این همه آلودگی با حمل و نقل عمومی؟!

نگاهش به امتداد خیابان است؛ خسته از کار روزانه؛ سوز سرما طاقتش را بریده، ۱۵ دقیقه ای منتظر است، اما هنوز خبری از اتوبوس نیست...

به گزارش ایمنا، کیفش را محکم فشار می‌دهد و سرش را پایین می‌اندازد، عقربه‌های ثانیه شمار تکراری شده، اما باز هم باید در انتظار ماند، بالاخره ارابه‌ای آهنی که پر از دود سفید و سیاه است، مقابل ایستگاه می ایستد؛ مه دودی که در داخل و بیرون اتوبوس آکنده شده، سرفه‌ امانش را می برد؛ به سختی خود را در اتوبوس جا می دهد؛ حتی جای ایستادن نیست؛ اما باید تحمل کرد.

دودزایی اتوبوس‌ها، ازدحام جمعیت و تأخیرهای طولانی مدت ناوگان اتوبوسرانی بارها و بارها از سوی مردم و رسانه‌ها مورد نقد قرار گرفته است. ناوگانی که در روزهای خاکستری باید زخم‌های شهر را التیام بخشد، خود نمک بر زخم آلایندگی هوا می‌پاشد.

خود را در میان انبوه جمیعت جا می‌دهد؛ صدایی دلخراش از موتور اتوبوس بلند می‌شود؛ صدای اعتراض مسافران بالا می‌رود.

-  مدام تذکر می‌دهند با حمل و نقل عمومی سفر کنید، اما وضعیت اتوبوسهای شهر در این هوای آلوده مناسب نیست؛ حتی برخی اوقات اتوبوس ها آلاینده تر از خودروهای شخصی است.

-   این همه آلودگی با حمل و نقل عمومی...

-  وقتی هنوز نتوانسته اند اتوبوس های استاندارد خریداری کنند چه انتظاری از مردم دارند که از خودروهای شخصی‌شان استفاده نکنند.

-  اکنون مردم با پرداخت کرایه اتوبوس، شخصیت خود را نشان می دهند، اما اینکه کی نوبت مسئولان می‌شود تا اتوبوس نو بخرند، خدا می داند.

این تنها یک تصویر از حال و روز ناوگان اتوبوسرانی اصفهان است که دیگر برای شهروندانش عادی شده است در حالی که با توجه به آلودگی هوا و ترافیک خیابان های اصفهان ناوگان حمل و نقل عمومی باید با ایجاد شرایط جا به جایی با کیفیت تر، شهروندان را از جا به جایی با خودروی شخصی منصرف کند.

امین همدانی، کارشناس حمل و نقل شهری با اشاره به اهداف ناوگان حمل و نقل عمومی به ایمنا می‌گوید: ناوگان حمل و نقل عمومی در راستای کاهش هزینه‌های سوخت، استفاده کمتر از خودروهای شخصی، کاهش آلودگی هوا و ترافیک در سطح شهرها فعال هستند.

وی ادامه می‌دهد: دولتمردان همواره تلاش می‌کنند با برشمردن فواید و استفاده از حمل و نقل عمومی از طریق آموزش، فرهنگسازی و ترغیب شهروندان اهمیت و جایگاه این ناوگان را نهادینه کنند، اما متاسفانه برخی از اتوبوس‌های شهر اصفهان نه تنها نتوانسته بر اساس اهداف حرکت کند، بلکه بر آلودگی هوا نیز افزوده است.

این کارشناس حمل و نقل شهری اضافه می‌کند: بر اساس مصوبه هیئت دولت، میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی هشت سال است، اما بر اساس آمار سازمان اتوبوسرانی از ۱۱۰۰ دستگاه اتوبوس، بیش از ۳۰۰ دستگاه عمر بالای ۹ سال دارد و نیز از ۷۷۶ مینی بوس ۹۰ درصد آن فرسوده است، این آمار ضرورت تغییر نگرش بر سیستم ناوگان اتوبوسرانی را ایجاب می کند.

همدانی با اشاره به تغییر رویکرد و راهبرد این سیستم اظهار می‌کند: یکی از راهبردها، ورود بخش خصوصی به ناوگان اتوبوسرانی با وضع قوانین جدید و ایجاد انگیزش و سودآوری برای سرمایه‌گذاران است.

