"میدل باس‌ها" به نصف جهان می‌آیند

در این روزها که اصفهان با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند و از شبکه مترو هم بی بهره است، ضرورت توسعه و تقویت ناوگان اتوبوسرانی بیش از بیش احساس می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عمر ناوگان اتوبوسرانی اصفهان به گفته مدیران شهری به هشت و نیم سال رسیده در حالی که در گذشته متوسط عمر ناوگان تنها سه سال بود. طی سال‌های گذشته علی رغم افزایش هزینه‌های سوخت و نگهداری از وسایل نقلیه سنگین، هیچ کمک دولتی برای نوسازی و خرید ناوگان اتوبوسرانی به شهرداری‌ها تزریق نشده؛ هر چند که رییس جمهور کشورمان با اذعان وجود مشکلات حمل و نقل کلانشهرها از اصلاح ناوگان حمل و نقل عمومی تا پایان عمر دولت دوازدهم خبر داده، البته استاندار اصفهان معتقد است نباید معطل بودجه‌های دولتی شد و برای خرید و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد.

در حال حاضر بیش از یک هزار و ۳۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر فعال است که از این تعداد ۵۰۰ دستگاه آن متعلق به بخش خصوصی است و به گفته مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی اصفهان شهرداری‌ها به دلیل حذف یارانه دولتی به تنهایی از عهده خرید ناوگان جدید بر نمی‌آیند و باید به سمت جذب مشارکت بخش خصوصی حرکت کنند. قدرت افتخاری تاکید دارد سن مفید اتوبوس‌ها پنج سال است اما متأسفانه عمر ناوگان اتوبوسرانی به هشت و نیم سال رسیده است.

گفت و گوی قدرت افتخاری مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی اصفهان و حومه در خصوص روند فعالیت‌ها، خرید اتوبوس‌های جدید، نوسازی ناوگان و اقدامات آینده این شرکت را در ادامه می‌خوانید:

لطفا از وضعیت ناوگان اتوبوسرانی اصفهان برایمان بگویید؟

سن مفید اتوبوس‌ها پنج سال است، اما متأسفانه عمر ناوگان اتوبوسرانی هشت و نیم سال رسیده، البته سن ناوگان، ملاک فرسودگی را تعیین نمیکند، اما به طور معمول اتوبوس‌ها پس از گذشت پنج سال کارکرد مفید خود را از دست می‌دهند. ۳۶۰ دستگاه از اتوبوس‌ها گاز سوز است، با این وجود هم تنها نیمی از اتوبوس‌های گازسوز فعال هستند.

شرکت اتوبوسرانی بالغ بر یک هزار و ۸۰۰ نفر پرسنل دارد که از این تعداد یک هزار و ۵۵۰ نفر راننده و مابقی افراد ناظر، کنترل خطوط و نیروهای ستادی اتوبوسرانی هستند، این مجموعه در ۹۷ خط کلانشهر اصفهان و بیش از دو هزار و ۱۰۰ کیلومتر مسیر به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کنند.

میانگین عمر اتوبوس‌های درون شهری در دیگر کلانشهرها چگونه است؟

در سایرکلانشهرها سن ناوگان به ۱۰ سال هم می‌رسد، زیرا شهرداری‌ها به دلیل حذف یارانه دولتی به تنهایی از عهده خرید ناوگان جدید بر نمی‌آیند، البته در آینده این دیدگاه غیرمنطقی که شهرداری‌ها به صورت مستقیم خرید اتوبوس را انجام دهند، وجود نخواهد داشت و نوسازی ناوگان باید با مشارکت بخش‌خصوصی صورت گیرد.

طی چند سال اخیر خطوطBRT  در شهر راه اندازی شد، ارزیابی شما از اثرگذاری این مسیرها چیست؟

سیستم BRT یا سامانه اتوبوس‌های تندرو در برخی از کشورهای دنیا مرسوم و رایج است، البته استانداردها و ویژگی‌های خاص خود را دارد. در مجموع سیستم BRT با سرفاصله زمانی کم، سطح کیفیت سرویس‌دهی بیشتر، گستردگی خدمات برای افراد مختلف جامعه و ایستگاه‌ها و مسیرهای مجزا شناخته می‌شود.

