۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
شهر را یک رنگ نکنیم

یک کارشناس ارشد معماری و شهرسازی گفت: در مناطق و معابر اصفهان که قدم می‌زنیم شاهد هستیم که تمام مناطق از یک‌رنگ و یک نوع سنگفرش استفاده‌ شده درحالی‌که استفاده از رنگ علاوه بر زیبایی و روح بخشی به فضای شهری باعث تمایز مناطق خواهد شد.

محمد لطیفی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: نخستین مسئله در مبحث زیباسازی با هدف جلب گردشگر، موضوع امنیت است که در این راستا باید همه معابر به‌ویژه پیاده‌راه‌ها ایمن‌سازی شود.

وی افزود: تقویت کف‌فرش‌ها و خیابان‌ها از نظر ایمنی که در سال‌های اخیر به‌ویژه برای معلولان مورد توجه قرار گرفته یکی از عوامل مهم در جذب گردشگر است که باید در همه ابعاد به آن توجه شود.

این کارشناس ارشد معماری و شهرسازی گفت: در مناطق و معابر اصفهان که قدم می‌زنیم شاهد هستیم که تمام مناطق از یک‌رنگ و نوع سنگفرش استفاده‌ شده درحالی‌که استفاده از رنگ علاوه بر زیبایی و روح بخشی به فضای شهری باعث تمایز مناطق خواهد شد که به تقویت امنیت هم منجر می‌شود.

لطیفی با بیان اینکه مبلمان شهری یکی دیگر از الزامات زیباسازی فضای شهری است، اظهارکرد: استفاده از مبلمان شهری با ظواهر خاص و جذاب در معابر برای استفاده شهروندان و گردشگران یکی دیگر از مؤلفه‌های بسیار مؤثر زیباسازی است.

وی ادامه داد: طراحی درست و مناسب اجزاء مبلمان شهری از جمله صندلی‌ها و نیمکت‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، سطل‌های زباله، آگهی‌نماها و تابلوهای آگهی  و نمادهای شهری با توجه به خصوصیات آن‌ها و نحوه مکان‌یابی مناسب، می‌تواند در تأمین نیاز شهروندان و القاء هویت به آن‌ها نقش مؤثری را ایفا کند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی نایین با اشاره به لزوم وجود سه ویژگی کارکردی بودن، زیبایی و هویت‌مند بودن در مبلمان شهری، گفت: در صورت وجود این سه ویژگی مبلمان شهری می‌تواند به‌صورت هم‌زمان نیاز عملکردی، بصری و هویتی شهروندان را برآورده سازد.

لطیفی افزود: نورپردازی یکی دیگر از ملزومات زیباسازی فضای شهری است که در افزایش جلوه‌های بصری در شهر نقش ویژه‌ای دارد.

این کارشناس معماری و شهرسازی گفت: در حال حاضر با وجود تکنیک‌های موجود از ظرفیت نورپردازی در روز هم می‌توان استفاده کرد و تمایزات زیبا و چشم‌نوازی را در شهر ایجاد کرد که برخی از شهرهای جهان با استفاده از نورپردازی جاذبه‌های گردشگری ایجاد کرده‌اند.

وی با تأکید بر لزوم رعایت عدالت در زیباسازی فضا در کل شهر، تصریح کرد: در حال حاضر در برخی نقاط شهر از جمله میدان جمهوری، میدان شهدا و برخی از نقاط شمالی شهر از نظر مبلمان شهری، زیباسازی فضا و نظم و آرامش ضعف وجود دارد و آشفتگی مشاهده می‌شود، این در حالی است که خیابان‌های اطراف رودخانه زاینده‌رود از این نظر وضعیت بهتری دارند.

لطیفی خاطرنشان کرد: علی‌رغم وجود این ضعیف و لزوم توجه به رعایت عدالت در توزیع امکانات در تمام سطح شهر، اصفهان در مقایسه با سایر استان‌ها وضعیت بسیار خوبی از نظر زیبایی فضای شهری دارد.

کد خبر 341972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.