معدوم سازی یک میلیون و 300 هزار قطعه مرغ در استان

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: یک میلیون و 300 هزار قطعه مرغ در این استان تاکنون معدوم شده و آمار تلفات می توانست بیش از اینها باشد، اما با اقدام های صورت گرفته در سال گذشته تا حدودی شرایط کنترل شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرام موحدی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران کاشان از معدوم سازی نزدیک به 401 هزار و 117 قطعه مرغ تخمگذار و گوشتی در شهرستان کاشان از زمان شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در سال 1396 تا کنون خبر داد.

وی گفت: 327 هزار و 376 قطعه مرغ در هفت واحد تخمگذار، 38 هزار و 186 قطعه مرغ مادر گوشتی از یک واحد پرورش و 35 هزار و 555 قطعه از یک واحد تولید پولت تا کنون در این شهرستان معدوم شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: وضعیت کاشان بحرانی نیست، اما ظرفیت تبدیل شدن به کانون بحران را دارد؛ کنترل بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان از توان یک دستگاه خارج است و بر اساس ابلاغ دستورالعمل مقابله با این بیماری از سوی وزیر کشور، باید دستگاه ها به طور جدی وارد عمل شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: یک میلیون و 300 هزار قطعه مرغ در این استان تاکنون معدوم شده و آمار تلفات می توانست بیش از اینها باشد، اما با اقدام های صورت گرفته در سال گذشته تا حدودی شرایط کنترل شد.

وی اضافه کرد: بار قیمت تخم مرغ کشور را استان اصفهان به تنهایی بر دوش می کشد، اما استان های قم، قزوین و البرز به ترتیب بیشترین میزان تلفات را در بحث آنفولانزای فوق حاد پرندگان داشتند.

موحدی گفت: پس از نفت و صنایع وابسته، بیشترین حجم سرمایه گذاری در کشور به حوزه کشاورزی به ویژه پرورش دام و طیور اختصاص می یابد که باید در این راستا واحدهای مرغداری آموزش های لازم را جهت رعایت مسائل بهداشتی ببینند.

وی ادامه داد: مالکان واحدهای پرورش دام و طیور باید خود برای نوسازی واحدها و رعایت استانداردها اقدام کنند چرا که فرسودگی، رعایت نکردن مسائل بهداشتی و حمل و نقل بی ضابطه آسیب رسان است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان عنوان کرد: مرغ و به ویژه تخم مرغ ارزان و ارزشمند است که به دلیل تامین پروتئین قشرهای کم برخوردار، کالایی فوق راهبردی محسوب می شود و حذف آن از سبد غذایی مشکلات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایمنا، آنفولانزای فوق حاد پرندگان نوعی بیماری ویروسی است که ابتدا از پرندگان وحشی به پرندگان بومی و سپس ماکیان و مرغداری های صنعتی و واحدهای گوشتی و تخمگذار سرایت کرده و قابل انتقال به انسان نیز است.

این ویروس می‌تواند انسان را آلوده کرده و موجب بیماری شدید با میزان مرگ بالا شود؛ حتی این توانایی را دارد که خود را با انسان تطبیق داده و به عنوان یک عامل بیماری زا برای انسان شده یا در ترکیب با سایر ویروس های آنفولانزای انسانی عامل بیماری زای جدیدی پدید آورد.

هم اکنون 33 واحد تولید مرغ گوشتی با ظرفیت 757 هزار قطعه، 21 واحد پرورش مرغ تخمگذار با ظرفیت 862 هزار قطعه، 6 پولت تخمگذار با ظرفیت 465 هزار قطعه و 2 واحد پرورش مرغ مادر گوشتی با ظرفیت 102 هزار قطعه در شهرستان کاشان فعال است.
 

کد خبر 340575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.