بدون حمایت، ستون رشد و توسعه اقتصادی فرو می‌ریزد

لنجان-منطقه صنعتی کچوییه یکی از مناطق صنعتی است که بیش از دو دهه‌ از عمر آن می‌گذرد، اما پس از سال‌ها همچنان زیرساخت‌های این منطقه با مشکل مواجه بوده و از سوی دیگر مشکلات شدید اقتصادی باعث شده، واحدهای فعال به سمت کاهش ظرفیت تولید و تعدیل نیرو حرکت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، تولید ملی از بارزترین نمادهای توسعه اقتصادی در هر کشور به‌شمار می‌آید و در این میان توجه به تولید ملی در یک جامعه می‌تواند، نقشی بی بدیل را در زمینه شکوفایی اقتصادی ایفا کند و به نحوه مؤثری شرایط اقتصادی مناسبی را برای رشد و توسعه مهیا سازد و انگیزه‌های فراوانی را برای نیروهای انسانی و سرمایه گذاری ایجاد کند در این میان ایجاد، گسترش و توسعه شهرک‌ها و مناطق صنعتی آن‌هم با تنوع صنایع، ظرفیت ایجاد و افزایش اشتغال، درآمد و همچنین افزایش ارزش افزوده را رقم خواهد زد، اما با توجه به مشکلات حاکم بر حوزه تولید امروزه، رونق اقتصاد و حل معضلات پیش روی تولیدکنندگان نیازمند همت جهادی دولت، مجلس و دیگر مسئولان است، با توجه به وضعیت نگران کننده تولیدکنندگان امروز شاهد اجرای طرح توسعه و رونق اقتصادی هستیم و این طرح تلاش می‌کند تا ظرفیت و استعدادهای بالقوه را شناسایی کرده و با به‌فعل درآوردن این پتانسیل‌ها به رونق اقتصادی کمک کند.

از سوی دیگر توجه به واحدهای صنعتی به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های طرح رونق اقتصادی بوده و تحقق این مهم باعث حفظ و پایدار کردن واحدهای صنعتی موجود می‌شود. طی چند سال اخیر طرح نجات بخش تولید برای چندمین بار در کشور کلید می‌خورد، اما هنوز گلایه تولیدکنندگان به گوش می‌رسد در حالی که شاید کمتر کسی فکر می‌کرد اقتصاد ایران به ویژه در بخش تولید در چنین وضعیتی قرار بگیرد. منطقه صنعتی کچوییه لنجان یکی از مناطق صنعتی است که در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان واقع شده و بیش از دو دهه‌ از عمر آن می‌گذرد و این منطقه میزبان ۲۴ واحد تولیدی بوده، اما پس از سال‌ها همچنان زیرساخت‌های این منطقه با مشکل مواجه بوده و از سوی دیگر مشکلات شدید اقتصادی باعث شده واحدهای فعال در منطقه صنعتی کچوییه به سمت کاهش ظرفیت تولید و تعدیل نیرو حرکت کنند و در برخی موارد نیز چراغ واحدهای تولیدی روبه خاموشی برود با وجود اینکه حمایت از تولید داخلی یکی از مهمترین اصولی است که طی سال‌های اخیر از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است.

سید محسن سجاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان اظهار می‌کند: ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در گرو استفاده از ابزارها و فرصت‌های مهم صنعتی بوده و در این میان تقویت مشارکت بخش خصوصی نقش موثری را در توسعه و رشد تولید ملی به همراه دارد.

وی می‌افزاید: یکی از ابزارهای توسعه و رشد تولید ملی توجه به ایجاد زیرساخت‌ها و راه‌اندازی و تجهیز مناطق صنعتی است و بر همین اساس شهرک‌های صنعتی به عنوان ستون رشد و توسعه اقتصادی قلمداد می‌شوند.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح می‌کند: شهرک‌ها و مناطق صنعتی فضا و زیرساخت‌های مناسبی را در اختیار سرمایه‌گذاران جهت توسعه صنعت و اشتغال مولد قرار می‌دهند از این رو این مناطق نقش ویژه‌ای در توسعه صنعتی برعهده دارند و قطعا با اجرای طرح توسعه شهرک‌ها و مناطق صنعتی در شهرستان لنجان می‌توان زمینه را برای جذب سرمایه‌گذاران و همچنین حفظ و ایجاد اشتغال فراهم کرد.

