قوانین مربوط به تخلفات ضایعات و نخاله‌های ساختمانی را بشناسید

از جمله تخلفاتی که ممکن است افرادی دانسته و یا از روی ناخودآگاهی مرتکب شوند در زمینه ضایعات و نخاله های ساختمانی است.

به گزارش ایمنا، یکی از مهمترین و زیربنایی‌ترین مبانی برای داشتن شهری سالم و بدون تخلف آشنایی با تخلفات شهری است. تخلفات شهری مجموعه مواردی است که علاوه بر نقش حقوق شهروندی، سلامت روان و زیبایی شهر را دچار اخلال کرده و موجب آسیب‌رسانی به شهر و تهدید سلامت اجتماعی می‌شود و معضلات و مشکلات عدیده‌ای را پدید می آورد.

وظیفه مدیریت شهری شناخت و معرفی تخلفات شهری و آموزش شهروندان در این زمینه است، هنگامی که شهروندان یک شهر، خود را در برابر فضای شهرشان مسئول بدانند و آسیب‌هایی که سلامت این فضا را تهدید می‌کند، بشناسند و در رفع آنها بکوشند می‌توان از شهری بدون تخلف سخن گفت.

از آن جایی‌که پیش شرط اولیه برای رعایت قوانین و مقررات و رفع تخلفات شهری، آشنایی با قوانین آن است، خبرگزاری ایمنا سعی دارد تا شهروندان را نسبت به قوانین مربوط به تخلفات آشنا کند. در این نوشتار به تخلفات ضایعات و نخاله های ساختمانی و قوانین مربوط به آن پرداخته می‌شود.

تخلفات ضایعات و نخاله های ساختمانی:

الف) تخلیه ضایعات و نخاله‌های ساختمانی در محل‌های غیر مجاز و سطح شهر.

ب) فعالیت خودروهای حمل نخاله و ضایعات ساختمان بدون رعایت مقررات از جمله حمل و نقل غیر اصولی نخاله و مصالح بدون نصب روکش.

ج) رها کردن خودروهای فرسوده و اسقاطی در سطح شهر.

ت) فعالیت غیرمجاز گاری ها و خودروهای جمع آوری بازیافت.

راهکار:

شهروندان باید جهت حمل نخاله‌های ساختمانی حاصل از ساخت و ساز خود از طریق شرکت‌هایی که در امر جمع آوری نخاله‌های ساختمانی فعالیت دارند اقدام کنند تا نسبت به تخلیه آنها در محل معین اقدام شود. همچنین شهروندان باید خودروهای فرسوده و اسقاطی خود را در پارکینگ و یا محل‌های مناسب نگهداری و از رها کردن انها در سطح شهر خودداری کنند.

قوانین:

ماده ۱۶ قانون پسماند: نگهداری، مخلوط کردن، جمع آوری، حمل و نقل، خرید و فروش، دفع، صدور و تخلیه پسماندها در محیط بر طبق مقررات و آیین نامه اجرایی آن خواهد بود در غیر این‌صورت اشخاص متخلف به حکم مراجع قضایی به جزای نقدی در بار اول برای پسماندهای عادی از ۵۰۰ هزار ریال تا یکصد میلیون ریال و برای سایر پسماندها از دو میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال و در صورت تکرار هر بار به دو برابر مجازات قبلی در این ماده محکوم می شوند.

متخلفان از حکم ماده ۱۳ به جزای نقدی از دو میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال و در صورت تکرار به دو برابر حداکثر مجازات و در صورت تکرار مجدد هر بار به دو برابر مجازات بار قبل محکوم می شوند.

ماده ۲۰ قانون پسماند:

خودروهای تخلیه کننده پسماند در اماکن غیرمجاز، علاوه بر مجازات های مذکور به یک تا 10 هفته توقیف محکوم خواهند شد.

تبصره:

در صورتی که محل تخلیه، معابر عمومی شهری و بین شهری باشد به حداکثر میزان توقیف محکوم می شوند.

کد خبر 341162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.