رفتار روسیه نگران کننده است

حمله نظامی اخیر آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه با بهانه اثبات نشده استفاده دولت سوریه از سلاح های شیمیایی، تاثیرات بسیاری بر تعاملات منطقه ای و مناسبات جهانی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از بحث برانگیزترین رویدادها، متأثر از اقدام تجاوزکارانه آمریکا و متحدانش، عکس العمل کشورهای منطقه و عدم همسویی و یکپارچگی آنها در خصوص این حمله است. برگزاری نشست سران کشورهای عرب و ناهماهنگی مواضع آنها، از نمونه های بارز این امر است. در این رابطه، مرتضی موسوی خلخالی، تحلیلگر کارشناس مسایل غرب آسیا معتقد است آمریکا، انگلیس و فرانسه با حمله محدود نظامی به سوریه ضرب شصتی نشان دادند تا بشاراسد از سلاح های شیمیایی بر علیه مخالفان خود استفاده نکند در حالی که پیش از این  سازمان بین المللی منع تسلیحات شیمیایی، اعلام کرده بود تمام ذخایر شیمیایی سوریه از این کشور خارج شده است.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا افزود: علاوه بر این دوما حدود ۵ یا ۶ کیلومتر با دمشق فاصله دارد. دوما مدت ۵ سال در تسخیر تروریست ها بوده است. این افراد قصد داشتند در این منطقه دولت خود را تشکیل دهند و بر این باور بودند که ایجاد دولت در دوما ساده تر از تشکیل دولت در دمشق است. در واقع نظر تروریست ها این بود که به خاطر نزدیکی دوما به دمشق و میسر بودن تشکیل دولت در آن، می توان حکومت در سوریه را از دوما  شروع کرد.

آمریکا و اروپا می خواستند در سوریه سهمی داشته باشند

موسوی خلخالی ادامه داد: سوریه پس از سال ها از وجود تروریست ها آزادسازی شد، قبل از اینکه سوریه، ایران و روسیه خبر آزادسازی ۹۰ درصد سوریه از وجود تروریست ها را اعلام کنند و مشخص شود، پیروزی بر تروریست ها در حال وقوع است، آمریکایی‌ها و کشورهای اروپای غربی احساس کردند باید در این پیروزی سهمی داشته باشند.

وی با بیان اینکه حمله نظامی به سوریه نقض آشکار مقررات بین المللی است، تصریح کرد: حمله به سوریه تنها زمانی مشروعیت بین المللی داشت که شورای امنیت به اتفاق آراء آن را تأیید می کرد؛ یعنی لازم بود اعضای دائمی به اتفاق آرا رای دهند که حمله به کشوری که صلح و امنیت بین المللی را طبق منشور ملل متحد به خطر انداخته، لازم است؛ ولی چنین مدارکی وجود ندارد و شورای امنیت هم به چنین تصمیمی نرسید.

این تحلیلگر مسایل غرب آسیا خاطر نشان کرد: آمریکا و متحدان وی، مدعی هستند روسیه، ایران و دولت سوریه در استفاده از سلاح شیمیایی، دست داشته اند. یعنی سوریه در دوما از سلاح شیمیایی استفاده کرده است و روسیه و ایران از این اقدام حمایت کرده اند؛ این در حالی است که نمایندگان سازمان ملل متحد به تازگی وارد دمشق شده اند و قرار است بررسی های خود در رابطه با صحت و سقم کاربرد تسلیحات شیمیایی را انجام دهند.

سوریه آزمونی خوب برای دوستی ایران و روسیه است

موسوی خلخالی اضافه کرد: اگر این کشورها مقید به پذیرش نظر نمایندگان سازمان ملل هستند، باید صبر می کردند تا اعلام شود از سلاح شیمیایی استفاده شده یا نه؟ پس از این طبعا یک سوال ایجاد می شود، چه کسی از آن استفاده کرده است؟ سوریه از طرف آمریکا، انگلیس و فرانسه به استفاده از سلاح شیمیایی متهم شده است، ولی از طرف دیگر امکان دارد مخالفان اسد از این سلاح های شیمیایی استفاده کرده باشند؛ پس دو متهم در این مورد وجود دارد.

وی گفت: اینکه مشخص شود چه کسی در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده بسیار دشوار است. اگر مدارک، لابراتورها و آثاری پیدا شود که نشان دهد داعش یا مخالفان اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرده اند، سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه هیچ پاسخی در خصوص حمله به سوریه ندارند.

