نوروزی: اصلاح بودجه، حکم برائت متخلفان نیست

شهردار اصفهان صبح امروز با حضور در جلسه علنی شورای شهر در بررسی لایحه اصلاح بودجه سال ۹۶ شهرداری، به ایراد برخی از اعضای شورا پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لایحه اصلاح بودجه ۹۶ شهرداری اصفهان صبح امروز ( یکشنبه) در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با حضور شهردار و معاون برنامه‌ریزی شهردار مورد بررسی قرار گرفت. 

تغییرات بودجه ۹۵ ماهیت بودجه ۹۶ را با مشکل رو به رو کرد

فتح الله معین، رییس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: لایحه پیشنهادی اصلاح بودجه ۹۶ از سوی شهرداری اصفهان با تاخیر به شورای اسلامی شهر ارائه و تغییراتی که در بودجه ۹۵ ارائه شد ماهیت آن را دچار مشکل می‌کرد به همین دلیل این بودجه را با اعلام نیازهای واقعی مورد بررسی قرار دادیم که هیچ توجهی از سوی مسئولان وقت شهرداری برای این تغییرات ارائه نشد.

وی ادامه داد: برای مثال در بودجه سال جاری، هزینه های نظافت شهر نسبت به سال ۹۵ بسیار افزایش یافته بود و شهرداری در نگهداری مراکز تفریحی مثل شهر رویاها دچار ضرر و زیان شد در این شرایط بهتر است آن را تعطیل کنیم.

چرا از بودجه فرهنگی حذف می کنیم؟

همچنین، مهدی مقدری، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بودجه فرهنگی امسال ۲۰ درصد نسبت به بودجه سال گذشته کاهش یافته است، گفت: اصفهان را داعیه‌ دار شهر فرهنگی می‌دانیم، اصلاح بودجه ارائه شده بسیار نزدیک به ارقام بودجه سال ۹۷ است، اما چه تضمینی وجود دارد که در سال بعد نیز اصلاحاتی برای بودجه ۹۷ بر اساس اشکالات محاسباتی ارائه نشود؟

وی ادامه داد: هر کجا به مشکل بر می‌خوریم از بودجه فرهنگی حذف می‌کنیم در حالی که مردم به نشاط و شادی نیاز دارند اما برخی از نهادهای فرهنگی نسبتاً و برخی دیگر به طور کامل در خواب به سر می‌برند.

این عضو شورا تصریح کرد: در حال حاضر شهرداری اصفهان در حوزه فرهنگ برای حفظ پرسنل فرهنگی تلاش می‌کند به طوری که بیش از هزار پرسنل فرهنگی حقوق می‌گیرند در حالی که کمتر از ۱۰ درصد برنامه اجرا می‌شود بنابراین پیشنهاد می‌کنم با این شرایط سازمان فرهنگی، تفریحی شهرداری اصفهان منحل شود.

اگر موضوعی نیاز به شفافیت دارد بیان کنید

نصیر ملت، رییس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر نیز  خطاب به شهردار اصفهان با بیان اینکه اگر موضوعی نیاز به شفافیت دارد آن را به روشنی بیان کنید، گفت: ساز و کار تدوین بودجه ۹۷ نسبت به بودجه امسال تغییری نکرده و با این شرایط، اعداد و ارقام ارائه شده در پایان سال آینده نیز باید اصلاح شود.

وی افزود: تاکنون کمتر از ۵۰ درصد هزینه درآمدی شهرداری محقق شده  و در عمل هزینه های جاری افزایش یافته است در حالی که در سال جاری، در بخش عمرانی، کاری انجام نشده که نیاز به افزایش هزینه در این بخش باشد.

این عضو شورا با اعلام اینکه کل حقوق کسانی که به شهرداری مأمور شده اند، بیش از ۲۰ میلیارد تومان بوده که در لایحه اصلاح بودجه سال ۹۶، هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به آن اضافه شده است، اظهار کرد: در ابتدای سال هزینه‌های جاری را پایین در نظر گرفته و در طول سال آن را افزایش می دهیم که این امر به یک رویه در شهرداری تبدیل شده و نشان می دهد مطالعه ای بر روی این ارقام نشده است.

باب پیگیری برای اعضای شورا باز است

همچنین قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان در ارتباط با لایحه اصلاح بودجه ۹۶ اظهار کرد: در مورد افزایش بودجه های جاری صحبت آقای معین منطقی است و باید روندی را آغاز کنیم که شاهد افزایش بودجه‌های جاری در اصلاح بودجه نباشیم.

