۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴
وصول مالیات بر ارزش افزوده در اصفهان مبدل به بیماری مزمن شده است

لنجان-رییس شورای اسلامی زرین شهر گفت:مطالبات شهرداری‌های شهرستان لنجان و مبارکه در حوزه عوارض آلایندگی و مالیات بر ارزش افزوده به یک بیماری مزمن تبدیل شده است.

سعید نادی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، با بیان اینکه مطالبات شهرداری‌های شهرستان لنجان و مبارکه در حوزه عوارض آلایندگی و مالیات بر ارزش افزوده به یک بیماری مزمن تبدیل شده است، اظهار کرد: امروز شهرداری‌های شهرستان لنجان و مبارکه مطالباتی در حوزه مالیات بر ارزش افزوده و عوارض آلایندگی دارند که این مسئله باعث شده مشکلات شهرداری‌ها بر روی هم انباشته شود و عدم وصول مطالبات شهرداری‌ها از سوی اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان، زنگ خطر برای همه شهرداری‌ها به صدا درآورده است.

وی افزود: متاسفانه طی سال‌های گذشته اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان نشان داده عزمی برای وصول مطالبات شهرداری‌های استان بخصوص شهرستان لنجان و مبارکه در حوزه عوارض آلایندگی و مالیات بر ارزش افزوده ندارد.

رییس شورای اسلامی زرین شهر تصریح کرد: نباید فراموش کرد حجم بالای مطالبات شهرداری‌های شهرستان لنجان و مبارکه در حوزه مالیات بر ارزش افزوده و آلایندگی و عدم  ‌پرداخت آن‌ها طی سنوات گذشته، از یک‌سو شهرداری را با کمبود منابع برای به‌ثمررساندن پروژه‌های عمرانی روبه‌رو کرده و ازسوی دیگر ارزش اقتصادی این مطالبات را با گذر زمان به حداقل ‌رسانده است.

وی ادامه داد: شاید برخی مطرح کنند نبود قاطعیت در شهرداری‌ها شهرستان لنجان و مبارکه و عدم پیگیری آنها یکی از دلایل انباشته شدن مطالبات شهرداری است، اما باید گفت شهرداری‌ها تاکنون با اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان مدارا کرده‌اند.

نادی زاده اضافه کرد: شهرداری‌های شهرستان لنجان و مبارکه از سال ۱۳۹۱ تاکنون مطالباتی را دارند و از سال ۹۳ پیگیری‌ها آغاز شده، اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است، بر همین اساس امروز انسجامی مثال زدنی بین شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهرستان لنجان و مبارکه برای تحقق مطالبات خود ایجاد شده است.

وی عنوان کرد: شهرداری‌های شهرستان لنجان بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان در حوزه عوارض آلایندگی از سال‌های قبل ۹۳ طلبکار هستند که این مهم قطعی شده و برگه تشخیص آن نیز صادر شده است، کارخانه ذوب‌آهن نیز برای آن چک صادر کرده، در سازمان مالیاتی کشور به ثبت رسیده و به استان بازگشته است، اما تاکنون سهم شهرداری‌ها پرداخت نشده است.

رییس شورای اسلامی زرین شهر خاطرنشان کرد: شهرداری‌های شهرستان مبارکه نیز به همین میزان از فولاد مبارکه طلبکار هستند، با این تفاوت که برگه تشخیص اجرائیه از سوی اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان همچنان صادر نشده است.

وی متذکر شد: اعتراضاتی که در این حوزه از سوی شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها وجود دارد، به دلیل کوتاهی اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان در این حوزه است، چراکه اگر تنها مطالبات شهرداری‌ها در حوزه عوارض آلایندگی محقق شود، قطعا شرایط در شهرداری‌ها سر وسامان پیدا خواهد کرد.

نادی زاده افزود: طبق گزارشات ارایه شده توسط معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور به شهرداران شهرستان لنجان و مبارکه به خوبی مشخص شد، میانگین تحقق مالیات بر ارزش افزوده در استان اصفهان پایین‌ترین رقم در کشور است و این درحالیست که مالیات بر ارزش افزوده متعلق به استان بوده و کم‌کاری در این حوزه مشکلات فراوانی را برای شهرداری‌ها به وجود اورده است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر کارخانه‌ای همچون ذوب آهن مدعی است، که بدهی در این حوزه ندارد و مبالغ خود را پرداخت کرده است، اما در واقع، حلقه مفقوده وصول مطالبات شهرداری‌ها در این حوزه بوده و بر همین اساس شورای اسلامی شهرهای شهرستان لنجان و مبارکه  با جدیت برای پیگیری مطالبات شهرداری وارد گود شدند تا مطالبات خود را از طرق قانونی پیگیری کنند؛ چراکه ما معتقدیم اگر ظرفیت شورا برای پیگیری مطالبات وارد کانال قانونی خود نشود، بی نتیجه خواهد بود.

رییس شورای اسلامی زرین شهر با بیان اینکه لزوم اصلاح ساختار در حوزه درآمدهای پایدار در شهرداری‌ها به شدت احساس می‌شود، گفت: حکایت امروز شهرداری‌ها بسیار شنیدنی است؛ وجود چالش‌های فراوان آن هم در وضعیت موجود، درآمد شهرداری‌ها را با مشکلات متعدد روبه‌رو کرده و تکلیف شهرداری‌ها نیز مشخص نیست.چراکه وقتی شهرداریها بودجه می‌خواهند، دولت آن را خودکفا و مستقل می‌داند و در مقابل برای هر اقدام کوچکی باید از نهادهای دولتی ده‌ها مجوز بگیرند.

وی تاکید کرد: البته بحث خودکفایی شهرداری‌ها از دهه ۶۰ مطرح شده و از آن تاریخ نیازهای مالی شهرداری‌ها باید از طریق شهر و شهروندان تامین شود و شهرداری‌ها از فروش تراکم و... درآمد کسب می‌کردند که درآمدی کاملا متزلزل به حساب می‌آید. بر همین اساس شهرداری‌ها با توجه به هزینه‌های جاری و ثابت خود مانند حقوق کارکنان و خدمات شهری امکان صرفه‌جویی ندارند؛ لذا باید در رابطه با وصول عوارض آلایندگی و مالیات بر ارزش افزوده در استان چاره اندیشی شود.

کد خبر 336716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.