بخیل نیستیم/ اصفهانی ها از تبعیض ناراحتند

حسن روحانی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ گفته بود "دولت یازدهم مردم را از خطر خشکی دریاچه ارومیه نجات داد و اینبار نوبت زاینده رود است"، اما خبرها حاکی از آن است که همچنان نوبت زاینده رود نرسیده و طرح سه میلیاردی فاینانس خارجی برای احیای دریاچه ارومیه در دستور کار دولت قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استاندار آذربایجان غربی روز پنجشنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه آذربایجان غربی با اشاره به موافقت رییس جمهوری با پیشنهاد استفاده از سه میلیارد دلار فاینانس خارجی برای اجرا و تکمیل طرح های احیای دریاچه ارومیه، اعلام کرد مذاکره با سرمایه گذاران خارجی نیز در این زمینه آغاز شده است.

قضیه از آنجا آغاز شد که در آذر ماه امسال، عیسی کلانتری، معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست که همزمان عهده‌دار مدیریت ستاد احیای دریاچه ارومیه است، از تامین اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی ستاد احیا خبر داده و گفته بود با اینکه دولت در ماه گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان به ستاد احیای دریاچه ارومیه پرداخت کرده، اما بودجه‌ای که باید به ستاد پرداخت شود، حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان است.

مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در نهایت با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه با بودجه سنواتی احیا نمی‌شود، طرح استفاده از منابع مالی خارجی برای تامین هزینه مورد نیاز این ستاد را مطرح کرده و گفته بود اگر سازمان برنامه و بودجه پول ندارد، دولت اجازه دهد از منابع خارجی وام بگیریم. حال به نظر می رسد رایزنی های مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه به ثمر نشسته و با جلب موافقت رییس جمهور شرایط لازم برای جذب فاینانس خارجی برای احیای دریاچه ارومیه فراهم شده است.

از آنجا که پرداخت مجدد به قضیه دریاچه ارومیه و اختصاص بودجه به این معضل زیست محیطی شمال غرب کشور، با بی توجهی و عدم اقدام جدی در قبال مشکل زیست محیطی حوضه زاینده رود و تالاب گاوخونی همزمان شده است، خبرگزاری ایمنا گفت‌و گویی اختصاصی با «سید رضا موسوی لارگانی»، رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان انجام داده و نظر او را در رابطه با عملکرد دولت در قبال زاینده رود و پیشنهاد وی پیرامون استعفای دسته جمعی نمایندگان اصفهان در صورت عدم رسیدگی به موضوع زاینده رود، جویا شده است. 

نظر شما در مورد موافقت رییس جمهور با اختصاص سه میلیارد دلار فاینانس خارجی برای احیای دریاچه ارومیه چیست؟

نمایندگان اصفهان خشک شدن دریاچه ارومیه را هم مشکل زیست محیطی مهمی می دانند و بنابراین بارها در مجلس و مصاحبه های مختلف از رییس جمهور و هیات دولت به خاطر همتی که برای احیای دریاچه ارومیه به خرج داده اند تشکر کرده اند. نمایندگان اصفهان بخیل نیستند و به این مساله اذعان دارند که دریاچه ارومیه هم به احیا نیاز دارد، اما معتقدند همان اهتمامی که برای دریاچه ارومیه اعمال شده، باید برای زاینده رود هم به کار گرفته شود. اکنون پنجمین سالی است که روحانی در راس کار است و تا کنون چندین مرتبه به مردم شریف اصفهان قول داده است که نه تنها آب در رودخانه جاری خواهد شد، بلکه احیای زاینده رود و تالاب گاو خونی هم در برنامه قرار می گیرد. آخرین قول روحانی برای احیای زاینده رود هم به رقابت های انتخاباتی سال ۹۶باز می گردد که در سفر به اصفهان اعلام کرد این دفعه دیگر قطعا نوبت اصفهان و زاینده رود است.

نمایندگان اصفهان تا کنون چه اقداماتی برای پیگیری وعده های رییس جمهور در زمینه احیای زاینده رود انجام داده اند؟

همه نمایندگان استان اصفهان، علاوه بر پیگیری هایی که در دولت یازدهم انجام دادند، در مدت همین چند ماهی که از عمر دولت دوازدهم می گذرد، نامه ای را امضا و از رییس جمهور درخواست کردیم وعده های خود را در مورد زاینده رود عملیاتی کند. .همچنین در جلسه ای که با جهانگیری معاون اول رییس جمهور داشتیم نیز همین درخواست را مطرح و سوال کردیم قرار بوده کارگروهی مثل کارگروه احیای دریاچه ارومیه برای احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی هم تشکیل شود، پس چرا نشده و احیای آن به تاخیر افتاده است؟

نمایندگان اصفهان قبل از جلسه رای اعتماد به وزیر نیرو دو جلسه با «بی طرف» گذاشتیم که البته رای نیاورد، ولی الان هم معاون و قائم مقام وزارت است و می تواند مؤثر باشد. با اردکانیان هم در زمان رای اعتماد و همچنین هفته گذشته جلسه داشتیم و مجددا بحث احیای زاینده را مطرح کردیم و وزیر نیرو قول داد کارگروه احیای زاینده رود را تشکیل دهد، اما متاسفانه همتی که برای  استان های دیگر وجود دارد، در قبال اصفهان دیده نمی شود.

نمایندگان اصفهان بارها تاکید کرده اند که نگاه به استان اصفهان نباید صرفا یک نگاه کشوری باشد، چرا که هر مقام بین المللی که به ایران می آید اگر قصد سفر به شهرهای دیگر را داشته باشد حتما از اصفهان دیدار خواهد کرد، بنابراین باید یک نگاه بین المللی به قضیه زاینده رود اصفهان وجود داشته باشد.

