توقف توسعه گردشگری اصفهان بدون آمار کاربردی

گردشگری اولویت نخست سرمایه‌گذاری استان اصفهان و کشور به شمار می‌رود اما باوجود اعلام رسمی این اولویت‌گذاری همچنان ساختارهای این صنعت در اصفهان متزلزل است. کارشناسان در گفتو گو با خبرنگار ایمنا موانع توسعه این صنعت در اصفهان را مطرح کرده‌اند.

بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری در مناطق ویژه گردشگری و ایجاد مراکز ویژه تجاری از یک‌سو و شهرداری اصفهان با بهسازی برخی معابر و میدان‌ها و ایجاد محیط‌های جدید تفریحی از سوی دیگر طی یک دهه گذشته تلاش کردند سطح انتخاب را برای گردشگران افزایش دهند. باوجود سرمایه‌گذاری‌هایی که مبلغ آن در برخی پروژه‌ها از هزار میلیارد تومان نیز گذر کرده است اما اصفهان هنوز در بهبود ساختار توسعه گردشگری پیشرفت آن‌چنانی نداشته است.

آثار رکود اقتصادی بر صنعت هتلداری

رکود اقتصادی در چند سال گذشته بر بخش‌های زیادی از اقتصاد بخصوص تولید و صنعت اثرات اجتناب‌ناپذیری گذاشت و بسیاری از واحدهای تولیدی در استان اصفهان را به تعطیلی یا کاهش نیروی کار کشاند. این مسئله که بر درآمد مردم نیز تأثیرگذار بود متأسفانه دامن‌گیر صنعت گردشگری نیز شد. مهدی نریمانی، رئیس اتحادیه هتلداران اصفهان درباره تأثیر رکود اقتصادی بر صنعت هتلداری می‌گوید: با توجه به رکود اقتصادی این صنعت نیز فراز و نشیب‌هایی داشت و به‌جز ماه‌هایی از سال که در صنعت گردشگری به‌عنوان High Season شناخته می‌شود در مابقی ماه‌های سال وضعیت تعداد مسافران به‌گونه‌ای بود که بسیاری  از هتل‌ها با زیان مواجه شدند و هتل‌های اصفهان نیز از این موضوع بی‌نصیب نبودند.

 نبود آمار و اطلاعات کاربردی در صنعت گردشگری

فعالان حوزه گردشگری معتقدند که کمبود آمار و اطلاعات واقعی درزمینه عرضه و تقاضای گردشگری و محدودیت اطلاعات آماری در زمینه ارزیابی اثرات اقتصادی در حوزه گردشگری این صنعت را با چالش مواجه کرده است.

نریمانی دراین‌باره نیز اظهار می‌کند که ارائه آمارهای جزیره‌ای از بخش‌های مختلف، برنامه‌ریزی در حوزه گردشگری را با مشکل و مخاطره مواجه می‌سازد چراکه آمار و برنامه‌ریزی یکی از اصلی‌ترین پایه‌های صنعت گردشگری است و نبود آمار کاربردی اجرای برنامه‌های توسعه محور این صنعت را متوقف می‌کند.

 این فعال صنعت گردشگری تأکید کرد: برای توسعه گردشگری خارجی برنامه‌ریزی‌ها باید منسجم‌تر باشد و توسعه گردشگری داخلی نیز نیازمند حمایت از اقشار مختلف جامعه و برنامه‌ریزی برای تعطیلات آن‌هاست.

تولید آمار کاربردی نیازمند ایجاد ساختار مبتنی بر وب و آنلاین در دستگاه‌های دولتی و نهادهای خصوصی فعال در زمینه گردشگری است و بیش از آنکه نیازمند سرمایه‌گذاری و بودجه فراوان باشد به اراده جمعی بین مسئولان استانی و کشوری نیاز دارد.

آمار اکنون یکی از ابزارهای مؤثر در مدیریت به شمار می‌رود و بسیاری از خلأهای نظارتی و اجرایی را رفع می‌کند. این آمار تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در حوزه گردشگری را هدفمند می‌کند و بسترساز اصلاح ساختار و توسعه خواهد بود.

نبود خدمات با کیفیت 5 ستاره در اصفهان

ضعف و ناکارآمدی در حوزه خدمات گردشگری نیز ازجمله مسائلی است که به اعتقاد فعالان این حوزه در جذب گردشگران تأثیر منفی داشته است. به گفته سعید شریفی، رئیس کمیته خدمات گردشگری و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی اصفهان، شهر اصفهان این ظرفیت را دارد که خدمات گردشگری در حد شهر سن‌پترزبورگ به گردشگران ارائه دهد اما تا زمانی که خدمات گردشگری خاص ارائه نشود گردشگر گران‌قیمت نیز به شهر وارد نمی‌شود.

وی افزود: سیاست‌گذاری‌های کلان باعث شده که تنها گردشگران ارزان‌قیمت وارد شوند و این مسئله برای توسعه صنعت گردشگری کافی نیست. وی اعتقاد نداشتن مسئولان اصفهانی به ساخت هتل‌های پنج ستاره واقعی را از معضلات حوزه گردشگری در اصفهان دانست و اظهار کرد که معماری خاص شهر اصفهان خدمات خاص گردشگری را نیز می‌طلبد.

خشکی زاینده‌رود عامل تغییر مقصد گردشگران

بنا بر برخی آمارهای غیررسمی خشکی زاینده‌رود بسترساز کاهش 19 درصدی گردشگر ورودی به اصفهان بوده است و میزان ورود گردشگر تأثیر بسزایی داشته است و می تواند موجب تغییر مقصد بسیاری از گردشگران اصفهان به شهرهای دیگر ایران شود. شریفی دراین‌باره اظهار کرد: چند سالی است که متأسفانه وضعیت خشکی زاینده‌رود تأثیر زیادی در ورود گردشگر به اصفهان داشته است زیرا زاینده‌رود جدا از موضوع تأمین آب یکی از ارکان مهم در جذب گردشگر به ویژه از کشورهای عربی منطقه به شمار می‌رود.

 وی ادامه داد: بدون تردید وجود یک مسیر خشک در مرکز شهر اصفهان یک آسیب جدی به کیفیت شهرنشینی و زیبایی شهری اصفهان وارد می‌کند و مدیران شهری و استانی باید در صورت نبود آبی کافی به‌صورت طبیعی برای رودخانه راهکاری برای ایجاد یک رود مصنوعی یا چیزی شبیه به این را برای زاینده‌رود در نظر بگیرند.

کد خبر 339232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.