این تحلیلگر مسایل غرب آسیا گفت: به اعتقاد من روسیه آن طور که باید از سوریه در مقابل این حملات دفاع نکرد؛ اگرچه این کشور وعده هایی برای تحویل موشک های اس ۳۰۰ به سوریه داده، اما تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نشده است.روسیه در حال حاضر تقریبا بازیگر اول در سوریه است، اما با وجود تهدیدات متعدد، از تحویل این تسلیحات به سوریه خودداری می کند.

موسوی خلخالی  اظهار کرد: در ۵۰ سال اخیر متاسفانه روس ها در برابر آمریکا در مورد مسئله سوریه کوتاه آمده اند؛ در قضیه ویتنام، عراق و لیبی نیز همین طور. باید پرسید دلیل این امر چیست؟ قضیه این است که در این مواقع معمولا، مصالح و منافع برای روس ها مهم است و سبک و سنگین می کنند که کجا باید با آمریکا همصدا و کجا با ایران باشند و آنجا که بفهمند منافعشان آن طرف بیشتر است، طرف آمریکا و غرب را می گیرند، از این رو نگرانم که روسیه دوست ایران است.

وی تصریح کرد: اینکه این کشور با ما همکاری می کند، خوب است، ولی نگرانم این همکاری روسیه می تواند در تمام موارد باشد یا خیر؟ مسئله سوریه یک آزمون خوب است؛ باید ببینیم این پیروزی که ایران، سوریه و روسیه در سوریه بدست آوردند، چرا با حمله هوایی روز جمعه زیر سوال رفت؟

فرانسه جایگاه میانجی گری خود را از دست داد

این تحلیلگر مسایل غرب آسیا افزود: پس از این حمله فرانسه در خاورمیانه جایگاه خود را از دست داد و در حال حاضر دیگر در غرب آسیا جایگاهی برای میانجی گری بین روسیه، آمریکا، ایران و کشورهای عربی ندارد.

وی تأکید کرد: دولت انگلیس بدون اجازه پارلمان دست به حمله نظامی زد، کنگره آمریکا هم با این تصمیم دولت موافقت نکرد؛ ولی ترامپ، مکرون و می تصمیم گرفتند این حمله انجام شود. اتهام استفاده از سلاح شیمیایی توسط اسد مکررا عنوان اما مدرکی برای اثبات آن ارائه نشده است، این اتهام زنی ها در آینده نیز صورت خواهد گرفت و امیدوارم جمهوری اسلامی ایران در این بین صدمه نبیند و پیروزی ها در سوریه، عراق و لبنان محفوظ بماند.

موسوی خلخالی با اشاره به نشست سران کشورهای عربی تصریح کرد: هر چند این جلسه در عربستان برگزار شد، اما همانگونه که در بیانیه پایانی هم ذکر شد، اکثریت کشورهای عربی این حمله را تائید نکرده و خواستار حل مسالمت آمیز بحران سوریه شدند.

روسیه حاضر نیست علیه رژیم صهیونیستی فعالیتی در سوریه صورت بگیرد

وی ادامه داد: دلیل این امر هم این است که اتحادیه عرب نمی تواند نظری که در رابطه با آن اجماع وجود نداشته نباشد را عملی و تصویب کند. این نشست مانند همه جلساتی است که در ان کشورهای عربی علیه همدیگر حرف می زنند و هیچ کاری برای دنیای عرب، انجام نمی دهند. هیچ کشور عربی برای فلسطین، عراق، سوریه و لبنان کاری نکرد. اتحادیه عرب از زمان تاسیس اقدام مهمی در صحنه سیاسی حتی در جهان عرب نکرده و در اکثر تصمیم گیریها شکست خورده است.

این تحلیلگر مسایل غرب آسیا در خصوص مواضع رژیم صهیونیستی گفت: به نظر می رسد رژیم صهیونیستی از لحاظ لجستیکی با آمریکا، فرانسه و انگلیس همکاری کرده است، اما به دلیل نگرانی از عکس العمل کشورهای منطقه هیچ صحبتی در خصوص حضور یا عدم حضور آن در حمله به سوریه نشد و تنها این حمله را تایید کرد، از سوی دیگر کشورهای دیگر نیز اسمی از اسرائیل نیاوردند.

موسوی خلخالی تاکید کرد: مقامات رژیم صهیونیستی و روسیه، مرتب دیدار می کنند و روسیه نیز حاضر نیست علیه رژیم صهیونیستی فعالیتی در سوریه صورت بگیرد.

کد خبر 341563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.