صحبت حمایت از کالای ایرانی بر عمل پیشی گرفته

علاوه بر قوانین متعددی که در راستای حمایت از کالای ایرانی وجود دارد اما در اجرای این قوانین ضعف وجود دارد و در این راه صحبت ها از عمل پیشی گرفته است.

به گزارش ایمنا، این روزها در حالی حمایت از کالای ایرانی نقل هر محفلی شده که در این مسیر، قوانین متعددی وجود دارد و با توجه به ساز و کار قانونی می‌توان اقدامات لازم را انجام داد، اما حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس به «ایمنا» گفت: «ضعف اجرایی بسیاری در این حوزه وجود دارد.» گرچه قانون رفع موانع تولید که در برنامه ششم توسعه دیده شده و الزام حمایت های سازمان های زیربط از جمله قوانین حمایتی‌اند اما این نماینده مجلس اظهار می‌کند «نظارت مجلس برای اجرای قانون ضعیف است و دولت نیز در این راه باید عزم جدی داشته باشد.»

موضوع حمایت از کالای ایرانی در بین برخی از مسئولان بقدری شوخی گرفته شده که کامران می گوید«حداقل کت و شوار تنشان را ایرانی خریداری کنند.» اما ظاهرا در این راه صرفا به چند پوستر و همایش بسنده می‌شود. این درحالی است که سالهای قبل هم این موضوع مشهود بود.

یکی از راه های حمایت از کالای ایرانی واردنکردن محصولات غیراساسی است در صورتی که درِ واردات به روی اجناس خارجی لوکس باز است. این نماینده مجلس معتقد است «در قانون ذکر شده صرفا کالای استراتژیک و ضروری وارد شود. در حالی که حتی سنگ قبر هم از چین وارد می‌شود.»

درحالی که بسیاری از محصولات خارجی غیرضروری از مرز وارد می‌شود، کامران معتقد است«استانداران باید فروش و مصرف این اجناس را در استانهایشان ممنوع اعلام کنند، مجلس هم باید این رویه را در پیش گیرد و خرید کالای خارجی را مواخذه کند. در دوره های قبلی در مجلس، به خرید سطل خارجی اشاره کردم و گفتم این کالا نباید خریداری می‌شد، اما بعد گفتند چرا به سطل "گیر" می‌دهی؟»

به نظر می‌رسد علاوه بر اصلاح فرهنگ رفتاری اقتصادی نباید تبلیغات سوء خارجی را جدی گرفت. کامران در این باره تصریح کرد: «زمانی یکی از هواپیماهای "هسا" سقوط کرد، بعد از آن جو سازی کردند و جلوی تولیدش را گرفتند، بعد از آن هواپیماهایی وارد کردند که آنها هم سقوط کرد، اگر از محصول داخلی حمایت کرده بودیم تا به امروز مشکلاتش رفع شده بود. اما همه فقط حرف می‌زنند.»

کد خبر 340011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.