کودکان با مشاغل سنتی اصفهان آشنا می شوند

مدیر موزه عصار خانه شاهی اصفهان گفت: برخی از مشاغل سنتی اصفهان فراموش شده‌اند بنابراین با تهیه مجموعه داستان های کودکانه در خصوص مشاغل سنتی اصفهان تلاش می شود تا کودکان با مشاغل و آیین‌هایی که در حال فراموشی و نابودی هستند، آشنا شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیین رونمایی از مجموعه داستان‌های کودکانه مشاغل سنتی اصفهان، به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان پیش از ظهر سه‌شنبه _چهارم اردیبهشت‌ماه_ در موزه عصارخانه شاهی برگزار شد.

در این آیین بخشی از مشاغل سنتی اصفهان در قالب داستان و قصه گویی برای دانش آموزان بازگو شد و "شیرین بدرو" نویسنده مجموعه داستان های کودکانه مشاغل سنتی اصفهان و "سیمین بدرو" تصویرگر این مجموعه نیز اطلاعاتی را درخصوص مشاغل سنتی اصفهان به کودکان ارایه کردند.

 مدیر موزه عصارخانه شاهی اصفهان در حاشیه این آیین در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: موزه عصارخانه شاهی به عنوان مرکز مطالعات فرهنگ عامه و مشاغل سنتی اصفهان در سال ۹۶ و در راستای شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال تصمیم گرفت که مجموعه داستان هایی را برای کودکان اصفهان تهیه کند.

محمد معماریان تصریح کرد: با توجه به اینکه برخی از مشاغل سنتی اصفهان فراموش شده اند، با تهیه این مجموعه داستان ها تلاش می شود تا کودکان به طور بهتری با مشاغل و آیین هایی که در حال فراموشی هستند، آشنا شوند. بنابراین با زبان کودکانه شغل های عصاری، عطاری، آهنگری، قالیبافی، کاشی کاری و لحاف دوزی انتخاب شدند و طی جلساتی از نویسندگان و تصویرگرانی که در این مسیر فعال بودند در خواست همکاری شد و "شیرین بدرو" در زمینه نگارش داستان ها و "سیمین بدرو" در بخش تصویرگری پروژه تهیه این کتاب ها را بر عهده گرفتند.

هفت کتاب داستان و آشنایی با مشاغل سنتی

مدیر موزه عصارخانه شاهی اصفهان گفت: اکنون هفت کتاب داستان در زمینه آشنایی با این مشاغل سنتی در قالب داستان های کودکانه تهیه شده که در هفته فرهنگی اصفهان  از پنج کتاب داستان رونمایی شد.

وی خاطرنشان کرد: این کتاب ها مورد تایید اداره آموزش و پرورش است و برای گروه های سنی، الف و ب تهیه شده و با توجه به برخورداری از استانداردهای رشد، برای دانش‌آموزان و کودکان این گروه های سنی برنامه ریزی شده است. این مجموعه اولین پروژه ای بود که توانسته به صورت مکتوب داستان های مشاغل سنتی اصفهان را در قالب قصه برای کودکان تهیه کند.

معماریان با تاکید به فعالیت های گذشته این مجموعه گفت: این مجموعه پیش از این نیز برای کودکان برنامه های متعددی داشته و پیش از این تلاش شد تا کودکان را با محیط موزه عصارخانه شاهی به عنوان بخشی از هویت تاریخی اصفهان آشنا کنیم.

وی ادامه داد: برنامه ریزی برای آشنایی کودکان با مشاغل سنتی اصفهان در حد توان مجموعه و در حوزه مطالعاتی فرهنگ عامه صورت گرفته است و با توجه به اینکه بخش مهمی از مخاطبان، کودکان هستند با این فعالیت ها تلاش می شود تا مجموعه این مشاغل ضمن آموزش به کودکان، به نسل های آینده نیز منتقل شود.

معماریان خاطرنشان کرد: به طور یقین ارایه این آموزش ها از دوران کودکی تاثیر بهتری در دوران بزرگسالی خواهد داشت و در صورتی که کودکان این آموزش ها را از دوران کودکی بیاموزند در بزرگسالی آثار مثبتی را در جامعه برجای خواهد گذاشت، ضمن اینکه هدایت این برنامه به سمت کودکان و تاثیر آن در نسل های آینده از اهداف اصلی این برنامه است.

فعالیت فرهنگی حوزه بزرگسالان

وی با اشاره به فعالیت های فرهنگی در حوزه بزرگسالان، اظهار کرد: بخش عمده فعالیت های موزه عصارخانه شاهی برای گروه بزرگسالان در اتاق فرهنگی عامه انجام می شود و در این زمینه سعی بر این است تا با زنده نگه داشتن بخشی از هویت تاریخی فراموش شده شهر اصفهان، این مسیر را ادامه دهیم، به همین منظور این اقدامات از فعالیت های حوزه تاریخ شفاهی آغاز شد.

مدیر موزه عصار خانه شاهی اصفهان گفت: این موارد رسالت موزه عصارخانه شاهی است و خوشبختانه تا کنون به این هدف دست یافته ایم و در بخش های متعددی با استفاده از مستندنگاری در این حوزه تلاش شده تا آثار برجای مانده از گذشتگان را حفظ کرده و با آرشیو و سندکردن این آثار، فیلم های مستندی در این زمینه ساخته شود.

وی خاطر نشان کرد: عمده فعالیت های موزه عصارخانه شاهی بر روی گروه سنی بزرگسالان، هنرمندان، پیشکسوتان عرصه های هنرهای سنتی و افرادی است که بخشی از هویت فرهنگی و پیام رسان شهر بشمار می روند، هم‌چنین  در کنار برنامه های ویژه بزرگسالان بخشی نیز به کودکان تعلق دارد که می توان به معرفی مشاغل سنتی اصفهان و یا معرفی هنرمندان به کودکان اشاره کرد.

کد خبر 342297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.