در بحث بودجه، از بین ۳۱ استان، ردیف بیست و هشتم را به استان اصفهان اختصاص می دهند، در حالیکه استان اصفهان با عوارض و مالیاتی که به خزانه می ریزد، حداقل بودجه ۶_۷ استان را تامین می کند. سهم درستی از بودجه که به اصفهان نمی دهند، برای آب اصفهان هم که کاری نمی کنند،حداقل از این پتانسیلی که به وجود آمده و زمینه جذب فاینانس خارجی فراهم شده، برای احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی استفاده کنند تا از مهاجرت مردم اصفهان هم جلوگیری شود. در حال حاضر پشت سد تنها ۱۴۰ میلیون متر مکعب آب وجود دارد، این در حالی است که تنها برای  آب آشامیدنی مردم استان ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب نیاز داریم.

آیا امکان استفاده از فاینانس برای زاینده رود هم وجود دارد؟

قطعا شرایط استفاده از فاینانس خارجی برای زاینده رود وجود دارد، هر چند سرمایه گذاران داخلی هم برای این کار آمادگی دارند. نباید بگذاریم حتما مشکلی پیش بیاید بعد دنبال راه حل باشیم، به هر حال پیشگیری بهتر از درمان است و قبل از ایجاد بحران باید کاری کرد. سرمایه گذاران داخلی اعلام آمادگی کرده اند که حتی در پروژه هایی مثل تبدیل پساب به آب زلال ورود کنند، البته شرط‌هایی هم دارند که شرایط برای فعالیت آنها فراهم شود.

چه موانعی پیش روی سرمایه گذاران داخلی برای ورود به بحث احیای زاینده رود وجود دارد؟

بخشی نگری که در برخی استان ها و شهرستان ها وجود دارد یکی از دلایلی است که باعث شده سرمایه گذاران نتوانند به این بحث ورود کنند. از سوی دیگر، سوء مدیریت عامل مهم دیگری است که مانع ورود سرمایه گذاران شده است؛ متأسفانه در سطح کشور مدیریت جامعی در رابطه با آب نداریم و بخشی شدن و طرح نظرات مختلف سبب لطمه به حوضه های آبی کشور شده است.

مثلا کار احداث تونل سوم کوهرنگ ۲۵سال پیش آغاز شده و حدود ۲۴کیلومتر تونل حفاری شده در آن زمان مسوولین به فکر نبودند که این تونل سد هم می خواهد و حال بعد از ۲۵سال که میلیاردها تومان خرج شده، این قضیه را مطرح می کنند که این پروژه به محیط زیست آسیب می زند. این مساله جای تعجب و تفکر دارد که چرا همان ۲۵سال پیش به این قضیه توجه نشد.

به نظر شما مدیریت همزمان عیسی کلانتری بر سازمان محیط زیست و کارگروه احیای دریاچه ارومیه بر تصمیمات بخشی و یکسویه وی تأثیر دارد؟

البته اینها منافاتی با هم ندارند، اما یکی از مشکلات جدی کشور این است که یک مدیر به طور همزمان در ۱۰_۲۰ جا هیات مدیره، مشاور و مسئول است. وقتی در کشور اینهمه جوان بیکار  و تحصیلکرده داریم، درست نیست یک نفر در چند جا فعالیت کند. از طرف دیگر خود آن شخص مسئول هم نمی تواند به طور همزمان در چند زمینه فعالیت مفید داشته باشد، خصوصا در زمینه ای مثل محیط زیست که حوزه ساده ای نیست و به ساعت ها کار و برنامه ریزی نیاز دارد.

نکته ای که مسئولان کشور باید به آن دقت داشته باشند این است که مردم ما از کمبودها و مشکلاتی که گریبانگیر کشور است، ناراحت نیستند، اما از تبعیض ناراحتند؛ چرا باید به یکی از مشکلات اینقدر رسیدگی و برای آن برنامه ریزی شود، اما به مشکل بقیه استان ها رسیدگی نشود. مردم استان اصفهان دِین خود را به نظام ادا کرده اند، این استان شش درصد جمعیت کشور را دارد، اما ۱۰ درصد شهدا و ۱۰تا ۱۵ درصد جانبازان کشور متعلق به این استان هستند. این مردم نباید کارهایشان مغفول بماند، مخصوصا که در حال حاضر همه مردم اصفهان از هر قشر و صنفی، مشکل بی آبی زاینده رود را مشکل اساسی خود می دانند.

 پیشنهاد استعفای دسته جمعی نمایندگان اصفهان به کجا رسید؟

ما نمایندگان اصفهان هنوز روی حرف خود مبنی بر استعفا هستیم. اگر به داد اصفهان نرسند، ما استعفا می دهیم و این یک تهدید نیست؛ اگر بنا باشد به حرف ما گوش ندهند دلیلی ندارد ما در محل قانونگذاری کشور باقی بمانیم.

آیا برنامه مشخصی برای طرح بحث فاینانس برای احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی دارید؟

بله. همین روزهای آینده که بحث بودجه هنوز در مجلس در جریان است، موضوع استفاده از فاینانس برای احیای زاینده رود را از طرف مجمع نمایندگان استان اصفهان مطرح می کنیم و نامه ای به رییس جمهور می نویسیم تا با استفاده از فاینانس در حوزه زاینده رود و تالاب گاو خونی هم موافقت کند.

کد خبر 335750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.