لزوم توجه به تاب‌آوری برای کاهش فشارهای روانی و اجتماعی

مدیرکل حوزه استاندار اصفهان گفت: باید به موضوع تاب‌آوری برای سازگاری با فشارهای روانی و اجتماعی توجه ویژه داشت، ضمن اینکه باید در زمینه سلامت روانی و اجتماعی سرمایه‌گذاری‌های بیش‌تری صورت بگیرد.

سعید صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در هفته سلامت تاکید بر همه ابعاد سلامت شامل سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و حتی سلامت معنوی است، اظهار کرد: اگر بر روی این چهار بُعد به موازات یکدیگر سرمایه‌گذاری نشود، جامعه دچار مشکل می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر به ابعاد مختلف سلامت توجه نکنیم تنها بهداشت جامعه را افزایش داده ایم بدون اینکه به بُعد سلامت توجه کنیم، افزود: در این حالت مردمی با طول عمر زیاد و کاهش نرخ مرگ‌ومیر خواهیم داشت که به مسایل اجتماعی آنها از جمله سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و یا معنوی توجه و سرمایه‌گذاری نشده و تنها انسان سالم جسمی داریم که مشکلات روانی، اجتماعی و معنوی بسیاری دارد.

این روانشناس با تاکید بر اینکه تمام ابعاد سلامت باید در تمام رده‌های سنی و طبقات اجتماعی با هر جنسیتی جاری باشد، تصریح کرد: حتی سلامت یک جنین از اهمیت بالایی برخوردار است که اگر این جنین سالم به دنیا بیاید در واقع می‌تواند برای توسعه پایدار کشور موثر باشد، اما اگر مراقبت‌های دوران بارداری و آموزش‌های لازم به مادران به خوبی صورت نگیرد نوزادی که به دنیا می‌آید دچار مشکلات جسمی یا تاخیر در رشد خواهد بود که این خود هزینه‌های بسیاری برای جامعه در پی دارد.

لزوم توجه به سلامت زنان و کودکان

صادقی با بیان اینکه توجه به سلامت افراد، زن و مرد ندارد، گفت: هر چند امروزه بیشتر سرمایه‌گذاری سلامت در دنیا بر روی زنان و کودکان صورت می گیرد اما این به معنای غفلت از مردان نیست و تنها به این دلیل است که سلامت مادر  می‌تواند به رشد و تکامل فرزندان بیانجامد و پس از آن در سلامت روانی، اجتماعی یک جامعه موثر باشد.

مدیر سابق اداره کل بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه عدالت در حوزه سلامت باید در همه جا برقرار باشد، افزود: در همه محلات، شهرها، روستاها و مناطق حاشیه‌نشین و سکونت‌گاه‌های غیررسمی باید عدالت برای دسترسی و توزیع سلامت موجود باشد به همین دلیل امروزه بر روی سکونت‌گاه‌های غیررسمی سرمایه‌گذاری بسیاری می‌شود تا افراد ساکن در این مناطق بتوانند به تمام ابعاد سلامتی دست یابند.

وی با تاکید بر اینکه در اکثر کشورهای توسعه‌ یافته، نظام مراقبت و سلامت توسط بخش غیردولتی اداره می‌شود، اظهار کرد: خوشبختانه در این زمینه در اصفهان، بنیادها و خیریه‌هایی وجود دارند که سالها است در حوزه‌های مختلف سلامت فعال هستند اما خیرین باید به حوزه پیشگیری از بیماری‌ها در حوزه سلامت بیشتر ورود پیدا کنند.

هدایت سبک زندگی به سمت سلامت‌گستری

صادقی با تاکید بر گنجاندن آموزش سبک زندگی سالم در برنامه‌های افراد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد موضوع تغییر سبک زندگی نیازمند فعالیت بیشتر است و امروزه نیازمند هم‌افزایی بیشتر بین بخش های خصوصی، دولتی و خیرین هستیم تا سبک زندگی و باورهای مردم را در جهت سلامت‌گستری پیش ببریم.

این روانشناس با بیان اینکه تغییر سبک غلط زندگی نیازمند ارائه اطلاعات مربوط در حوزه‌های چهارگانه سلامت اجتماعی، روانی، معنوی و جسمی است، گفت: باید برای این تغییرات به زبان ساده به مردم آموزش دهیم و این را از دوران کودکی شروع کنیم تا در دوره بزرگسالی خودشان مراقب خودشان باشند و در واقع خود مراقبتی را در طول زندگی خود یاد بگیرند.

صادقی در خصوص لزوم معرفی الگوهای زندگی سالم به مردم، گفت: باید به موضوع تاب‌آوری برای سازگاری با فشارهای روانی اجتماعی توجه ویژه داشت و نکته مهم‌تر این است که در حوزه سلامت روانی و اجتماعی باید سرمایه‌گذاری‌های بیشتری صورت بگیرد و اگر نگاه واقعی و منطقی به آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم در می‌یابیم که بسیاری از این آسیب‌ها ناشی از سبک زندگی ناسالم مخاطره‌آمیز و اختلالاتی است که در حوزه روانشناختی و ارتباطات اجتماعی انسان‌ها به وجود می‌آید.

جامعه سالم به هنجارها و ارزش‌ها احترام می‌گذارند

این روانشناس با تاکید بر اینکه عوامل و متغیرهای گوناگونی بر سلامت انسان تاثیر می‌گذارد، افزود: شرایط اقتصادی، فقر، افزایش سن ازدواج و بیکاری و حتی آسیب‌های فضای مجازی، بر سلامت انسان تاثیر دارد در نهایت باید به دنبال این بود که انسانِ امروز با توجه به سبک جدید زندگی و با روش‌ها و نیازهای خاص و جدید، بتواند با حداقل انرژی و استرس نیازهای اساسی خود را برآورده کند.

صادقی با بیان اینکه در صورت عدم ایجاد زیرساخت‌های لازم نباید از انسان‌ها انتظار رفتار متعادل و به‌هنجار داشت، تصریح کرد: زیرساخت‌هایی مانند ایجاد فرصت‌های شغلی، فراهم کردن شرایط لازم و کافی برای ازدواج جوانان، زمینه سازی برای ارتباطات اجتماعی مناسب و برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت افراد می‌تواند به بروز رفتارهای متعادل در افراد کمک کند.

این روانشناس با بیان اینکه سبک زندگی منطقی همراه با سلامت در آرامش و آسایش فکری افراد نقش دارد، تصریح کرد: جامعه‌ای که افراد آن دارای سلامت همه جانبه هستند قطعا به ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی نیز احترام می‌گذارند و قانون‌مدار هستند، هم‌چنین حقوق شهروندی دیگران را رعایت می‌کنند و مشارکت اجتماعی نیز دارند.

کد خبر 342304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.