۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹
نجوم را به میان مردم بیاوریم

در روز جهانی نجوم بیش از پیش به مطالعه یکی از زیباترین علوم دنیا، علمی که بشر از روزهای نخستین زندگیش غرق در اسرار شگفت‌انگیزش بوده است خواهیم پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها اهالی علم نجوم بار دیگر به میان مردم آمده‌اند تا از این علم زیبا سخن بگویند و عامل موثری در ترویج علوم و افزایش انگیزه در میان مردم به ویژه کودکان باشند.

مرکز نجوم ادیب هم از این قافله عقب نمانده و همراه با دیگر گروه‌های نجومی کشور و به طور همزمان اقدام به برگزاری روز جهانی نجوم در روز جمعه ۳۱ فروردین کرده است.

همه چیز برای برگزاری یک روز خوب، به یاد ماندنی و آموزشی مهیا است، برنامه از بخش‌های مختلف تشکیل شده از بخش رصدی و پرتاب موشک گرفته تا بخش سمینارعلمی و نمایشگاه نجومی ...

در بخش نمایشگاه می‌توانید با تازه‌های هوا فضا، آزمایش‌های فیزیکی، بخش اپتیک و نور و یا بخش نرم‌افزار و ابزارها رصدی از نزدیک آشنا شوید و حتی در بخش وزن کشی سیارات به مقایسه وزن خود در دیگر سیارات منظومه شمسی بپردازید.

وزن خود را در سیارات دیگر اندازه بگیرید

کبیری، مسوول بخش وزن کشی سیارات علت اصلی تفاوت وزن در سیارات را شتاب آنان عنوان کرد و گفت: به طور مثال فردی که ۶ گرم جرم دارد زمانیکه برروی زمین قرار دارد این جرم در ۱۰ که همان شتاب زمین است ضرب و وزن او را بیان می کند اما این شتاب در سیارات دیگر متفاوت است که موجب تفاوت وزن انسان در دیگر سیارات این کهکشان می‌شود.

غرفه آزمایشگاه فیزیک نیز مملو از کودکان علاقه‌مند به این دانش است، یکی برروی صندلی چرخان نشسته، دیگری با گوی پلاسما بازی می‌کند و آنطرف‌تر یکی در دنیای شمع‌ها فرورفته است.

نور شمع و ارتباط آن با جاذبه زمین

احسان تمنده، مسوول غرفه فیزیک با نشان دادن شمع‌های روشن از کودکان علت طیف رنگی شمع را پرسید یک نفر مواد تشکیل دهنده، دیگری جاذبه و یکی دیگر خطای دید را عامل این رنگ‌ها بیان می‌کند.

وی علت اصلی این پدیده را وجود جاذبه زمین بیان کرد و گفت: دانشمندان با انجام آزمایش بر روی یک شمع در خارج از جو زمین که فاقد جاذبه است متوجه شدند که این شمع در خارج از جو زمین به رنگ آبی بوده و به شکل نیم‌دایره منحرف می‌شود.

روز نجوم و آشنایی مردم با زیبایی‌های آسمان

مهدی اسحاقی، مدیر مرکز آموزش نجوم ادیب در این زمینه با بیان اینکه روز جهانی نجوم یک جشن جهانی با هدف آشنایی مردم سراسر دنیا با زیبایی‌های آسمان شب است، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه آسمان همواره بالای سرما قرا دارد و در هر شبانه روز خورشید، ماه، سیارات و ستارگان در حال گردش ظاهری به دور زمین هستند اما به‌دلیل مشغله‌های متعدد، مردم از این تغییرات و جذابیت‌های موجود غافل می‌شوند.

وی روز نجوم را فرصت مناسبی برای توجه به این اجرام زیبا و البته تفکر در اسرار آن عنوان کرد و ادامه داد: این تفکر عامل مهمی در تغییر و اصلاح در نگرش ما نسبت به خالق آن‌ها خواهد شد.

