کنسرت نادر مشایخی در مجموعه فرشچیان برگزار می‌شود

نادر مشایخی، رهبر ارکستر، موسیقی‌دان و آهنگساز معروف در اصفهان کنسرت برگزار می‌کند.

«رویداد شنیداری متن باز»، 20 اسفندماه با طراحی و اجرای هنرمندانی چون نادر مشایخی، مهدی بهبودی، رامتین کجباف‌زاده و امیر بهادر جعفری در مجموعه فرشچیان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نادر مشایخی، دیروز در آموزشگاه موسیقی ساربانگ، درباره علت اجرای سبک موسیقی «performance» در این رویداد گفت: دلیل تمرکز بر این سبک موسیقی، نیازهای موسیقایی کشور، تطابق این سبک موسیقی با فرهنگ ایرانی و وجود زیربنای فرهنگی آن در فرهنگ ایرانی است.

این رهبر ارکستر، موسیقی‌دان و آهنگساز معروف، درباره ویژگی‌های این سبک موسیقی خاطر نشان کرد: این سبک موسیقی، تکیه‌بر ارتباط فعال نوازنده و شنونده با قطعه موسیقی دارد، به‌گونه‌ای که در این سبک، با هر بار نواخته شدن یک اثر، اثر مذکور بار دیگر متولد می‌شود و ارتباط نوازندگان و شنوندگان با آن قطعه، به‌صورت یکنواخت و ماشین‌وار نخواهد بود.

نادر مشایخی، یکی از دلایل تطابق این سبک با فرهنگ ایرانی را تفاوت سیستم تفکر اروپایی و ایرانی دانست و در این مورد خاطرنشان کرد: نوع تفکر در فرهنگ اروپایی، علت و معلولی است، ولی در هنر ما، سیستم تفکر در بسیاری اوقات برحسب دریافت و اتفاق است.

وی اضافه کرد: این سبک تفکر در هنر ما، باعث فردیت بخشیدن هر چه بیشتر به نحوه کنش هنرمند و شنونده شده که این شاخصه، بسیار با این سبک موسیقی همخوانی دارد و از عوامل پیشرفت آن است.

او در پاسخ به این سؤال که آیا این سبک موسیقی و فردیت بخشیدن بیش‌ازحد به نوازنده و شنونده ممکن است به از دست رفتن زمینه ادبیات گفتمان بین موسیقیدانان و مخاطبان منجر شود، هم این‌چنین پاسخ داد: براساس تجربیات من درزمینهٔ تدریس موسیقی، مهم‌ترین وجهی که پیش از دانستن ادبیات موسیقی و تئوری اهمیت دارد، ارتباط هنرجو با موسیقی است.

مشایخی ادامه داد: این ارتباط، باعث می‌شود پیش از هر چیز برای هنرجو پرسش به وجود آید و ذهن او در اثر ارتباط فردی با جریان موسیقی، پیشرفت بهتری نشان دهد و درنتیجه، همه این‌ها، به درک هر چه‌بهتر تئوری‌ها و اصطلاحات تخصصی منجر شود.

این هنرمند در ادامه این نشست، بر لزوم شناخت نیازمندی‌های موسیقی و قوه‌های فرهنگی ایرانی در این حوزه تأکید و بیان کرد: بسیاری از تئوری‌پردازی‌هایی که اخیراً با شیوه‌های آماری در حوزه موسیقی کشور جریان یافته‌، با نحوه تفکر غالب بر جریان موسیقی ایرانی تطابق ندارد و صرفاً الگوبرداری‌های نامناسب از موسیقی و طرز تفکر اروپایی و پیاده‌سازی این پیکره‌بندی بر موسیقی ایرانی است.

او یکی از تأثیرگذارترین وجهه‌های موسیقی را که در آثار موسیقی برخی از موسیقیدانان بزرگ غرب ازجمله بتهوون دیده می‌شود و باعث تفسیرپذیری هر چه بیشتر قطعات موسیقی این هنرمندان شده، «بریکولاژ» دانست و این اصطلاح را با توضیحاتی اجمالی برای جلوگیری از القای بار منفی ترجمه آن به فارسی، با اصطلاح «سرهم‌بندی» توصیف کرد.

مشایخی درباره این اصطلاح افزود: ترجمه این عنوان به «سرهم‌بندی» در زبان فارسی، شاید بار منفی در ذهن مخاطب ایجاد کند، اما باید گفت این پدیده، به‌صورت دریافت‌های موسیقایی است و ناظر بر زمانی است که نتوانیم رابطه‌ای علی دراین‌باره در نظر بگیریم.

او ادامه داد: روح موسیقی ایرانی و اساساً سیستم تفکر ایرانی، مملو از این پدیده است و این شاخصه در موسیقی و فرهنگ ایران وجود دارد و این سبک موسیقی، با فرهنگ ما تطابق دارد.

مشایخی درباره وضعیت فعلی موسیقی ایران و آموزش موسیقی در سطوح مختلف از دانشگاهی تا آموزشگاه‌های خصوصی نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: علت این مسئله، صلاحیت نداشتن بسیاری از آموزش‌دهندگان و صدور مجوز آموزشگاه‌های موسیقی بدون اعتبارسنجی صحیح از آنان است.

کد خبر 339178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.