به واسطه وضعیت موجود شبکه معابر شهر اصفهان، تا حدودی توانسته‌ایم مسیرهای BRT را به ویژه در خط یک، متناسب با استانداردها احداث کنیم. با توجه به کم‌شدن سرفاصله زمانی خطوط که بین دو تا پنج دقیقه است، کارآیی و ضریب کارکرد اتوبوس‌های ویژه BRT بیشتر از سایر اتوبوس‌ها است و بیشترین جابه جایی مسافر از این طریق انجام می‌شود. به عنوان مثال در خط یک مسیرBRT روزانه ۱۱۰ هزار نفر مسافر جا به جا می‌شود، این در حالی است که هنوز کریدور BRT در شهر اصفهان راه‌اندازی نشده تا در یک مسیر چند خط اتوبوسرانی حرکت کند.

سرفاصله زمان حرکت اتوبوس‌ها چقدر است؟

در ساعات اوج ترافیک، اتوبوس‌ها به صورت دسته‌ای حرکت می‌کنند، یعنی دو تا سه دستگاه اتوبوس در هر دو دقیقه به صورت دسته‌ای تردد کرده و در ساعات غیر اوج، سرفاصله زمانی هر پنج دقیقه یک بار است.

برای سهولت استفاده روشندلان از خطوط اتوبوس چه برنامه‌ای دارید؟

پروژه‌ای در چند ماه گذشته کلید خورده تا استفاده از سیستم صوتی برای اطلاع‌رسانی به روشندلان محقق شود، اگر مراحل تست و آزمایش آن به خوبی صورت گیرد، قادر خواهیم بود اتوبوس‌ها را برای اطلاع رسانی به روشندلان مجهز به سیستم های صوتی کنیم، البته اتوبوسرانی اصفهان باید خیلی پیش‌تر در راستای جلب رضایت روشندلان تلاش می‌کرد.  افزایش اعتماد مردم به برنامه زمانبندی اتوبوس‌ها از برنامه‌های مهم شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان است، ضمن اینکه باید برای ایجاد نظم و اجرای برنامه زمانبندی در حمل و نقل عمومی تلاش کرد. باید خیابان‌ها را خلوت و امکان تردد اتوبوس را فراهم کرد، اولویت دادن به خطوط اتوبوس در تقاطع‌ها و جاهایی که تأخیر در رسیدن اتوبوس‌ زیاد است، باید مد نظر قرار گیرد. البته قرار است در کریدور خیابان امام خمینی و محورهای پیرامون آن که ناوگانی فرسوده و مسافت‌های طولانی دارد، پروژه ای اجرا و به واسطه آن مشکلات برطرف شود.

در ارتباط با این پروژه بیشتر توضیح می‌دهید؟

در خیابان امام خمینی بالغ بر ۱۳ خط موازی در حال تردد هستند که بخش اعظمی از ناوگان اتوبوسرانی این خطوط سن بالای ۱۱ سال دارد، در این مسیر برخی خطوط تنها با چهار دستگاه اتوبوس راه‌اندازی شده و بهره‌وری مناسب را ندارد، حتی با توجه به کم بودن تعداد ناوگان، نظم حرکتی دیده نمی‌شود و اگر یکی از این اتوبوس‌ها دچار مشکل شده یا از چرخه حذف شود، سرفاصله زمانی تردد آنها بسیار طولانی‌تر خواهد شد.

در حال حاضر مردم ساکن در محدوده کریدور خیابان امام خمینی، سرفاصله زمانی بسیار بالا، اتوبوس‌های فرسوده، زمان سفر طولانی و مجموعه‌ای از مشکلات را تحمل می‌کنند، اما در اسفندماه با بازنگری خطوط پروژه‌ای را آغاز خواهیم کرد که به واسطه اجرای آن، عمر ناوگان اتوبوسرانی در محدوده امام خمینی(ره) کاهش پیدا کرده و کمیت و کیفیت ناوگان بهتر خواهد شد.

با اجرای این پروژه تعداد اتوبوس‌ها در محورهای منتهی به خیابان امام خمینی افزایش و ناوگان از فرسودگی خارج خواهد شد، همچنین سرفاصله زمان انتظار مردم در این خطوط که در حال حاضر۳۰ دقیقه است به کمتر از ۱۰ دقیقه کاهش پیدا می‌کند، ضمن اینکه نرخ کرایه اتوبوس تغییر خاصی نخواهد کرد و ارتباط و یکپارچگی بین سیستم اتوبوسرانی با سیستم قطارشهری در پایانه قدس به وجود خواهد آمد. این پروژه تا قبل از نوروز ۹۷ به نتیجه می‌رسد و در فاز اول چهار خط پروژه مورد بهره برداری قرار می‌گیرد، اصلاح مسیر خطوط انجام و بالغ بر ۳۰ دستگاه اتوبوس جدید اسکانیا به کریدور خیابان امام خمینی اختصاص خواهد یافت.

