پارگی رباط صلیبی قدامی بلای جان هافبک ها

رباط صلیبی قدامی که یکی از لیگامنت های بزرگترین مفصل بدن یعنی زانو می باشد، استخوان ران را به استخوان درشت نی متصل می کند و وظیفه آن جلوگیری از لغزش استخوان ران بر روی درشت نی می باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس نتایج مطالعات انجام شده، آسیب دیدگی ورزشکاران در تمرینات و مسابقات امری اجتناب ناپذیر و طبیعی می باشد که مربیان می توانند با شناخت کافی از رشته ورزشی و ورزشکاران خود برنامه ریزی های متناسب با نیازهای رشته ورزشی و ورزشکاران را انجام داده و از میزان آسیب دیدگی ها کم کنند.

در یک مطالعه علمی، ۱۲۱ مسابقه فوتبال از لحاظ میزان آسیب دیدگی بازیکنان مورد ارزیابی قرار گرفت که میزان شیوع آسیب ها در  پست های مختلف بازیکنان به شرح زیر گزارش شد:

 ۴۰/۵ درصد آسیب دیدگی ها در بازیکنان هافبک، ۲۹/۸ درصد مدافعین ۱۶/۷ درصد مهاجمین و ۱۳/۱ درصد دوازه بان ها که در این بین ۶۳/۳ درصد آسیب ها در اندام تحتانی (پایین تنه) مشاهده شد و ۷۸/۶ درصد آسیب ها نیز در اثر برخورد بین بازیکنان بوجود آمد. یکی از شایع ترین آسیب دیدگی ها در بین بازیکنان فوتبال که به دلیل طولانی بودن مدت زمان درمان، هزینه زیاد درمان و نیاز قطعی به جراحی مورد توجه زیادی قرار دارد پارگی رباط صلیبی قدامی است. رباط صلیبی قدامی یکی از لیگامنت های بزرگترین مفصل بدن یعنی زانو می باشد. این لیگامنت استخوان ران را به استخوان درشت نی متصل می کند و وظیفه آن جلوگیری از لغزش استخوان ران بر روی درشت نی می باشد.

 بر اساس نتایج مطالعات علمی در رشته فوتبال موارد زیر با آسیب دیدگی این لیگامنت ارتباط دارند:

آمادگی عصبی عضلانی ، مکانیسم آسیب، پست بازیکن، کیفیت تمرینات ، قدرت عضلات چهارسر ران و همسترینگ، سن، عوامل هورمونی، الگوی حرکت ورزشکار، سطحی زمینی که مسابقه یا تمرین در آن انجام می شود، کفش و سابقه آسیب های قبلی ورزشکار مواردی است که می توان به آن ها اشاره کرد.

با توجه به موارد فوق، دلیل پارگی رباط صلیبی یک ورزشکار نیاز به بررسی های زیادی دارد و نمی توان تمرینات غلط را به عنوان موثرترین و تنها عامل در این آسیب شناخت، طبق نتایج مطالعات علمی ۵۶ درصد پارگی این لیگامنت بدون برخورد بازیکنان با هم و حین حرکات پرشی بازیکن(تغییر مسیرهای ناگهانی) و هنگام فرود با یک پا رخ داده است. همچنین ۴۰/۵ درصد پارگی های این لیگامنت در دقایق ۴۵ تا ۷۵ مسابقات فوتبال رخ داده است، لیکن بر اساس یافته های علمی مربیان با اجرای تمرینات مناسب می توانند تا ۲۰ درصد احتمال پارگی رباط صلیبی را در ورزشکاران خود کاهش داده و از تعدد این آسیب جلوگیری نمایند.

 همچنین ورزشکاران نیز با مطالعه در خصوص مکانیسم آسیب های ورزشی می توانند نه تنها نقش بسیار مهمی در پیشگیری از پارگی رباط صلیبی قدامی بلکه در سایر آسیب ها داشته باشند. یک ورزشکار باید با آمادگی کامل ذهنی و بدنی در تمرینات و مسابقات حاضر شود و تکنیک اجرای مهارت های مختلف را به درستی فرا گیرد و بداند که در زمان برخورد ها و تغییر مسیر ها به چه شکلی فشارهای وارد شده به مفاصل و عضلات خود را به کمترین حدد ممکن برساند. 

یادداشت از فرزاد زیدی

کد خبر 341216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.