مشکل آب به بحرانی ترین شکل ممکن رسیده است/دسترنج چندین ساله کشاورزان را از بین نبریم

مبارکه- سرپرست فرمانداری مبارکه گفت: امسال با توجه به برداشت های بی رویه آب در سال های گذشته، امسال مشکل آب به بحرانی ترین شکل ممکن رسیده است و مشکلات اساسی در همه بخش های شرب، صنعت و کشاورزی ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان مبارکه، جواد سلطانی امروز (یکشنبه) در جلسه کارگروه سازگاری با کم آبی با تاکید بر اهمیت موضوع کم آبی، اظهار کرد: در ایران از ۸۳ درصد منابع آبی بهره برداری بی رویه می شود که امروز با این مشکل اساسی روبه رو شده ایم، اما در اکثر کشورهای دنیا تنها از ۱۰ درصد منابع آبی خود بهره برداری می کنند.  

وی با ارایه آماری از نحوه عملکرد در زمینه آبی، افزود: در طی ۵۰ سال گذشته مصرف آب شرب از ۴۰ میلیون متر مکعب به ۴۰۰ میلیون متر مکعب افزایش یافته است و مصرف آب در بخش کشاورزی و صنعت از دهه ۷۰ به بعد به شدت اوج گرفته است.

سرپرست فرمانداری مبارکه گفت: حجم آب ورودی به زاینده رود که طی سال های ۸۵ تا ۹۵ به میزان یک هزار و ۱۳۴ میلیون متر مکعب بوده است در طول سال آبی جاری به ۴۰۰ میلیون متر مکعب رسیده و تقریبا به یک سوم دهه گذشته تقلیل یافته است.

وی گفت: در شهریورماه سال گذشته ۲۰۵ میلیون متر مکعب آب پشت سد بود، اما امسال با وجود این خشکسالی وسیع که همراه با افزایش دما بوده، پیش بینی ها حاکی از این است که در صورت ادامه مصرف بی رویه، در پایان تیرماه آب پشت سد خشک خواهد شد.

سلطانی افزود: با توجه به شرایط بحرانی خشکسالی و کاهش شدید نزولات آسمانی و افزایش بی رویه مصرف در همه بخش ها امروز با این بحران رو به رو شده ایم که بایستی یک ضریب اطمینان برای آب در سال جاری تعریف کنیم.  

وی با اشاره به اینکه جلسات متعددی در خصوص آب کشاورزی طی ماه های اخیر توسط استاندار یا معاونان استاندار با نمایندگان کشاورزان برگزار شده است، افزود: به گفته مقامات مسئول اکنون ۱۰ درصد از ظرفیت سد دارای آب است که با این وجود امکان تخصیص آب برای کشاورزی وجود ندارد و باید در همه بخش ها صرفه جویی وسیعی صورت گیرد تا بتوانیم از این شرایط سخت عبور کنیم.  

سرپرست فرمانداری مبارکه با اشاره به افزایش جمعیت، تغییر اقلیم و افزایش مصرف آب تصریح کرد: امروز در بحث تامین آب شرب نیز با مشکلات جدی روبه رو هستیم و ۵۰ درصد چاه های آبی که تامین آب شرب را به عهده داشته اند، خشک شده است.

وی با بیان اینکه امروز باید از برداشت های بی رویه در بالادست و پایین دست جلوگیری شود، گفت: مقرر شده در مصرف آب شرب کاهش ۲۰ درصدی و در صنعت صرفه جویی ۴۰ درصدی داشته باشیم و صنعت استفاده از پساب فاضلاب شهری را در دستور کار خود قرار دهیم.  

سلطانی اظهار کرد: خواسته ما و کشاورزان شهرستان مبارکه این است که حداقل تامین آب باغات و درختان صورت پذیرد تا حاصل دسترنج چندین ساله کشاورزان از بین نرود.  

وی افزود: موضوع مهم دیگر که باید در اولویت باشد بحث فرهنگ سازی صرفه جویی در مصرف آب است.

کد خبر 342067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.