۱۹ میلیون نفر در کشور با "بد مسکنی" مواجه هستند

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۱۹ میلیون نفر در کشور با پدیده بد مسکنی مواجه هستند، گفت: چالش اصلی کلانشهرها کمبود زیرساخت ها بین مرکز شهر و حومه شهرهاست، اگر حمل و نقل سریع و روان و ریلی وجود داشته باشد، تاثیر مستقیمی بر تقاضای مردم برای زندگی در حومه شهر خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس آخوندی امروز (پنجشنبه) در آیین اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهر گفت: ستاد بازآفرینی شهر در دولت تدبیر و امید در شهریورماه ۹۳  تشکیل شد، در این راستا بیش از ۱۹ وزارتخانه و سازمان برای تشکیل این ستاد به صورت همزمان جلساتی را برگزار کردند.

وی با بیان اینکه ۱۹ میلیون نفر در کشور با پدیده "بدمسکنی" مواجه هستند، افزود: چالش اصلی کلان شهرها کمبود زیرساخت ها بین مرکز شهر و حومه شهرهاست، اگر حمل و نقل سریع و روان و ریلی وجود داشته باشد، تاثیر مستقیمی بر تقاضای مردم برای زندگی در حومه شهر وجود خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ارتقا کیفیت زندگی و دسترسی سریع و مطمئن به امکانات شهری باعث افزایش تقاضای زندگی در حومه شهرها می شود.

آخوندی خاطرنشان کرد: در بافت های فرسوده شهری سیاست بازآفرینی را دنبال می‌کنیم، زیرا بر این باور هستیم شهرها بیش از آنکه مجموعه کالبدی باشند یک سازمان اجتماعی با هویت مشخص و شبکه های درونی هستند.

وی اضافه کرد: سیاست بنیادین دولت، توانمندسازی این سازمان اجتماعی در شکل جمعی و انفرادی است که در شکل جمعی بازگشت به هویت ایران شهری و در شکل انفرادی توانمندسازی ساکنان در سکونتگاه ها مهمترین هدف است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ساخت شهرهای ایران به عنوان کالبدی برای شبکه های اجتماعی خرد در قالب محله ها معنی پیدا می‌کند و محله ها در ارتباط و وابستگی با یکدیگر معنی می‌یابد.

آخوندی ادامه داد: در پیمایش کلی سکونتگاه‌های ناکارآمد شهری کشور به این نتیجه رسیدیم که ۲۷۰۰ محله، ۵۴۳ شهر و ۱۴۱هزار هکتار بافت فرسوده یا حاشیه ای در کشور وجود دارد که حدود ۱۰ میلیون نفر در این نوع بافت‌ها زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه بازآفرینی محله‌ها به معنی بهبود زندگی بیش از شش هزار خانوار است، گفت: اگر سه میلیون واحد مسکونی ظرف ۱۰ سال بهسازی و نوسازی شود، یکی از بهترین برنامه‌های بازآفرینی در مقیاس ملی و حتی بین المللی اجرا شده است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بر اساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر واگذاری کار مردم به مردم و برنامه دولت مبنی بر فعال سازی بخش خصوصی به دنبال برنامه‌ریزی، تسهیل و فراهم کردن بستر لازم برای نوسازی و بازسازی بافت فرسوده هستیم.

آخوندی خاطرنشان کرد: برنامه ریزی به جای اجرای پروژه از سوی دولت مهمترین هدف است، بزرگترین نکته انحرافی مسکن مهر تاکید بر پروژه محوری به جای برنامه محوری بوده است، همین انحراف باعث لغزش دولت به تصدی ساخت مسکن شد.

وی اضافه کرد: در برنامه بازآفرینی شهری به عنوان بزرگترین برنامه توسعه شهری تاریخ ایران، دو برنامه پنج ساله داریم که در برنامه اول یک هزار و ۳۳۴ محله برای بازسازی انتخاب شده است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: درگام نخست به دنبال آفرینش مجدد عناصر استخوان بندی محله ها هستیم، متناسب سازی زندگی با دوران معاصر، دسترسی ساکنان به خدمات زیربنایی و روبنایی جدید و توزیع خدمات محله‌ای، گام‌هایی است که باید در بازآفرینی بافت های فرسوده مورد توجه قرار گیرد.

آخوندی گفت: با وجود کمترین اقدام در جهت احیاء هویت و استخوان بندی محله ها، با استقبال زیادی از ساکنان این نوع بافت‌ها مواجه شدیم که انتظار آن را نداشتیم.

وی افزود: اهداف مورد نظر در پنج برنامه شامل توسعه امکانات و خدمات روبنایی، ارتقاء زیرساخت ها، بهسازی فضای شهری، بازآفرینی محله‌ها، ارتقاء توانمندی‌های اقتصادی و ظرفیت‌سازی اجتماعی تنظیم شده که تمام برنامه‌ها برابر قانون به تصویب ستاد بازآفرینی رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برای تحقق این پنج برنامه نیاز به ۷۵ هزار میلیارد تومان اعتبار ظرف مدت پنج سال داریم که بخش عمده ای از این مبالغ هم اکنون نیز در بودجه دستگاه‌های مربوطه پیش بینی شده است، از این رو نیاز به تخصیص عمده نداریم.

آخوندی خاطرنشان کرد: سیاست های ابلاغی رییس جمهور، تمام دستگاه های ذی ربط را مکلف می کند که ۳۰ درصد منابع خود را در این محله ها هزینه کند، برای تامین کسری ها درخواست ما تخصیص سالانه یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای پنج برنامۀ ذکر شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نرخ تسهیلات بانک‌ها ۱۸ درصد است که در عمل بیشتر هم می شود، اما در طرح بازآفرینی شهری نرخ این تسهیلات به یک سوم کاهش می یابد.

کد خبر 336827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.