۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
معلولان، "شهروند" بمانند

مشاور مناسب‌سازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: مناسب‌سازی و دسترس پذیرکردن فضاهای شهری برای ارایه خدمات به معلولان، جانبازان، سالمندان و کم‌توانان جسمی حرکتی می‌تواند نقش بسزایی در بسط مفهوم «حق بر شهر معلولان» داشته باشد.

علیرضا ابراهیمیان در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: معلولان، جانبازان و سالمندان به عنوان بزرگترین اقلیت شهری از حقوقی در شهر برخوردار هستند و متقابل در قبال شهر و مسایل مربوط به آن هم مسئولیت‌هایی دارند، از این رو شایسته است معلولان در قالب انجمن‌های مردم نهاد در مشارکتی فعالانه تصمیم‌ساز بوده و در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با خود مداخله کنند تا «شهروند» بمانند و به واسطه محدودیت های ناخواسته «شهربند» نشوند.

وی افزود: ارتباط مردم با یکدیگر از یک سو و ارتباط بین مردم و مدیریت شهری از سوی دیگر، همچنین احقاق حقوق شهروندی و نظارت مردمی در قالب نظریه «حق بر شهر» که از مفاهیم نوین در زندگی اجتماعی شهرنشینان به ویژه شهروندان کلان شهرها است، تبیین می‌شود.

مشاور مناسب‌سازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه این مفهوم مبتنی بر برخورداری تمام ساکنان شهر از فرصت‌های زندگی شهر است که عدالت و برابری فرصت‌ها از مفاهیم کلیدی آن به شمار می‌رود، تاکید کرد: شهر متعلق به تمامی افرادی است که در آن زندگی می‌کنند، از این رو توجه به حق دسترسی به خدمات شهری بدون تبعیض و تفاوت بین ساکنان یک شهر با تضمین برابر بودن فرصت‌ها می‌تواند نقش بسزایی در گسترش این مفهوم داشته باشد.

وی فراهم کردن شرایط مناسب برای استفاده اقشار آسیب‌پذیر از امکانات و اماکن شهر را بخشی از وظایف مدیران شهری دانست و اظهارکرد: قوانین حقوق شهری اگر بر اساس چهارچوب مشخص، شفاف، عادلانه و کارآمد برای ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان و با تاکید بر رعایت حقوق و تکالیف متقابل مردم و مسئولان تدوین شود به گونه‌ای که در مشارکتی سازنده، قانونمند و آگاهانه پیش برود، می تواند باعث توسعه پایدار شهر، استقلال معلولان و توانمندسازی افراد کم‌توان جامعه شود.

ابراهیمیان تصریح کرد: شهرداری اصفهان سالها در قالب تشکیل ستاد مناسب سازی فضاهای شهری به این حوزه توجه و تمرکز ویژه داشته تا جایی که افزایش مطلوبیت فضاهای شهری برای معلولان، جانبازان، سالمندان و کم‌توانان جسمی و حرکتی یکی از سیاست‌های کلان در برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۴ است.

وی خاطرنشان کرد: «حق معلولان بر شهر» در حقیقت فراهم کردن مناسب‌سازی فضاهای شهری برای آنها است و «حق شهر بر معلولان» در ارتباطی متقابل، مشارکت کنشگرانه معلولان برای شناخت نیازها و ارایه راهکار برای رفع مشکلات است.

مشاور مناسب‌سازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ابراز امیدواری کرد: با ادامه همکاری مدیریت کلان شهر اصفهان، شورای اسلامی شهر و انجمن‌های فعال مردم نهاد در سال ۱۳۹۷ بتوان گام‌های مؤثری در این زمینه برداشت.

کد خبر 342031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.