پساب زرین شهر باید بین همه ذی نفعان و ذی ضرران تقسیم شود

به دلایل مختلف همچون مسایل محیط زیست و آلایندگی‌های موجود نمی‌توان به مسئله فضای سبز شهری توجه جدی نداشت، اما با توجه به بحران آب باید به سمت و سویی حرکت کرد که مصرف آب تازه در آبیاری فضا سبز شهری به حداقل برسد.

مطابق گزارش سازمان ملل در سال ۱۹۹۵ میزان آب دریافتی سرانه یک نفر در سال، در ایران هزار و ۷۰۰ متر مکعب و میزان آب مصرفی یک نفر در کشورهای توسعه یافته در سال هزار و ۲۰۰ متر مکعب بوده است. مصرف آب در بخش های کشاورزی بیشترین مصرف با حدود ۷۰ درصد را شامل می شود و در بخش صنعت و خانگی کمترین مصرف و حدود ۱۰ درصد است، در این میان نباید فراموش کرد اصلی‌ترین منبع تامین آب ایران، نزولات آسمانی است. باید گفت یکنواخت نبودن توزیع از نظر زمانی و مکانی باعث کمبود آب در ایران بوده، همچنین نداشتن منابع مختلف آبی کافی دلیل دیگر آن محسوب می‌شود.

میثم محمدی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، با اشاره به لزوم بریده شدن بند ناف آبیاری فضای سبز از آب تازه، اظهار کرد: به دلایل مختلف همچون مسایل محیط زیست و آلایندگی‌های موجود نمی‌توان به مسئله فضای سبز شهری توجه جدی نداشت، اما با توجه به بحران آب باید به سمت و سویی حرکت کرد که مصرف آب تازه در آبیاری فضا سبز شهری به حداقل برسد.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم برای آبیاری فضای سبز زرین‌شهر از پساب استفاده کنیم از این جهت مکاتبه‌ای با اداره آب و فاضلاب شهرستان لنجان انجام گرفت که شهرداری آمادگی دارد از پساب فاضلاب تصفیه خانه شهر به مقدار نیاز شهرداری خریداری کند.

شهردار زرین شهر تصریح کرد: در پاسخ این مکاتبه به ما اعلام شد کل دبی خروجی پساب به مدت ۳۰ سال به شرکت فولاد مبارکه فروخته شده، واقعیت امر این است اگر قرار بود در زمان انعقاد این قرارداد تصمیم مدیریتی عادلانه و واقع گرایانه گرفته می‌شد بهتر بود این سهم پساب بین همه ذی نفعان و ذی ضرران تقسیم شود نه اینکه این پساب تنها به یک شرکت بخش خصوصی اختصاص یابد.

وی ادامه داد: قطعا اگر در زمان انتعقاد قرارداد سهمی برای شهرداری در نظر گرفته می‌شد امروز که با چالش جدی آب مواجه هستیم دغدغه‌های موجود برای حفظ فضای سبز و استفاده از آب تازه وجود نداشت، اما به هر حال این اتفاق رخ نداده و تا ۳۰ سال این سهم وجود نخواهد داشت.

محمدی اضافه کرد: امروز با توجه به وضعیت ذخیره آب در پشت سد دبی رودخانه زاینده رود به وضعیت خشک رسیده و چاه‌هایی که شهرداری در اختیار دارد چاه‌های بستری است و تا زمانی که رودخانه جاری نباشد این چاه‌های دبی لازم را نخواهند داشت.

وی عنوان کرد: نکته قابل توجه آن است که در زرین شهر بیش از ۱۵۰ هکتار فضای سبز وجود دارد که ۵۰ هکتار آن چمن بوده که این مسئله حجم بالای آب را به خود اختصاص داده و در توسعه آتی شهر در مجموعه‌هایی همچون پارک کوهستان، شهرک حمل و نقل و منطقه کارگاهی پیش بینی شده که نیازمند منابع آب هستند.

شهردار زرین شهر خاطرنشان کرد: در طرح‌هایی که در شرق زرین شهر نیز انجام گرفته و قسمتی از لوله‌گذاری آن انجام گرفته و حتی منبع آب آن هم احداث شده متاسفانه برای تامین منابع آب آن فکری نشده است و با توجه به اقدامات انجام شده در سال‌های گذشته تنها راهکار اساسی استفاده از پساب و صرفه جویی در مصرف آب تازه با روش‌های نوین است.