وی می‌افزاید: منطقه صنعتی کچوییه وسعتی بالغ بر ۳۰هکتار داشته و ۱۲۷ پلاک زمین کارگاهی را در دل خود جای داده، از سوی دیگر این مجموعه ظرفیت ایجاد اشتغال برای پنج هزار نفر را داشته درحالی که این شهرک هم اکنون با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کند.

سجاد می گوید: با تامین زیر ساخت‌های لازم در منطقه صنعتی کچوییه، همه واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی به زودی فعال می‌شود که البته تحقق این مسئله نیازمند نگاهی جهادی است.

وی معتقد است: منطقه صنعتی کچوییه در ایجاد اشتغال برای مردم منطقه و اهالی روستاهای کچوییه، زمان‌آباد و هاردنگ نقش مهمی را ایفا می‌کند.

فرماندار شهرستان لنجان اضافه می کند: یکی از مهمترین مسایل و مشکلاتی که واحدهای تولیدی و صنعتی، از آن صحبت به میان می آورند، دریافت تسهیلات است از این رو چنانچه مشکلاتی بر سر راه تولید کنندگان وجود داشته باشد این مسایل و مشکلات در کارگروه اشتغال شهرستان لنجان و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان مطرح و در راستای رفع آنها پیگیری لازم را انجام خواهیم داد.

وی اضافه می‌کند: سیاست‌گذاری در شهرک‌های صنعتی بر اساس منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و دولت تدبیر و امید بوده و از سوی دیگر عملیاتی سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از زمان روی کارآمدن دولت تدبیر وامید، در زمره مهمترین عناصر برنامه‌ریزی قرار داشته و تا امروز ثمرات فراوانی را به همراه داشته است.

محمدمهدی دهقانی رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان لنجان در گفت‌و گو با ایمنا اظهار می‌کند: امروز بالغ بر ۸۸ واحد صنعتی در شهرستان لنجان مستقر هستند و این واحدها بالغ بر ۲۵ هزار نفر اشتغال به‌طور مستقیم ایجاد کرده‌اند.

وی می‌افزاید: از ۸۸ واحد صنعتی موجود در شهرستان لنجان، بالغ بر ۲۴ واحد در منطقه صنعتی کچوییه مستقر هستند که به‌طور مستقیم هزار نفر اشتغال را در این منطقه ایجاد کرده‌اند، البته در این منطقه ظرفیت اجرای طرح توسعه نیز وجود دارد و تحقق این مهم قطعا ظرفیت قابل توجهی را در حوزه اشتغال مهیا خواهد کرد و بر همین اساس مجوزهایی نیز در این حوزه صادر شده است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان لنجان اضافه می‌کند: باید توجه داشت در شهرستان ۴۶ واحد دارای مجوز تاسیس و طرح توسعه صنعتی هستند که از این تعداد  ۲۳ واحد در منطقه کچوییه مستقر هستند و اگر طرح توسعه و مجوز تاسیس‌ها به ثمر بنشیند و سرمایه‌گذاری در این منطقه انجام گیرد بیش از هزار نفر اشتغال در منطقه خواهیم داشت.

حسین یزدانی، رییس هیئت امنای منطقه صنعتی کچوییه اظهار می‌کند: بنا به فرموده مقام معظم رهبری پیش قراول توسعه اقتصادی کشور، بخش صنعت است که می‌تواند از یک سو اشتغال کشور را تضمین کرده و از سوی دیگر برای کشور ثروت و ارزش افزوده ایجاد کند.

وی می‌افزاید: مدت‌ها است صنعتگران فعال در منطقه صنعتی کچوییه در تنگناهای فراوان قرار دارند و در سال‌های اخیر به علت افزایش قیمت مواد اولیه و همچنین عدم حمایت از تولیدکنندگان، سبب شده تا فعالان این عرصه انگیزه خود را برای ادامه کار از دست بدهند، حتی واحدهای فعال در این منطقه صنعتی امروز برای پرداخت حقوق کارگران خود با مشکلات زیادی مواجه هستند.