اسحاقی بیان کرد: با رصد آسمان و آگاهی از شگفتی‌های اجرام آسمانی ناخودآگاه این پرسش در ذهن هر فرد به‌وجود می‌آید که آیا این آثار عظمت می‌توانند خودبه‌خود به‌وجود آمده باشند یا به یک خالق و ناظم نیاز دارند، این پرسش و حیرت به‌وجود آمده از آن در نهاد آدمی، خضوع و فروتنی انسان‌سازی را به دنبال خواهد داشت که نتایج میمونی چون معنا یافتن زندگی و هدف‌داربودن حیات را به ارمغان می‌آورد.

وی با اشاره به ویژه برنامه روز جهانی نجوم که در مرکز آموزش نجوم ادیب برگزار شد، خاطرنشان کرد: این مرکز همزمان با دیگر مراکز نجومی جهان این روز را جشن گرفته و در تلاش است تا با ایجاد فضای علمی و جذاب برای همه شهروندان به‌ویژه کودکان و نوجوانان زمینه‌های رشد و شکوفایی اندیشه و استعداد آنان را فراهم کند.

بخش رصدی و شور و شوق خانواده‌ها

بخش رصدی در شهرعلم هم طرفداران ویژه‌ای دارد، از رصد خورشید، ماه گرفته تا رصد سیاره زهره، مشتری و حتی عکاسی نجومی... از کوچک و بزرگ دراین مجموعه گرد هم آمده‌اند تا بتوانند این سیارات زیبا را از دریچه تلسکوپ‌ها مشاهده کنند.

یونسکو و توجه به عمومی سازی علوم در سطح جهان

احمد کیاست‌پور، استاد پیشکسوت فیزیک در مورد علت نام‌گذاری روزی به نام نجوم، گفت: یونسکو به منظور تبلیغ وگسترش بهتر علم در جهان یک روز را به نام یکی از علوم انتخاب می‌کند تا با فعالیت‌های ترویجی در سراسر جهان  مردم را به سمت علم و تحصیلات عالیه سوق دهند.

وی ادامه داد: تاثیر بسیار مهم اینگونه برنامه‌ها، عمومی‌ سازی علوم و ایجاد علاقه و انگیزه در کودکان و نوجوانان و ساخت آینده ای روشن برای کشور است.

این استاد پیشکسوت فیزیک با اشاره به روز نجوم، گفت: در این روز مردم و کودکان با حضور در برنامه‌های این روز با جوش و خروشی حاصل  از آن از نزدیک آشنا شده و آن را برای دوستان خود بازگو می‌کنند، همین صحبت در مورد نجوم مقدمه‌ای بر آشنایی بیشتر خانواده‌ها با علوم است.

وی با بیان اینکه علوم پایه همان طور که از نام آن مشخص است پایه دیگر علوم مانن پزشکی و مهندسی است، افزود: کارشناسان علوم پایه در صورتیکه خوب آموزش ببینند افراد توانایی هستند و از مهار ت فراوانی در بخش‌های مهندسی برخودار هستند، به طور مثال یک دانشجوی برتر رشته فیزیک تنها با گذراندن چهار ماه دوره فنی می تواند به عنوان یک مهندس خوب در زمینهد مورد نظر فعالیت خود را آغاز کند.

به سمت غرفه کودک می روم، در اینجا کودکان با راهنمایی مربی خود با انواع اشکال ستارگان آشنا شده و به رنگ آمیزی آنان می پردازند، در بخش دیگر روی صورت آنان نقاشی می شود و کودکان می توانند تصویر مورد نظر خود را انتخاب کنند ، از تمام بخش ها جالب تر  "ماز نجومی" است که با طرح سوالاتی در زمینه نجوم آغاز می شود و کسی برنده است که بتواند به تمام سوالات به درستی جواب دهد.

برنامه به پایان رسیده شور و شوقی که در چهره کودکان مشاهده می شود قابل وصف نیست یکی از پدران می‌گوید «اگر این برنامه در زمان کودکی من هم بود به طور حتم به این رشته علاقه مند می‌شدم، امیدوارم دخترم از امکاناتی که برای او فراهم شده استفاده کند تا در آینده شاهد رشد و شکوفایی او در رشته مود علاقه اش باشیم.»

کد خبر 341999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.