۳۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
 از خودمان شروع کنیم

یک کارشناس مدیریت پسماند گفت: استفاده از آب‌های بسته بندی شده و سایر محصولاتی که در بطری‌های پت روانه بازار شده‌اند، از سوی مردم و دستگاه های دولتی و خصوصی باید به حداقل برسد تا شعار« از خودمان شروع کنیم» محقق شود.

حمیدرضا پورعلاقه‌بندان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: در بسیاری از جلسات اداری لزومی برای استفاده از آب بسته‌بندی شده وجود ندارد، زیرا طبیعی است که برای استفاده از آب به صورت بسته‌بندی هزینه‌های زیادتری به صورت مستقیم باید پرداخت شود.

وی افزود: این موضوع هزینه‌های غیر مستقیم زیادی را نیز برای مدیریت ضایعات حاصل از این روش استفاده در بر دارد، همچنین هزینه‌های زیست‌محیطی آن غیرقابل جبران خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه اگر تنها با دید اقتصادی به موضوع استفاده از آب‌های بسته‌بندی شده نگاه کنیم در می‌یابیم که این کار باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود و ثمرات خوبی دارد، گفت: استفاده از آب‌های بسته بندی شده و سایر محصولاتی که در قالب بطری‌های پت روانه بازار شده اند از سوی مردم و دستگاه‌های دولتی و خصوصی باید به حداقل برسد تا شعار « از خودمان شروع کنیم» محقق شود.

پورعلاقه‌بندان تصریح کرد: اگر تمام شهروندان و ارگان‌ها از خودشان آغاز کرده و استفاده از آب‌های بسته بندی را به حداقل برسانند، ثمرات فراتر از اتفاقی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، خواهیم بود.

وی یادآور شد: دیر زمانی در بطری‌های شیشه‌ای محصولاتی همچون شیر، دوغ، نوشابه و ... تولید و روانه بازار می‌شد، اگر بتوانیم به گذشته بازگردیم شرایط بسیار خوب خواهد شد، زیرا بطری‌های شیشه‌ای چند بار مصرف است.

این کارشناس مدیریت پسماند با بیان اینکه باید استفاده از بطری‌های آب معدنی را به حداقل رسانده و تنها در مواقع ضروری استفاده شود، اظهارکرد: بطری‌های پت حتما باید هنگام تفکیک از مبدأ پسماندها در چرخه پسماند خشک قرار گرفته و به هیچ عنوان وارد پسماندهای تر (زباله) نشود، زیرا جداسازی آنها از پسماندهای تر علاوه بر اینکه هزینه بر است، قابلیت بازیافت بطری ها را نیز از بین می برد.

وی ادامه داد: چنانچه بطری‌های پت در چرخه بازیافت قرار نگیرد و به محل‌های دفن زباله منتقل شود، بسیار دیر تجزیه و باعث آلودگی خاک می شود.

پورعلاقه‌بندان افزود: هر کس توانست قیمت یک سانتی مترمکعب خاک را تعیین کند، جای تقدیر دارد، زیرا به هیچ عنوان نمی توان بر روی خاک که به هیچ وجه قابل تولید نیست، قیمت گذاشت.

کد خبر 341752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.