رییس هیئت امنای منطقه صنعتی کچوییه ادامه می‌دهد: اجرای طرح رونق اقتصادی می‌تواند قسمتی از مشکلات واحدهای صنعتی منطقه کچوییه را برطرف کند، اما هنوز مباحث مالیات، بیمه‌ و ساختار پرداخت تسهیلات در سیستم بانکی برای صنعتگران مشکلاتی را به همراه دارد و امیدواریم تدابیر لازم در این خصوص اتخاذ گردد تا مشکلات تولیدکنندگان برطرف شود.

یزدانی می گوید: با پیگیری‌های انجام گرفته و تدابیر اتخاذ شده از سوی نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس و همچنین فرماندار شهرستان لنجان طرح اتصال فیبرنوری منطقه صنعتی کچوییه به‌زودی تکمیل خواهد شد، اما آسفالت معابر شهرک‌ و همچنین آبرسانی به این منطقه از جمله مسایلی است که سال‌ها در حال پیگیری بوده، اما تاکنون محقق نشده و باید گفت آسفالت نبودن معابر باعث شده در فصل بهار و تابستان گرد و خاک چالش ساز شود و در پاییز و زمستان نیز معابر به باتلاق تبدیل شوند.

وی بابیان اینکه طرح توسعه پایدار راه حلی برای تقویت بنیه تولیدکننده بخش صنعت است، اضافه می کند: در سالی که سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام گرفته است، می توان با احیاء، تقویت صنعتگران و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت شادی را به درون خانه‌های کارگران برگرداند و گامی در جهت معیشت خانوارها و اشتغال جوانان برداشت.

رییس هیئت امنای منطقه صنعتی کچوییه معتقد است، عشق و علاقه تنها دلیل فعالیت تولید کنندگان آن هم در وضعیت رکود فعلی بوده و چنانچه مسئولان به صنعت گران کمک کنند این مجموعه ظرفیت ایجاد شغل برای پنج هزار نفر را خواهد داشت.

سید مرتضی عطایی مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی کچو که در حوزه تولید انواع لوله‌ صنعتی مشغول فعالیت است، اظهار می‌کند: شرکت تولیدی صنعتی کچو در سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را آغاز کرد و نیت ما از تاسیس این مجموعه آن بود که پس از پایان جنگ تحمیلی خدمتی در حوزه اشتغال به مردم منطقه انجام داشته باشیم، اما غافل از این مسئله بودیم که آنچه برداشت داشتیم، برعکس خواهد شد.

وی می‌افزاید: روزهای ابتدایی در این مجموعه ۱۰ کارگر مشغول فعالیت بودند و پس ازمدتی بالغ بر ۴۰۰ نفر در این مجموعه مشغول فعالیت شدند و این تعداد در حدود ۲۰ سال در شرکت تولیدی صنعتی کچو فعالیت کردند، اما در دهه ۹۰ ما با مشکلات متعدد همچون دارایی و بازپرداخت سود وام‌های بانکی مواجه شدیم.

مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی کچو می‌افزاید: متاسفانه طی سال‌های اخیر بانک‌ها زمینه فعالیت خود را تغییر دادند و به جای حمایت از تولیدکنندگان به سمت بنگاه‌داری حرکت کرده‌اند و این حرکت باعث شد، ضربه سنگینی به بدنه تولید کشور وارد شود.

وی ادامه می دهد: با این روند می‌توان گفت بنگاه‌داری بانک‌ها یکی از دلایلی است که باعث شده کشور به درستی توسعه پیدا نکند، امروز ما برای پرداخت حقوق کارکنان این مجموعه با مشکلات متعددی روبه‌رو هستیم و بعد از ۲۰ سال نه تنها مجبور به تعدیل نیرو شده‌ایم، بلکه برای نخستین بار است که حقوق کارکنان دو ماه به تأخیر افتاده است.

عطایی اضافه می کند: شرکت تولیدی صنعتی کچو با ۳۰ هزارمتر سوله و ۲۵ خط امروز به وضعیتی دچار شده که تولید این مجموعه به یک چهارم تولید واقعی خود رسیده است و باید گفت مگر یک تولید کننده به چه میزان درآمد کسب می‌کنند که باید بالغ بر۳۰ درصد سود به بانک‌ها پرداخت کنند.