وی ادامه داد: اگر بررسی اجمالی داشته باشید، درصد کل تغییرات و اصلاحات در بودجه سال ۹۵ بیش از ۲۵ درصد و در سال ۹۴، بیش از ۳۰ درصد بوده در حالی که اصلاح بودجه در  سال ۹۶، ۱۱ درصد بوده که هشت درصد آن مربوط به هزینه های جاری است، البته اشکالاتی که از ابتدا وجود داشته امروز نیز خود را نشان می دهد.

نوروزی تصریح کرد: از ۶۶ میلیارد تومان مبلغ مربوط به کل اصلاح بودجه سال ۹۶، ۲۰ میلیارد تومان مربوط به سود اوراق مشارکت ۲۵۰ میلیارد تومانی است که قبلا منتشر شده است،دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان مربوط به جشنی است که با یک تصمیم غیرکارشناسی در شهر رویاها هزینه شده است.

وی افزود: قرار بوده ۱۷۰ نفر به شهرداری مأمور شوند که ۲۳۹ نفر در سال ۹۶ مأمور شدند، کرایه وسایل نقیله در سال ۹۶، هفت میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که به ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده و در حالی که نرخ وسایل نقیله بر اساس نرخ رشد تورم در آن لحاظ نشده بوده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بودجه برای هزینه‌های برگزاری مراسم سوگواری و جشن در سطح مناطق ۱۵ گانه هزینه شده است، گفت: هزینه های کارشناسی در مناطق، یک میلیارد تومان بوده و چهار میلیارد تومان نیز برای صدور اصفهان کارت بر سازمان اتوبوسرانی تحمیل شده در حالی که این موارد به همراه هزینه های نظافت شهری در بودجه ۹۶ دیده نشده بود.

نمی توان حقوق اشخاص ثالث را نادیده گرفت

وی اضافه کرد: ۱۰ میلیارد تومان برای شهر رویاها هزینه شده و ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در لایحه اصلاح بودجه به این رقم اضافه شده، هزینه‌های مربوط به بیمه‌های عمر و تکمیلی در شرکت شهر و کار محاسبه نشده که چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای این منظور در لایحه اصلاح بودجه آورده شده است.

نوروزی با بیان اینکه بلای اصلاح بودجه به جان همه نهادهای دولتی و خصوصی افتاده است، اما شهرداری اصفهان در سال آینده به دنیال عملیاتی کردن بودجه دقیق است، آنچه که از بودجه های فرهنگی کسر شده مربوط به بخش‌هایی است که تا به حال برای آنها هزینه نشده است، تصرح کرد: در سال ۹۵ بر خلاف مقررات برای ۹ هزار و ۹۴۴ نفر "سپاس کارت" تهیه شده و در سال ۹۶ این تعداد به ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر و بر اساس آخرین آمار به حدود ۲۰ هزار نفر رسیده است.

وی اضافه کرد: سال آینده این مسائل با ایجاد شیوه سیستماتیک و بودجه ریزی عملکردیو فعال سازی کمیته تخصیص اعتبار شهرداری، بسیار کمتر خواهد بود، امیدواریم روند بودجه ریزی به عنوان الگویی برای همه شهرها مطرح شود.

شهردار اصفهان تاکید کرد: حقوق اشخاص ثالث را نمی‌توانیم نادیده بگیریم، البته این امر در دوره جدید مدیریت شهری و شورا اتفاق نیفتاده و مربوط به قبل است و تصویب اصلاح بودجه به معنای حکم برائت کسانی که تخلف کرده اند نیست و باب پیگیری برای همه اعضای شورا باز است، زیرا ماهیت کار اجرایی مصون از خطا نیست و امیدواریم بودجه سال آینده را بهتر از سال قبل اجرایی کنیم.

برای یک جشن ۲ میلیارد تومان هزینه شده بود

همچنین، بهروز ارباب شیرانی، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان اظهار کرد: در سال آینده قرار است که روند اصلاح بودجه از سه مرتبه به دو مرتبه برسد که معاونت برنامه‌ریزی از آن استقبال کرد، در این راستا باید به دنبال برنامه انقباضی باشیم تا سیاست گذاری‌ها به طرح تبدیل و بودجه به درستی عملی شود.

وی خاطرنشان کرد: برای مثال برنامه ای از شب عید ۹۶ تا آخر تعطیلات نوروز در شهر رویاها برگزار شده که یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان آن سند خورده و ۲۰۰ میلیون تومان آن بلاتکلیف است.

به گزارش ایمنا، لایحه اصلاح بودجه سال ۹۶ شهرداری اصفهان با ۹ رأی موافق و چهار رأی مخالف به تصویب رسید.

کد خبر 338768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.