وی با اشاره به ضرورت اجرا و نظارت بر قوانین هوای پاک شامل تغییر سوخت و استانداردسازی سوخت یورو چهار ادامه‌ می دهد: در این رابطه، روند استفاده از سوخت‌های فسیلی باید تغییر و به سوخت‌های پاک تبدیل شود. بر اساس اعلام آمار سازمان اتوبوسرانی بیش از ۱۵۰ اتوبوس که با سوخت گاز کار می کنند به دلیل نبود جایگاه سوخت رسانی بلااستفاده در پارکینگ مانده است، بنابراین در این مسیر باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

همدانی با اشاره به بازنگری جدی و تخصصی در سیستم بی. آر. تی می گوید: بهتر است سیستم های حمل و نقل سبک شهری مانند تراموا جایگزین اتوبوس های تندرو شود.

وی در خصوص نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اظهار می‌کند: برای کاهش آلایندگی اتوبوس‌ها بهتر است از بازسازی ظاهری اتوبوس‌ها و استفاده مجدد از آنها خودداری کرد و بازسازی و نوسازی ناوگان به صورت واقعی و حقیقی انجام شود. 

علیرضا صلواتی، معاون حمل و نقل شهردار اصفهان در خصوص وضعیت ناوگان اتوبوسرانی می گوید: متاسفانه میانگین عمر اتوبوس‌های شهر 8.5 سال است و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده در شهر وجود دارد.

وی با بیان اینکه اوایل امسال ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید یورو سه و یورو چهار وارد ناوگان اتوبوسرانی شد، ادامه می دهد: در ایام دهه فجر نیز حدود ۳۵ دستگاه اتوبوس جدید ۱۵متری یورو چهار به ناوگان اتوبوسرانی شهر افزوده می‌شود، در کنار آن نیز قرارداد خرید ۳۵۰ دستگاه اتوبوس یورو چهار و یورو پنج را پیگیری خواهیم کرد تا از اواسط سال آینده به مرور وارد ناوگان شود، تا اصفهان ۱۴۰۰ میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی باید به پنج سال برسد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه اتوبوس های شهر فرسوده هستند، می گوید: اجازه تردد اتوبوس‌های دودزا در شهر داده نمی‌شود و اگر در روز اتوبوس دودزایی مشاهده می‌شود، تنها به دلیل مشکلاتی است که در طول بهره‌برداری رخ داده که در این صورت اتوبوس معیوب سریع از خط خارج می‌شود، امیدواریم با خرید ناوگان جدید بتوانیم این معضل شهر را رفع کنیم.

صلواتی با بیان اینکه متاسفانه طی پنج ساله گذشته هیچ کمکی از سوی دولت به بخش حمل و نقل عمومی صورت نگرفته است، اظهارامیدواری می کند: با حمایت های دولتی در کنار نوسازی و بهسازی ناوگان اتوبوسرانی، آلودگی هوای شهر را به حداقل برسانیم.

وی با اشاره به بازسازی ۲۰۰ دستگاه اتوبوس اضافه می‌کند: قرار است امسال ۲۰۰ دستگاه اتوبوس را بازسازی کنیم، اما به دلیل کمبود اعتبار، بازسازی ناوگان به نتیجه نرسید.

قدرت افتخاری، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی اصفهان و حومه چندی پیش در مصاحبه‌ای گفته بود: در گذشته برای خرید هر اتوبوس، یارانه‌های دولتی پرداخت می‌شد، به طوری که برای خرید هر دستگاه اتوبوس ۱۷.۵ درصد سهم شهرداری و 82.5 درصد سهم دولت بوده، اما اکنون اتوبوسرانی‌های کشور مدت‌هاست از کمک‌های دولتی محروم مانده‌اند، تنها بین سال‌های ۹۰ تا ۹۵ فقط یکسال مبلغ ناچیزی از سوی دولت پرداخت شده است.

وی با ابراز نگرانی از اینکه سن اتوبوس‌های شهر اصفهان بالا رفته است، اظهارکرده: اتوبوس‌هایی با تکنولوژی نوین وارد بازار مصرف شده که راندمانی مطلوب و البته قیمت‌های بسیار بالایی دارد و با توجه به اینکه کمکی از سوی دولت بابت خرید اتوبوس نمی‌شود، خرید این اتوبوس‌ها برای شهرداری‌ها پرهزینه است.

اضطراب جا ماندن در اتوبوس وجودش را می‌گیرد؛ همچنان سرفه می کند، به زحمت با له کردن پای چند نفر خود را به در اتوبوس می‌رساند و بالاخره پیاده می شود؛ اما همچنان بوی دود و سرفه های مسافران به گوش می رسد...

کد خبر 335391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سحر قدسيه IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    2 0
    چه عجب شهرداري از اتوبوساش انتقاد كرد همش به به چهچه بود اميدوارم اين گونه گزارشات بيشتر بشه ممنون