۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
منیژۀ ما و سیندرلای آن‌ها

کارگردان نمایش "سیندرلا و منیژه" گفت: "سیندرلا" یک نام جهانی است، همۀ ملت‌ها این قصه را می‌شناسند، با دردهای این شخصیت اندوهناک شده و با شادی او خندیده اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ۱۶ روز است که نمایش "سیندرلا و منیژه" با نقش آفرینی بزرگانی چون احمد خوانساری و بیژن گنجعلی در هنرسرای خورشید اجرا می شود و فرانک کیانی، نویسنده و کارگردان این نمایش با آمیختن دغدغه های گوناگون خود توانسته است نمایشی تلفیقی را بر صحنه، به سمع و نظر مخاطبان خود برساند. وی در رابطه با ایدۀ نوشتن این نمایشنامه به خبرنگار ایمنا گفت: سال ها آرزو داشتم که نمایش سیندرلا را روی صحنه اجرا کنم و حس می کردم که دختران سرزمینم دوست دارند از نزدیک با این قصه ارتباط برقرار کنند. سیندرلا یک نام جهانی است، همۀ ملت ها این قصه را می‌شناسند، با دردهای این شخصیت اندوهناک شده و با شادی او خندیده اند. این بهانۀ خوبی بود تا منیژۀ ما با سیندرلا هم‌سو و هم‌درد شود، چرا که هر دو سخت گرفتار و نیازمند معجزه‌اند. فرشته‌ای باید آنها را از دام بلایا برهاند و این طور نیز می شود. حین پیاده کردن این نمایشنامه به این فکر کردم که سیندرلا را با قصه‌ای ایرانی پیوند دهم و معجزۀ پیدا شدن کفش او را در عالم واقع با معجزه‌های دیگری که هر روز رخ می دهد و ما گاهی از آن بی خبریم تلفیق کنم.

کیانی ادامه داد: در این زمینه مطالعات لازم را انجام دادم و حین کار با فردی به نام آقای اکبری آشنا شدم که یکی از عکاسان بزرگ در حوزۀ دفاع مقدس، سینما و طبیعت است و آن طور که باید و شاید حقشان ادا نشده است. این هنرمند، عکس های بسیار زیبایی از مردم افغانستان ثبت کرده و وقتی متوجه شدم که هنرمندان افغانستانی فعال شهرمان با وجود اینکه تحصیل کرده هستند و رتبه های کشوری دارند، مورد آزار و اذیت برخی از هموطنان ناآگاه قرار می گیرند، تصمیم گرفتم با تکیه بر مجموع این مضامین قصۀ "سیندرلا و منیژه" را بنویسم. فریدون خسروی، نویسنده و کارگردان نیز در این مسیر یاری‌گر من بود.

این کارگردان با اشاره به موانعی که بر سر راه او بوده است، اظهار کرد: حمایتی برای اجرای این تئاتر سنگین از من نشد، اما چون دغدغۀ آن را داشتم جنگیدم و نهایت تلاشم را برای به صحنه بردن آن انجام دادم. حدود یک ماه مرحلۀ انتخاب بازیگر طول کشید و سوله ای را در اطراف اصفهان برای تمرین چهار ماهۀ گروه اجاره کردم. گروه آکروبات نمایش را نیز به صورت جداگانه در یک باشگاه تمرین می دادم تا در نهایت "سیندرلا و منیژه" آمادۀ اجرا شد. به جنبه های بصری کار اهمیت بسیاری دادم چرا که معتقدم به چشم تماشاگر باید احترام گذاشت و دوست دارم مخاطبانم با حس خوب سالن نمایش را ترک کنند. این نمایش تلفیقی از انیمیشن و تئاتر است، صحنه ها و دکور آن قابل پیش بینی نیست و موضوع آن همۀ طیف های سنی را در برمی گیرد.


احمد خوانساری، هنرمند پیشکسوت تئاتر که پس از هفت سال با ایفای نقش "وزیر" در نمایش سیندرلا و منیژه به صحنۀ تئاتر بازگشته است در مورد این نمایش اظهار کرد: یکی از دلایلی که موجب شد بازی در نمایش "سیندرلا و منیژه" را بپذیرم این بود که پیوند نسل جوان تئاتر را با نسل گذشتۀ آن حفظ و تقویت کنم و احساس کردم که این علاقه به همکاری، در بین جوانان وجود دارد. کارگردان این نمایش کار حجیمی را روی صحنه برده و باید از آن حمایت کرد. مهمترین ویژگی این نمایش مردمی بودن آن است و جالب اینکه عکاسی که عکس های او به واسطۀ این نمایش بار دیگر در معرض دید عموم قرار گرفته، در یکی از شب های اجرا به تماشای ما نشست و بسیار خوشحال شد.

خوانساری با اشاره به بار طنز نمایش گفت: تلاش ما بر این بود که حین اجرا موقعیت های طنز نمایش را برجسته کنیم، اگر چه تصمیمی برای این که نمایش به سمت و سوی طنز کشیده شود نداشتیم.


بیژن گنجعلی، دیگر هنرمند پیشکسوت تئاتر که در این نمایش ایفاگر نقش "شاه" است دربارۀ "سیندرلا و منیژه" اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی دو بار در دیگر نمایش ها نقش "شاه" را اجرا کرده بودم، پس از خواندن متن، ویژگی هایی خاصی را در این نقش مشاهده کردم و تصمیم گرفتم آن را برجسته‌تر کنم. بسیار خرسندم که یک خانم با تمام وجود وارد این عرصه شده و همچنین در کنار جوانان در نمایش "سیندرلا و منیژه" ایفای نقش می کنم.

به گزارش ایمنا، نمایش "سیندرلا و منیژه" تا ۲۹ بهمن ماه هر شب رأس ساعت ۱۹ در هنرسرای خورشید به روی صحنه می‌رود.

کد خبر 337508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.