۳۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
نه به کیسه های پلاستیکی

هر ساله مصادف با ۲۲ آوریل، بیش از یک میلیارد نفر در ۱۹۲ کشور جهان با شرکت در کمپین های پاکسازی زمین، روز زمین پاک را جشن می گیرند.

به گزارش ایمنا، روز زمین پاک در سال ۲۰۱۸ با شعار «نه به کیسه های پلاستیکی» آغاز خواهد شد. روز زمین پاک، زمانی برای مشارکت های مدنی و یک تلاش جهانی برای از بین بردن پلاستیک های تک کاربره است. ضمن این که به میلیون ها نفر در رابطه با خطرات سلامت پلاستیک ها از جمله آلودگی آب اقیانوس ها، آلودگی حیات وحش و حتی آلودگی غذا هشدار می دهد.

کیسه های پلاستیکی برای محیط زیست و اقیانوس ها طاعون هستند. پلاستیک ها در صورت تماس با مایعات و موادغذایی بالای ۴۰ درجه، ماده ای شیمیایی و تلخ به نام استایرن از خود خارج می کنند که بیش از ۷۷ نوع بیماری سرطان ‌زا را به همراه دارد. همچنین از قرار گرفتن مواد پلاستیکی در مجاورت حرارت بالا یا دماهای خیلی پایین (نزدیک به نقطه انجماد)، یک ماده شیمیایی با خصوصیات شدیدا سمی و سرطان زا به نام دیوکسین آزاد می شود. به همین دلیل نوشیدن چای و همچنین آب یخ زده در داخل ظروف پلاستیکی در صورت مداوم در دراز مدت می تواند موجب ایجاد سرطان های دستگاه گوارش شود.

در حال حاضر در دنیا ظروفی تولید و عرضه می گردد که به طور کامل از نشاسته گیاهی ساخته شده و حتی قابل خوردن هستند که به آنها پلاستیک زیست تخریب پذیر گفته می شود. سازگاری با محیط زیست، تهیه از منابع اولیه تجدیدپذیر و عدم وابستگی به مواد اولیه نفتی، نداشتن هیچ گونه آثار تخریبی بر محیط زیست پس از تجزیه شدن در خاک و مصرف انرژی کمتر در فرایند تولید از مزایای استفاده از ظروف یک بار مصرف گیاهی و کیسه های پلاستیکی تجزیه پذیر است.

منبع: شهرنوشت

کد خبر 341885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.