لزوم تشکیل بانک تجربه در عرصه زیست شناسی

دبیر علمی اولین جشنواره کشوری تجربیات برتر آموزشی و تربیتی دبیران زیست شناسی گفت: هرسال نزدیک به ۴۰ هزار معلم بازنشسته می شوند که دارای دانش ضمنی بوده و در دهه پایانی تدریس خود به دکترینی می رسند اما این دکترین ثبت و ضبط نمی شود بنابراین تشکیل بانک تجربه در این عرصه ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید مهدی رجایی صبح امروز (پنج شنبه) در اولین جشنواره کشوری تجربیات برتر آموزشی و تربیتی دبیران زیست شناسی اظهارکرد: دانش آموزش زیست شناسی یک دانش نوپا در کشور است گرچه شاخه‌های مختلف زیست شناسی نظیر بیوتکنولوژی در حال آموزش هستند اما رشته آموزش زیست شناسی به ارائه متدهای آموزش این علم پرداخته و به چگونگی استفاده از تکنولوژی در آن می‌پردازد.

وی ادامه داد: مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه فرهنگیان برای اولین بار به وجود آمده و مقطع دکترای آن هنوز در ایران وجود ندارد.

دبیر اولین جشنواره کشوری تجربیات برتر آموزشی و تربیتی دبیران زیست‌شناسی عنوان کرد: رشته آموزش زیست شناسی تنها مختص به آموزش و پرورش نیست بلکه در مقاطع آموزش عالی هم اهداف خود را دنبال می کند.

وی افزود: هرسال نزدیک به ۴۰ هزار معلم بازنشسته می‌شوند که دارای دانش ضمنی بوده و در دهه پایانی تدریس خود به دکترینی می‌رسند اما این دکترین ثبت و ضبط نمی‌شود، بنابراین تشکیل بانک تجربه در این عرصه ضروری است زیرا این علوم مانند گنج‌هایی است که در حال از دست رفتن هستند.

رجایی گفت: در این مسیر دانشجویان تربیت معلم به یاری معلمان بازنشسته و با تجربه آموزش و پرورش برای تجربه‌نگاری می‌روند.

وی خاطرنشان کرد: حرکات نمادین در عرضه ثبت تجربه‌های معلمان انجام گرفته اما در بین ساختار اداری کشور گم شده است در حالی‌که باید این موضوع توسط مسئولان عالی رتبه کشور جدی گرفته شود زیرا میلیون‌ها سال تجربه معلمان هرساله با بازنشستگی آنها از چرخه علمی کشور خارج می‌شود.

کد خبر 341838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.