وی متذکر شد: در بحث پساب نیازمند تصمیمات مدیریتی هستیم که شاید تحقق آن بسیار سخت باشد، اما با توجه به اهمیت موضوع چاه‌های پروانه‌داری که در اختیار شهرداری است با اعتباری بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تجهیز شده تا از هدر رفت آب جلوگیری شود.

محمدی افزود: سیاست اصلی شهرداری زرین شهر در حال حاضر، جلوگیری از کاشت چمن، حرکت به سمت مدیریت هوشمند و سیستم‌های کارآمد آبیاری همچون آبیاری قطره‌ای و... و تبدیل مبلمان شهری به مبلمان کم‌آب است و به عنوان مثال در ابتدای فعالیت خود نخستین پروژه‌ای را که تعریف کرده و آن را اجرایی کردیم پروژه آبیاری قطره‌ای بوده که کارهای مطالعاتی آن توسط کارشناسان فضای سبز شهرداری زرین شهر انجام گرفت.

وی ادامه داد: توسعه کشت گونه‌های کم‌آب خواه، نگهداری از فضای سبز موجود با کمترین میزان مصرف آب از سیاست‌های شهرداری در حوزه فضای سبز شهری به‌شمار می‌آید از این رو در گام نخست چمن فضای سبز رفیوژ میانی بلوار شهید بهشتی و شهید باهنر حذف شد و طرح بلوک فرش به روش فلاور باکس بجای چمن اجرا شد همچنین آبیاری درختان این مسیر نیز با طرح آبیاری قطره ای انجام گرفت.

شهردار زرین شهر با اشاره به خرید چهار میلیارد ریال لوله برای سیستم آبیاری قطره‌ای، اضافه کرد: واحد فضای سبز شهرداری زرین شهر طبق طراحی‌های انجام شده اقدامات قابل قبولی را در دست اجرا دارد تا با اجرای سیستم آبیاری قطره ای تحت فشار در رفیوژ درختکاری ۲۰ خیابان سطح شهر، بلوار ابتدای پارک کوهستان، بلوار ورودی زرین شهر کاهش مصرف آب را رقم بزند.

وی  تاکید کرد: در طرح تبدیل مبلمان شهری شاهد حذف مورت‌های حاشیه معابر خواهیم بود و با تغییر سیستم آبیاری غرقابی به قطره‌ای کاهش زیادی در مصرف آب و همچنین هزینه‌های نگهداری فضای سبز در بر دارد، لذا اجرای این سیستم در دستور کار قرار گرفت.

محمدی افزود: با مطالعه و آنالیز انجام گرفته توسط کارشناسان شهرداری به این نتیجه دست یافتیم که با هزینه ای بالغ بر سه میلیارد ریال هزینه اولیه بتوانیم سالانه پنج میلیارد ریال در هزینه آبیاری و نگهداری فضای سبز صرفه جویی کنیم و از سوی دیگر در طول هشت ماه بازگشت سرمایه کرده باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در مجموعه مدیریت شهری به سمتی حرکت می کنیم که نهایت صرفه جویی را در خصوص مصرف آب داشته باشیم و از سوی دیگر در حوزه فضای سبز بحث توسعه‌ای نخواهیم داشت لذا باید با کمترین مصرف آب فضای سبز شهر را به خوبی نگهداری کنیم.

شهردار زرین شهر گفت: باید توجه داشت نگهداری چمن هم از نظر مصرف آب و هم به لحاظ خدمات مورد نیاز جهت طراوت و شادابی پر هزینه است از این جهت استفاده از گیاهان پوششی سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه می تواند تاثیر به سزایی در کاهش هزینه ها داشته باشد.

وی با اشاره به ضرورت کاشت‌ گیاهان و درختان کم آب بر و مقاوم به خشکی متذکر شد: استفاده از پوشش‌ گیاهی مناسب و انتخاب‌ گونه‌های مقاوم به کم آبی نیز می‌تواند به صرفه جویی در منابع آبی‌ کمک کند لذا با توجه به این‌که با بحران کمبود آب مواجه هستیم از کاشت گونه‌هایی‌ که نیاز به آب بیشتری دارند باید خودداری و در عوض‌گونه‌های‌ کم مصرف‌ کاشته شود.

محمدی با اشاره به استقبال شهرداری زرین شهر از طرح‌هایی که باعث کاهش مصرف انرژی خواهد شد، گفت: استفاده از سیتسم‌های نوین همچون شیرآلات در اماکن عمومی از دیگر برنامه‌هایی است که قطعا در برنامه شهرداری زرین شهر قرار دارد تا شاهد کاهش مصرف آب باشیم.

کد خبر 341219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.