با قوانین مربوط به تخلفات ساختمانی آشنا شوید

مبنای رسیدگی به تخلفات ساختمانی در محدوده قانونی و حریم مصوب شهرها ماده صد قانون شهرداری ها است.

به گزارش ایمنا، یکی از مهمترین و زیربنایی‌ترین مبانی برای داشتن شهری سالم و بدون تخلف آشنایی با تخلفات شهری است. تخلفات شهری مجموعه مواردی است که علاوه بر نقش حقوق شهروندی، سلامت روان و زیبایی شهر را دچار اخلال کرده و موجب آسیب‌رسانی به شهر و تهدید سلامت اجتماعی می‌شود و معضلات و مشکلات عدیده‌ای را پدید می آورد.

وظیفه مدیریت شهری شناخت و معرفی تخلفات شهری و آموزش شهروندان در این زمینه است، هنگامی که شهروندان یک شهر، خود را در برابر فضای شهرشان مسئول بدانند و آسیب‌هایی که سلامت این فضا را تهدید می‌کند، بشناسند و در رفع آنها بکوشند می‌توان از شهری بدون تخلف سخن گفت.

از آن جایی‌که پیش شرط اولیه برای رعایت قوانین و مقررات و رفع تخلفات شهری، آشنایی با قوانین آن است، خبرگزاری ایمنا سعی دارد تا شهروندان را نسبت به قوانین مربوط به تخلفات آشنا کند. در این نوشتار به تخلفات ساختمانی و قوانین مربوط به آن پرداخته می‌شود.

تخلفات ساختمانی:

الف) ساخت و سازهای بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه

ب) تغییر کاربری ها

پ) تبدیل و تفکیک های غیر مجاز

ت) خاک برداری و گودبرداری های بدون مجوز و فاقد ایمنی لازم

ث) انجام ساخت و ساز بدون رعایت اصول ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا.

راهکار:

برای انجام عملیات ساختمانی باید پیش از خرید ملک مورد نظر به قسمت شهرسازی در شهرداری منطقه ای که زمین مذکور در حوزه مدیریت آن قرار دارد، مراجعه کرده و از امکان صدور مجوز احداث ساختمان و نیز نوع کاربری و تراکم منطقه ای زمین مورد نظر اطلاع حاصل شود، پس از اطمینان از صحت سند و عدم بدهکاری عوارض ارگان های شهری از طریق استعلام از مراجع مربوطه و متعاقب آن انتقال کامل اسناد قانونی مالکیت با مراجعه مجدد به اداره شهرسازی باید مراحل قانونی دریافت پروانه ساختمان را طی کند.

از آن جایی که بعضی از دلالان و زمین خواران و دفاتر املاک غیرمجاز اقدام به تغییر کاربری و خرید و فروش غیرمجاز اراضی می کنند باید در هنگام خرید به دفاتر املاک معتبر و مجاز مراجعه شود.

در طول انجام عملیات ساختمانی جهت همکاری با ماموران، اکیپ های رفع تخلفات شهری، پروانه ساختمان و مجوزهای مربوطه در محل موجود باشد.

قوانین:

طبق ماده صد قانون شهرداریها مالکان اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن باید قبل از هر نوع اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع ساختمان از شهرداری پروانه اخذ کنند.

شهرداری می تواند از عملیات ساختمانی ساختمان های بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه به وسیله ماموران خود اعم از اینکه ساختمان در مزین محصور یا غیرمحصور واقع باشد جلوگیری کند.

هر گاه مالک در مهلت مقرر اقدام به قلع بنا نکند، شهرداری راسا اقدام کرده و هزینه آن را طبق مقررات آیین نامه اجرای وصول عوارض از مالک دریافت خواهد کرد.

کد خبر 340984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.