هاوکینگ؛ دانشمندی که تمام جهان را محصور خود کرد+ ویدیو

تقریبا تمام مردم دنیا " استیون هاوکینگ" را می‌شناسند دانشمندی که همواره روی صندلی چرخ‌دارش نشسته است و نمی‌تواند صحبت کند اما این فرد به الگوی بسیاری از افراد برای شکستن موانع مقابل زندگی تبدیل شد.

به گزارش ایمنا، هاوکینگ از دانشمندان برتر معاصراست که پس از انیشتین یکی از معروف‌ترین دانشمندان جهان محسوب می‌شود که با نظریه‌های بزرگ خود انقلابی بزرگ درجهان ایجاد کرد و موجب نگرش بسیار ژرفی در زمینه سیاه‌چاله‌ها و حتی لحظه انفجار بیگ بنگ شده است.

کتاب "تاریخچه زمان" او یکی از نوشته‌های بی‌نظیر اوست که در ایران نیز بسیاری از دوستداران علم آن را مطالعه کرده‌اند و در جهان بارها و بارها به چاپ رسید در این کتاب مسائل فیزیکی به صورت بسیارساده و بدون استفاده از مفاهیم ریاضی به کار رفته است.

یکی از دستاوردهای بزرگ هاوکینگ(که آن را با جیم هارتل سهیم است) ایجاد نظریه جهان بدون مرز در سال ۱۹۸۳ است.

مهمترین دستاوردهای پژوهشی

زمینه پژوهشی اصلی وی کیهان‌شناسی و گرانش کوانتومی است. از مهم‌ترین دستاوردهای این دانشمند مقاله‌ای است که به رابطه سیاه‌چاله‌ها و قانون‌های ترمودینامیک می‌پردازد. او نشان می‌دهد که سیاه‌چاله‌ها بعد از مدتی به وسیلهٔ زوج‌های ذرات مجازی که در افق رویداد آن تشکیل می‌شود، نابود می‌شوند که همین زوج ذرات پیش‌بینی می‌کند که سیاه‌چاله‌ها باید امواجی از خود تابش کنند، که امروزه این امواج به نام تابش هاوکینگ و گاهی(تابش بِکستِین-هاوکینگ) خوانده می‌شوند.

مقاله مشترک استیون هاوکینگ و پنروز که در سال ۱۹۷۰ منتشر شد و ثابت می‌کرد که اگر نسبیت عام درست باشد و جهان دارای آن مقدار ماده که مشاهده می‌کنیم باشد، باید تکینگی انفجار بزرگ در گذشته رخ داده باشد.

وی اعلام کرده که یک سیاهچاله کوچک به اندازه یک کوه پرتوایکس و پرتو گاما از خود به اندازه ۱۰ میلیون مگاوات ساطع می‌کند که برای تامین برق تمام جهان کافی است. هاوکینگ خودش هشدار داده که احتمالاً بسیار سخت خواهد بود که بدون آنکه این انرژی به انسانها آسیب بزند و تمدن بشری را نابود کند، بتوان از آن استفاده کرد و سیاهچاله را به اصطلاح تحت کنترل خود درآورد. یک راهکار این است که سیاهچاله در مدار زمین و فاصله مناسب از ما قرار بگیرد تا بتوان از انرژی ساطع شده‌ استفاده کرد. هنوز اما کسی در دنیا نتوانسته‌است سیاهچاله کوچک را پیدا کند.

ساخت فیلم سینمایی از زندگی هاوکینگ

"نظریه همه‌چیز" فیلمی در سبک درام و زندگی‌نامه‌ای به کارگردانی جیمز مارش است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. آنتونی مک‌کارتن فیلم‌نامه این فیلم را بر پایه کتاب "سفر به بی‌نهایت: زندگی من با استیون" نوشتهٔ "جین وایلد هاوکینگ"، همسر استیون هاوکینگ نگاشته‌ است.

جملات و نظریات معروف درباره زندگی

این فیزیکدان مشهور در طول حیات جملاتی دربرگیرنده تمام مسائل زندگی نیز گفت که در این مقاله چند نمونه از آنها را بیان می‌کنیم.

درباره‌ی ناتوانی جسم:  توصیه‌ من به سایر افراد ناتوان و از کار افتاده می‌تواند این باشد که روی چیزهایی تمرکز کنید که ناتوانی شما، مانع از خوب انجام دادن آن نمی‌شود و هرگز افسوس چیزهایی که مخل آن هستند را نخورید. نگذارید روحتان، مانند بدنتان، ناتوان باشد.

توصیه‌های او به سه فرزندش:  نخست، یادتان باشد که نگاهتان رو به ستارگان باشد، نه به پاهایتان. دوم، هرگز تسلیم کار نشوید. کار به شما معنا و هدف می‌دهد و زندگی بدون آن پوچ است. سوم، اگر به اندازه‌ی کافی خوش‌شانس بودید که عشق را بیابید، یادتان باشد که عشقتان آنجاست و دورش نیندازید.

درباره‌ آگاهی: بزرگترین دشمن انسان ناآگاهی و جهل نیست، بلکه توهم دانستن است.

سرانجام این دانشمند بزرگ و دوست‌داشتنی در صبح روز چهاردهم مارس ۲۰۱۸ در سن ۷۶ سالگی  در منزلش واقع در کمبریج درگذشت.

قبل از مرگ او ویدیویی زیبا از او در مورد نگرش به جهان هستی منتشر شده است که در ادامه مشاهده می کنید.

کد خبر 342069