحت تاثیر قرار دهد. ظاهرا وی به قابلیت صحنه گردانی خود خیلی معتقد است، چنانچه توضیحات وی درباره تصویر بمب اتمی و آستانه تحمل اسراییل را که در سازمان ملل ارایه کرد نیز گواهی بر این مطلب است. 

در عین حال چکیده مقصود نتانیاهو از اجرای مضحک وی در عبارات پایانی وی هویداست که گفت «در چند روز آینده رییس جمهور آمریکا درباره این توافق تصمیم خواهد گرفت. من مطمئنم او تصمیم درستی خواهد گرفت ...»، در حقیقت اسراییل می کوشد آمریکا را به خروج از برجام و تشدید تحریم ها علیه ایران تا فروپاشی کامل کشور سوق دهد. امری که با توجه به ویژگی های شخصیتی ترامپ و مشاوران او دور از ذهن نیست، با این حال گذشته از تندروها در آمریکا، بعید به نظر می رسد سخنان نتانیاهو تاثیری در افکار عمومی جهان علیه ایران داشته باشد.

کد خبر 342916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.