محققان اصفهانی برنده جایزه نخست مسابقات طراحی ۲۰۱۸ آسیا شدند

نیمکت ارگونومی طراحی شده توسط محققان و دانشجویان دانشگاه آزاد واحد نجف آباد اصفهان برای نخستین بار در کشور به عنوان برنده جایزه نخست مسابقات طراحی ۲۰۱۸ آسیا اتخاب شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این نیمکت با نام نیمکت "موج صخره" از میان ۱۳۵۷ طرح از ۳۵ کشور جهان به مرحله فینال مسابقات طراحی ۲۰۱۸ آسیا که در کشور کره برگزار می‌شود، راه پیدا کرد و اکنون به عنوان برنده نخست مسابقات طراحی آسیا سال ۲۰۱۸ انتخاب شده است.

طراحی این نیمکت ارگونومی با کمک معماری دیجیتال یا الگوریتمیک برای نخستین بار در کشور، توسط گروهی از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد نجف آباد اصفهان صورت گرفته است.

نیمکت "موج صخره" از ۲۵۸ قطعه ساخته شده که هر قطعه براساس پارامترهای اناتومیک اندام انسان طراحی شده است و با درکنارهم قرار دادن این قطعات، می توان به نشیمن‌های استاندارد مختلف  دست پیدا کرد. نیمکت به گونه‌ای طراحی شده است که موجب حذف فشار از روی نقاط پوستی حساس و نواحی استخوانی زیر پوستی می‌شود. تغییرات ساختاری طرح معماری براساس عوامل وارده خارجی یا نیروهای سایت، معماری شکل یافته براساس خواص و ویژگی مواد و شکل گیری ساختار یکپارچه و هوشمندانه طرح بر مبنای پاسخ به عوامل محیطی از دیگر ویژگی های این نیمکت است.

در نیمکت موج صخره ۱۰ فیگور اصلی براساس ضوابط ارگونومی مختص خود درکنار یکدیگر قرار گرفته اند. از ویژگی های بارز این طرح، تفکیک هشت فضا از هم است که باعث ایجاد فرمی پیوسته شده است. در واقع نیمکت با آرایش ۱۰ ریز ارگونومی و ۹ توالی ژنیتیکی در قالب یک همزیستی کامل و بهینه، طراحی شده است.

مسابقات طراحی ۲۰۱۸ آسیا از جمله مسابقاتی است که هر سال از میان کشورهای آسیا به انتخاب طرح های برتر اقدام می‌کند. 

کد خبر 337613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.