۲۸ فروردین و رصد هلال ماه شعبان

۲۷ فروردین ماه در حالت نو قرار دارد اما قابل مشاهده نیست بنابراین رصدگران می توانند روز ۲۸ فروردین برای رصد ماه شعبان آماده شوند.

حسن حاتمی کارشناس نجوم در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه پدیده‌های نجومی همواره برای دوستداران آسمان مهم و به ویژه از اهمیت زیادی برای رصدگران برخوردار است، گفت: ۱۹ فروردین عکاسان نجومی می‌توانند مقارنه ماه، مریخ و زحل را در آسمان مشاهده کنند این مقارنه زیبا در صورت فلکی قوس بوده و تجربه جدیدی برای عکاسی از آسمان است.

وی با اشاره به اینکه ظهر این روز سه شنبه ۲۱ فروردین ساعت ۱۲ و ۳۹ دقیقه ماه در گره نزولی قرار می گیرد، گفت: با توجه به انحراف ۵ درجه‌ای مدار ماه با مدار زمین تقاطع صفحه مداری ماه با مدار زمین در دو نقطه که به آنها گره یا عقده می‌گویند ایجاد خواهد شد. به نقطه ای که ماه به بالای صفحه مداری زمین می‌آید، گره صعودی و در نقطه مقابل که به پایین صفحه مداری زمین می رود، گره نزولی می‌گویند.

این کارشناس نجوم ادامه داد: در روز شنبه ۲۵ فرودین ساعت ۱۳ و ۵۴ دقیقه سیاره تیزپای تیر ۳.۹ درجه شمال ماه قرار دارد و این در شرایطی است که تیر صبحگاهی است و قبل از طلوع خورشید در سمت چپ ماه طلوع می‌کند؛ این بامداد آخرین فرصت برای دیدار ماه است.

وی به ماه نو در روز دوشنبه ۲۷ فرودین ساعت ۶ و ۲۷ دقیقه بامداد، اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه ماه در این روز نو می‌شود اما احتمال رویت هلال شامگاهی شعبان در غروب این روز دور از انتظار است در حالی که  سه شنبه ۲۸ فروردین رصدگران می‌توانند ماه را در آسمان مشاهده کنند.

حاتمی افزود: ۲۹ فروردین نیز ملکه آسمان شامگاهی سیاره و ماه در نزدیک افق قرار می‌گیرند و سوژه مناسبی برای عکاسان نجومی هستند.

وی خاطرنشان کرد: چهارشنبه ۲۹ فروردین سیاره سبز آبی اورانوس ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه به مقارنه می رسد و سمت دیگر خورشید نسبت به زمین قرار دارد و طبیعتا قابل رصد نیست.

حاتمی به پنجشنبه ۳۰ فروردین و همنشینی ماه و ستاره چشم گاو گفت: در شامگاه این روز ستاره مذکور در نزدیکی هلال ماه دیده خواهد شد ضمن اینکه در روز جمعه ۳۱ فروردین آخرین رویداد فروردین ۹۷ رخ می‌دهد و ساعت ۱۹ و ۱۴ دقیقه ماه دوباره به کمترین فاصله با زمین رسیده و در ۳۶۸ هزار و ۷۱۳ کیلومتری زمین قرار می‌گیرد.

کد خبر 340961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.