مهاجر پذیری مانع ریشه‌کنی بی سوادی در لنجان

لنجان-فرماندار شهرستان لنجان گفت: انسداد بی‌سوادی در شهرستان لنجان به‌ دلیل مهاجرت روزانه از استان‌های همجوار بسیار سخت است، اما اداره آموزش و پرورش باید برای انسداد مبادی بی‌سوادی با قدرت وارد میدان شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، سیدمحسن سجاد در نشست شورای آموزش و پرورش زرین شهر با اشاره به جایگاه علم آموزی در دین مبین اسلام، اظهار کرد: دین مبین اسلام همواره انسان را به مطالعه و کسب دانش تشویق کرده است، چرا که همه علوم در نهایت انسان را به سوی خداوند متعال سوق می‌دهند از این رو باید گفت علم و دانش ریشه در باورها و اندیشه‌های دینی ما دارد و بسیاری از آیات قرآن و احادیث در این زمینه مباحثی را مطرح کرده‌اند.

وی افزود: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز نگاهی ویژه به علم آموزی داشتند و بر همین اساس در هفتم دی ماه ۱۳۵۸ با فرمان تأسیس نهضت سوادآموزی با عزم ملی و فرهنگی خواستار حضور همه جانبه مردم وو مسئولان در این زمینه شدند.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: امام خمینی (ره) فرمودند: «از جمله نیاز اولیه برای هر ملت که در ردیف بهداشت و مسکن بلکه مهمتر از آنهاست، آموزش برای همگان است، کشور ما وارث ملتی است که از این نعمت بزرگ در رژیم سابق محروم و اکثر افراد کشور از نوشتن و خواندن برخوردار نیستند، چه رسد به آموزش عالی و با توجه به اهمیت موضوع این مهم همواره باید مورد توجه قرار گیرد تا شاهد انسداد بی سوادی باشیم.»

وی ادامه داد: نباید فراموش کرد از دیدگاه اقتصادی نیز آموزش و پرورش نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود چراکه سواد پایه و اساس هر کشور بوده که فرهنگ، دانش و فناوری بر آن پایه استوار است.

سجاد اضافه کرد: نباید فراموش کرد بی‌سوادی با فقر و جهل و استثمار، بیکاری، جرم ورابطه مستقیم دارد و از سوی دیگر عامل بازدارنده توسعه و پیشرفت جوامع بشری است از این رو پس از پیروزی انقلاب اسلامی سواد آموزی به فرمان امام خمینی (ره) از یک حرکت محدود فرهنگی، به نهضتی فراگیر تبدیل شد.

وی با بیان اینکه اهمیت مبارزه با بی سوادی بر کسی پوشیده نیست، گفت: دولت تدبیر وامید اهمیت ویژه‌ای برای امور آموزشی و فرهنگی قایل است و بر همین اساس طی مدت گذشته برنامه‌های گسترده‌ای برای مبارزه با بی سوادی به انجام رسانده و شهرستان لنجان نیز در این حوزه پیشتاز است.

فرماندار شهرستان لنجان در ادامه مهاجر پذیر بودن شهرستان لنجان یکی از دلایل افزایش بی‌سوادی در این شهرستان اعلام و عنوان کرد: انسداد بی سوادی در شهرستان لنجان به‌دلیل مهاجرت روزانه از استان‌های همجوار بسیار سخت است، اما اداره آموزش و پرورش باید برای انسداد مبادی بی‌سوادی از طریق دانش آموزان که نقش موثری را بر ایجاد و ترغیب کاهش بی‌سوادان خانواده دارند، وارد میدان شود.

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان در صف اول، آینده سازان ایران اسلامی قرار دارند، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که آموزش وپرورش می‌تواند با بهره‌گیری مناسب از هوش و استعداد نسل جوان کشور، زمینه را برای رشد و توسعه همه جانبه کشور فراهم سازد از این جهت سرمایه گذاری در آموزش و پرورش و تربیت نیروی انسانی، یک سرمایه گذاری بلندمدت محسوب می‌شود و این مهم باید در شهرستان لنجان مورد توجه قرار گیرد.

سجاد تاکید کرد: باید تلاش شود تا فضای مدرسه را پویا، پر نشاط و فعال کرده و با بهره مندی از توانمندی‌ها و خلاقیت‌های مدیران و معلمان، استعدادهای دانش‌آموزان را شکوفا کنیم از این جهت رسیدگی به مشکلات موجود در مدارس شهرستان لنجان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به ضرورت توجه به کیفیت آموزش در مدارس لنجان، متذکر شد: تمام معلمان در شهرستان لنجان مورد اعتماد هستند، بنابراین باید انگیزه دبیران در طول سال تحصیلی را افزایش داد و برای ارتقاء کیفیت نیز در مدارس تلاش کرد تا شاهد شکوفایی هرچه بیشتر استعدادهای دانش آموزان باشیم.

کد خبر 334938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.