در واقع با اجرای این پروژه ناوگان خط اصلی خیابان امام خمینی نوسازی و ناوگان سایر خطوط بهسازی می‌شود، همچنین در محله عاشق‌آباد، کوثر، مهدیه، کوجان، عطاءالملک، خیابان وحدت، خیابان امام رضا(ع)، خیابان شهدای لیمجیر که خطوط اتوبوس وجود نداشته، مجهز به مسیر اتوبوس می‌شود.

اطمینان خاطر دارم با توجه به این تغییرات بنیادین، رضایتمندی مردم به لحاظ زمان سفر، زمان انتظار و کیفیت ناوگان حاصل خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این پروژه ها در کریدورهای زینبیه، رباط و کاوه نیز اجرایی و اتوبوس‌های فرسوده مناطق دو، ۹، ۱۱، هشت و ۱۲ در این فاز بهسازی و اتوبوس‌های بهتری در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد، اما مهمترین نکته این تغییرات یکپارچگی سیستم مترو و اتوبوسرانی است.

آیا اتوبوس‌های فرسوده از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل می‌شود؟

شهروندان هر کجای شهر در شمال، غرب، جنوب یا حتی مناطق مرفه شهر زندگی کنند، با اتوبوس‌های فرسوده مواجه می‌شوند، این منطقی نیست که اتوبوسهای فرسوده از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل شود. عمر ناوگان اتوبوسرانی بالا است، اما به هیچ عنوان اتوبوس فرسوده‌ای را از یک نقطه به نقطه دیگر شهر منتقل نمی‌کنیم.

با توجه به اینکه چند دهه از حذف مینی‌بوس‌ها در خیابان‌های شهر گذشته، اما برای جایگزینی آنها فکری نشده، همچنین در بسیاری از خیابانها امکان تردد اتوبوس های معمولی وجود ندارد، درصدد هستیم از میدل باس‌ها (مینی بوس‌های جدید) استفاده کنیم تا علاوه بر اینکه قیمت تمام شده آنها نسبت به اتوبوس‌های معمولی کمتر است و صرفه اقتصادی دارد، امکان تردد در خیابان های کم‌عرض که یکی از شاخصه‌های شهر اصفهان است، فراهم شود.

چرا اتوبوس ها در مبدأ خطوط روشن نگهداشته می‌شود؟

این فرهنگ قدیمی در بین اذهان راهبران است، اتوبوس‌ها گاهی از روی عادت و گاهی بابت نگرانی از ایجاد مشکلات فنی به دلیل عمر بیش از حد، روشن نگهداشته می شود، بنا داریم با همکاری راهبران در سال آینده روشن ماندن اتوبوس‌ها در مبدأ را به حداقل برسانیم.

طرح‌های توسعه در شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان کدامند؟

آنچه مد نظر داریم افزایش رضایتمندی شهروندانی است که از ناوگان اتوبوسرانی استفاده می‌کنند و جلب توجه آن دسته از شهروندانی است که در حال حاضر از اتوبوس استفاده نمی‌کنند. نوسازی و بهسازی ناوگان، اجرای برنامه زمانبندی اتوبوس‌ها در ایستگاه‌ها و پایانه‌ها به منظور جلب رضایت و افزایش اعتماد شهروندان، کاهش آلاینده‌ها با نوسازی ناوگان، استفاده از امولسیون و فیلتر، از جمله برنامه‌های مد نظر شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه است. همچنین سیستم نرم افزار یکپارچه مدیریت ناوگان در دستور کار است، ضمن اینکه برای نگهداری و تعمیرات اتوبوس‌ها نیز سیستم‌های جامعی طراحی شده است.

شهروندان می‌توانند نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۶۴۶، شماره تلفن ۳۴۷۱۱۸۹۰ یا کانال تلگرامی hamyaranbus با مسئولان شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان در میان بگذارند.

کد خبر 337309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • lحسن IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
    0 0
    خط بی آر تی خیابان فاطمی روزانه به چند نفر سرویس می دهد؟