نتوانستیم فلسفه حجاب را برای دخترانمان جا بیندازیم

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر هنوز نتوانسته ایم یک دختر را ارشاد و نسبت به حجاب قانع کنیم باید بپذیریم که در این زمینه مشکل داریم.

زهره معظمی با اشاره به ویدیوی منتشره شده از برخورد مامور نیروی انتظامی با یک دختر جوان در یکی از پارک‌های تهران به خبرنگار ایمنا گفت: معتقدم حجاب هم مانند نماز است و همان گونه که فرد تارک نماز از نظر دولت مجرم نیست، در رابطه باحجاب هم نباید برخوردهای خشونت آمیز داشت. 

وی تاکید کرد: برخوردهایی که در روزهای اخیر با یک دختر جوان صورت گرفته نه تنها توهین به زنان و دختران ما است، بلکه چنین فشارهایی باعث افزایش مقاومت اجتماعی این افراد نیز می شود. بنابراین باید باورهای دینی این افراد را تقویت کرد؛ نه اینکه با آنها برخورد خشونت آمیز داشت.

معظمی با بیان اینکه رویکرد دختران معترض به حجاب با فرهنگ ایرانی- اسلامی هیچ مطابقتی ندارد، گفت: در دنیای ارتباطات که از آن به عنوان دهکده جهانی یاد می شود، شهروندان تحت تاثیر دیگران نیز قرار می گیرند. من اعتراضات به این سبک را درست و بحق نمی دانم، اما معتقدم اعتراض به خود ما وارد است که انقلاب کردیم، اما نتوانستیم فلسفه حجاب را برای جوانان و دخترانمان جا بیندازیم و این باور و اعتقاد در نسل جوان به وجود نیامده و متاسفانه حجاب را نوعی اجبار و اعمال فشار بر خود تلقی می کنند.

اگر کار به خود مردم واگذار شود، آن ها به بهترین شکل عمل می کنند

معظمی در رابطه با راهکارهای صحیح برخورد با دخترانی که تقید چندانی به حجاب ندارند، گفت: به نظر من باید رفتار مردم را بر عهده خود آنها گذاشت؛ مثلا در روز تاسوعا و عاشورا رفتارهای خودجوش آنها قابل تقدیر است، همین طور در روز شهادت حضرت زهرا(س) با وجود اینکه روز تعطیل مردم است، اما می توانیم حزن و اندوه را در رفتارها و برخوردهای آن ها ببینیم، در مقابل در اعیاد و ولادتها هم شادی را در مردم می بینیم. بنابراین مردم ما فهیم هستند، خود می دانند در هر شرایطی باید چه رفتاری داشته باشند و اگر کار به خود مردم واگذار شود آن ها به بهترین شکل عمل می کنند.

وی افزود: اساسا افراطی گری در هر موردی مشکل ایجاد می کند. راه صحیح این است که در خانواده و مدارس، فلسفه و چرایی لزوم حجاب برای جوانان ما نهادینه و درونی شود؛ البته شکل نادرست این قضیه به این صورت است که در مدارس مدام با اجبار، دانش آموزان را به داشتن نوعی پوشش خاص وادار کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: برخوردهای خشن و مجرمانه، بگیر و ببند و وثیقه و ... نتیجه معکوس به دنبال دارد و مقاومت مردم را بیشتر می کند. من فکر می کنم برخورد دولت و نیروی انتظامی با این دختران نباید از حالت ارشادی خارج شود. اگر بعد از ۴۰ سال نتوانسته ایم یک دختر را ارشاد و نسبت به حجاب قانع کنیم باید بپذیریم که در این زمینه مشکل داشته ایم.

کد خبر 338241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.