وی اظهار می کند: مقام معظم رهبری چندین سال است که مسئله اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده‌اند، اما متاسفانه همچنان این مهم توسط مسئولان به منصه ظهور نرسیده و تنها بر روی کاغذ باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی کچو می‌گوید: به دلایل مختلف طرح توسعه مجموعه ما تعطیل شده و این در حالیست که تجهیزات و سوله مورد نیاز برای اجرای این طرح تامین گردیده اما نبود مواد اولیه، سود بالای وام‌های بانکی و ... صادرات ما را متوقف کرده است.

وی ادامه می‌دهد: کشورهای هدف صادرات ما کشورهایی همچون عراق، افغانستان، پاکستان و گرجستان بوده، اما باید بگویم بازاریاب شرکت زمانی که در کشورهای عراق و افغانستان حضور یافت به ما اعلام کرد، قیمت محصول در مغازه‌های خرده فروشی در این کشورها از قیمت مواد خام در ایران ارزانتر است و باید گفت امروز خام فروشی در کشور رواج یافته چراکه منافع برخی افراد در این گونه حرکت‌ها است.

عطایی معتقد است: اگر زمینه لازم برای اجرای طرح توسعه و صادرات محصولات شرکت تولیدی صنعتی کچو فراهم شود و حمایت واقعی به معنای کلمه انجام گیرد توان این مهم وجود دارد که تا حد دو هزار نفر شغل در این مجموعه ایجاد شود.

محسن باباییان مدیرعامل شرکت آروین صفحه سپاهان نیز می‌گوید: این مجموعه ماهیانه ۶۰ هزار متر تولید پانل PVC و سقف کاذب دارد که ۳۰ هزار متر آن به کشورهای عراق و گرجستان صادر می شود.

وی ادامه می‌دهد: کمبود نقدینگی از مهم‌ترین مسایلی است که بخش تولید و صنعت را با مشکل روبه رو کرده و مشکلات تولیدکنندگان برای دریافت تسهیلات بانکی موجب شده که امروز به‌ جای اینکه تولیدکنندگان به فکر کار آفرینی باشند در راهروی برخی ادارات سرگردان باشند.

مدیرعامل شرکت آروین صفحه سپاهان اضافه می کند: از سویی وضعیت تولید به گونهای است که تولید کننده باید درصدی از فروش خود را به بیمه، مالیات بر ارزش افزوده و... اختصاص دهد، از سوی دیگر امروز شاهد افزایش قیمت مواد اولیه هستیم و این مسئله ما را مجبور به افزایش قیمت کرده است و در سایه کاهش توان اقتصادی و نبود قدرت خرید مردم این مسئله نیز چالش‌های فراوانی را برای تولیدکنندگان به همراه داشته است.

وی متذکر می شود: امروز لازم است، حداقل مساعدتها و همکاریهایی از سوی سازمان بیمه تأمین اجتماعی، اداره مالیات و بانک‌ها با تولید کنندگان انجام شود و چنانچه مسئولان موانع پیش روی وام‌هایی که در حوزه تولید اختصاص یافته را مرتفع کنند، قطعا در این مجموعه می‌توانیم تولیدات محصولات خود را افزایش دهیم و نیروی بیشتری نیز در این مجموعه تولیدی مشغول فعالیت شوند.

باباییان می گوید: متاسفانه وامی که امروز برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شده، اخذ این وام‌ها شرایط بسیار سخت و دشواری دارد و من نیز با توجه به بروکراسی موجود و سختی‌هایی که در پرداخت وام وجود داشت از دریافت آن منصرف شدم.

محمد عمادی سرمایه گذار کارخانه تولیدی نوپان سپاهان می‌گوید: امروز باید جایگاه تولید و کارآفرینی ارتقا پیدا کند و ارزش فعالیت آنان در جامعه قابل لمس شود و تصورم این است، بسته‌ها و مشوق‌هایی که دولت برای تثبیت فضای اقتصادی پیش‌بینی کرده، به‌طور حتم آثارش به بنگاه‌های اقتصادی باز می‌گردد  به شرط آنکه شرایط دریافت تسهیلات آسان شود

وی ادامه می‌دهد: امروز در  مجموعه تولیدی نوپان سپاهان ۲۵ نفر به طور مستقیم مشغول فعالیت هستند و اگر حمایت مسئولان از ما به درستی صورت بپذیرد در طرح توسعه این مجموعه می توان با افزودن تجهیزاتی همچون دستگاه روکش نوپان، پالت سازی و... زمینه اشتغال را به ۵۰ نفر افزایش داد.

کد خبر 338081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.